Maggan H
Andra året och mina klockor är i knopp wub.gif , men hur blir det nästa år? Kommer moderplantan att vissna nu och är bara att dra upp i höst, eller kan den övervintra och komma med blommor även nästa år? Om inte ska jag dra upp nya småplantor redan nu, så är det någon som vet? Den gäller ju som bienn, men jag har haft andra bienner som kommit igen och blommat tredje året med. wub.gif
*Stintan*
Vilka klockor unsure.gif biggrin.gif
Maggan H
Eh, enl överskriften, kaukasisk elfenbensklocka huh.gif
*Stintan*
F´låt såg inte wink.gif det var så svag text på min dator.
kerstin z5-6
Du kan göra på flera sätt -låta dem fröså sig o bilda rosetter innan hösten -dessa kan flyttas till lämplig plats nästa vår o blommar då
Innan du vet hur de uppför sig hos dej -ta även frö, så i kruka ute + o så inne i vinter så du har säkra plantor i vår
Ewa L
Jag har en nyinköpt Elfenbensblomma (Symphyandra pendula). Men den är köpt som perenn. unsure.gif

Iofs skulle det ju inte vara första gången man fick en felmärkt växt. wacko.gif

Margareta: Hur hög är din? Min skall bara bli ~40 cm. Men släkt måste de ju i alla fall vara.

Kerstin: Skall jag förfara lika som Margareta? Om min öht blommar vill säga.
Maggan H
CITAT (Ewa L @ 12-06-2006, 11:08)
Jag har en nyinköpt Elfenbensblomma (Symphyandra pendula). Men den är köpt som perenn. unsure.gif

Iofs skulle det ju inte vara första gången man fick en felmärkt växt. wacko.gif

Margareta: Hur hög är din?  Min skall bara bli ~40 cm. Men släkt måste de ju i alla fall vara.

Kerstin: Skall jag förfara lika som Margareta? Om min öht blommar vill säga.

Mina är nu, vänta , ska ut o mäta o fota! tongue.gif
Nu e jag tillbaka, de är mellan 50-70 cm höga, de flesta ca 60 cm. Ska så också för säkerhets skull!
Det latinska namnet är samma som din, Ewa, Symphyandra pendula.
Kerstin, vissnar moderplantan till hösten nu då?

kerstin z5-6
De kan klara tre år men ofta inte mer , ta frö !
Maggan H
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-06-2006, 23:01)
De kan klara tre år men ofta inte mer , ta frö !

Yes, Master, jag ska så frö i sommar för säkerhets skull! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon