MrNorth
Läste detta i en artikel på aftonbladet att Robert Collin som nästan alltid kommer med sunda och vettiga idéer kommre med detta lite ogenomtänkta förslag.

Det första som jag tänkte när jag läste detta så var det "seriekrock".

Jag kör till jobbet varje dag 5 mil enkel riktning på landsväg (90-väg) där det är backigt och kurvigt. Och brukar köra om/passera 3 skolbussar på vägen. Och de stannar på kanske 7-8 hållplatser längs med vägen. Och vem som helst med lite sunt förnuft inser nog att det är helt ohållbart att sacka ner till 30 eller till och med stanna på en backig och kurvig 90-väg.

När man pendlar så har man ju mycket tid till att fundera... och jag har funderat en del på detta och enda som funkar rent praktiskt är att skapa nån slags infart typ rastplats för skolbussar. Där både bussen och skolbarnen är helt separerade från trafiken. Något annat är jag ytterst tveksam till.

Vad tycker ni andra?

/Henrik
Hannele
CITAT (MrNorth @ 14-06-2006, 13:12)
det är helt ohållbart att sacka ner till 30 eller till och med stanna på en backig och kurvig 90-väg.

Så bilisterna ska fortsätta att kör 90-100 km/h, när skolbussen släpper av små barn?? sad.gif wacko.gif
Leia
Jag har inget svar på vad som skulle vara den bästa lösningen, men något måste göras iallafall!
Min pojke börjar skolan till hösten och skolbussen stannar längs en kurvig 90- väg. Vi kommer inte våga låta honom åka med skolbussen....
Det är oacceptabelt att barn får sätta livet till pga av farliga skolvägar! sad.gif
LadyG
Är det inte självklart att sakta ner om man ser en potentiellt farlig situation?

Robert Collins på Aftonbladet vill höja farten på våra vägar, mot bättre vetande, klart att han inte vill behöva sakta ner för någon heller då.

Edit: Ser att det står precis tvärt om. I så fall håller jag med honom biggrin.gif
LadyG
CITAT (MrNorth @ 14-06-2006, 14:12)
Det första som jag tänkte när jag läste detta så var det "seriekrock".

"I USA har skolbussar kraftiga signallampor som blinkar rött när bussen står still. Då är det förbjudet att passera både framifrån och bakifrån."

De seriekrockar man hör om i USA brukar bero på dimma eller andra omständigheter, men aldrig har jag hört om att en skolbuss skulle vara orsaken.

Det han förespråkar är en mildare variant, dvs bara sänka farten när bussen står still.

Artikeln finns här, den är läsvärd.
KURT
Problemet är att svenska (skol)bussar inte är ordenligt utmärkta, de borde ha bättre skyltning och gärna blinkande lampor när de stannar för att ta upp eller släppa av.
Kathy
CITAT (MrNorth @ 14-06-2006, 13:12)
är att skapa nån slags infart typ rastplats för skolbussar. Där både bussen och skolbarnen är helt separerade från trafiken.

Det vore faktiskt en lösning. Samtidigt som jag även tycker att skolbussar ska vara mer tydligt utmärkta, gärna med blinkande signallampor med krav om att sänka hastigheten till 30.
Hannele
Skolbuss flög 25 meter
Då kraschade en lastbil rakt in i bussen som flög iväg 25 meter. sad.gif

Pirum
Går ju tyvärr inte att göra fickor för bussar på alla landsvägar etc, men jag har tyvärr ingen större tro på en sänkning till 30. Bättre förbjuda passage av skolbuss som blinkar med ljusen osv. Märkningen är idag helt undermålig.

Tycker dessutom att skolskjutsarna bör läggas så att barnen helst inte behöver korsa en väg. Jag växte upp nära en skola, men nära en trafikerad landsväg. Som resultat fick jag åka en lång omväg, med skolbuss, men jag slapp gå över vägen.
Gossen Ruda
Alla dessa åtgärder hjälper bara om andra trafikanter uppmärksammar och respekterar hastighetsbegränsningarna eller stopplikten. Risken finns att barnen lär sig att vid skolbussen kan man springa över vägen hur som helst, och så kommer det ett rattfyllo i full fart. Skall man dessutom se krasst på det hela så är antalet skolbarn som dödas vid skolbussen försvinnande litet i förhållande till vad trafiken i övrigt ställer till med.
*Stintan*
Det borde vara förbjudet att köra om både skolbussar och vanliga bussar som stannat för av-resp. påstigning om inte hållplatsen är gjord så att man riskfritt kan köra om. Dessutom kan man gott ha 30-gräns vid omkörningar av dessa.

Man kan inte lita på att skolbarn och andra väntar tills bussen har åkt innan de rusar över vägen. Har själv på nära håll sett två ungdomar förolyckas på detta sätt. Kör man på smala krokiga vägar får man lov att anpassa sitt körande till omständigheterna och inte bara försöka ta sig fram så fort som möjligt. På så sätt kan säkert antalet olyckor minskas.

Såg på någon bild, vet inte om det var i Amerika men där hade dom liknande rör både fram och bak på bussarna som fälldes ut när bussen stannade vid hållplats för att hindra passagerare att gå över innan bussen åkt.
fruberglund
CITAT (Pirum @ 14-06-2006, 16:28)
Går ju tyvärr inte att göra fickor för bussar på alla landsvägar etc, men jag har tyvärr ingen större tro på en sänkning till 30.

Varför inte? Tycker det vore den bästa lösningen.

Sänkning till 30 tror jag inte på men nåt måste ju göras det är ju helt klart.
MrNorth
Hej!

jag märker att många av er inte har kört väg 28 i blekinge... men jag hoppas att många av er iaf har åkt balder på liseberg, el dylik berg o dal bana och det är ingen större skillnad.

Det som är problemet med just denna sträcka (brukar passera ett 15-tal skolbarn varje morgon när jag kör till jobbet) är att skulle jag komma runt en 80graderskurva i en backe och precis när jag komma över backkrönet se 3 långtradare och ett 10-tal bilar stå stilla o vänta på en skolbuss... eller tuffa i 30 förbi denna bussen så är olyckan ett faktum. Vägarna är så pass hårt trafikerade att sakta ner inte är ett realistiskt alternativ. På just denna vägen finns det inte många raksträckor. På 4 mil kanske 200 meter där jag anser det är "säkert" att göra en omkörning, allt annat är kurvor, backar osv...

Så ni förstår problemet. I tätorder har jag inga problem att stanna för en skolbuss, men på landsvägarna är situationen helt annorlunda. Detta är dessutom en sträcka som varje dag trafikeras av ett 80-tal långtradare som kommit med polen-färjan... Det ligger mycket rörelseenergi i ett sådant fordon.... tillräckligt för att mangla kanske 5 personbilar som snällt står och väntar på en skolbuss...

Hoppas ni förstår varför det inte alls är självklart på alla vägar att köra i 30-50 eller stanna...

MVH
Henrik
misSophie
Jag har en bekant som förlorade sin son i en "skolbussolycka". Han hade klivit av bussen, som stannar i en kurvig, backig 90-sträcka. Kom en bil som kanske pojken inte uppfattade eller tvärtom. Han dog i dikesrenen.

Tyvärr stannar skolbussarna på för många ställen, för att kommunerna skulle kunna finansiera avfarter eller hållplatser på alla ställen. Tror jag. Jag håller absolut med om att 30 är ett bra alternativ.

Härute samlar en taxi upp barnen i alla småbyar o kör dom till hållplatser längs med en större väg, där en buss plockar upp dem och kör till skolorna. Känns hyfsat säkert, så länge man proppar ungarna fulla med reflexer, för det är en mörk (vintertid) och tungt trafikerad väg.

Men 30-regeln hade nog inte hjälpt pojken i Våxholm.
Ophelia
CITAT (MrNorth @ 14-06-2006, 21:31)
Hej!

jag märker att många av er inte har kört väg 28 i blekinge... men jag hoppas att många av er iaf har åkt balder på liseberg, el dylik berg o dal bana och det är ingen större skillnad.

Det som är problemet med just denna sträcka (brukar passera ett 15-tal skolbarn varje morgon när jag kör till jobbet) är att skulle jag komma runt en 80graderskurva i en backe och precis när jag komma över backkrönet se 3 långtradare och ett 10-tal bilar stå stilla o vänta på en skolbuss... eller tuffa i 30 förbi denna bussen så är olyckan ett faktum. Vägarna är så pass hårt trafikerade att sakta ner inte är ett realistiskt alternativ. På just denna vägen finns det inte många raksträckor. På 4 mil kanske 200 meter där jag anser det är "säkert" att göra en omkörning, allt annat är kurvor, backar osv...

Så ni förstår problemet. I tätorder har jag inga problem att stanna för en skolbuss, men på landsvägarna är situationen helt annorlunda. Detta är dessutom en sträcka som varje dag trafikeras av ett 80-tal långtradare som kommit med polen-färjan... Det ligger mycket rörelseenergi i ett sådant fordon.... tillräckligt för att mangla kanske 5 personbilar som snällt står och väntar på en skolbuss...

Hoppas ni förstår varför det inte alls är självklart på alla vägar att köra i 30-50 eller stanna...

MVH
Henrik

Låter som sträckan inte alls ska köras i 90.
*Stintan*
Eller att en del inte skulle ha körkort wink.gif
Klura
Vilka fina köer det skulle bli bakom bussarna.
Som säkert resulterar i vansinnesomkörningar på dessa backiga och krokiga vägar.
Är glad att vi har breda vägar och mer el mindre skolbussfria områden där jag befinner mig.
*Felix matte*
Jag är tacksam för att våra barn haft bilfri gångväg till skolan.

Min åsikt är att skolbussar bör ha blinkande ljus och trafiken bakom skall stanna
när barn släpps av.
Vad gör väl några minuters längre restid mot ett barnaliv.
Nästa gång kan det vara ditt barns liv som släcks.
KURT
CITAT (fruberglund @ 14-06-2006, 21:22)
CITAT (Pirum @ 14-06-2006, 16:28)
Går ju tyvärr inte att göra fickor för bussar på alla landsvägar etc, men jag har tyvärr ingen större tro på en sänkning till 30.

Varför inte? Tycker det vore den bästa lösningen.

Sänkning till 30 tror jag inte på men nåt måste ju göras det är ju helt klart.

Hur många tusentals busshållplatser skulle man behöva bygga? Dessutom måste man ju bygga två st hållplatser/barn och man måste bygga många nya varje å när det kommer nya barnr, till sist kommer ju i princip varje hus eller avtagsväg att ha två st busshållplatser! Att sedan bussarna skall ta sig in eller ut från busshållplatserna utgör i sig en fara, eftersom bilisterna kör fort!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon