Full version: Näsduksträd
Trädgårdspåtaren
Planterade en davidia involucrata som vårdträd förra året men som aldrig tog sig utan tappade löven direkt och har nu dött. Bor i Stockholmstrakten, zon II-III och davidian är härdig för I-II men planterades i ett skyddat läge i s-sv som blir väldigt varmt. Var den för känslig för detta område? Vad kunde jag gjort mer? Det växer tydligen en stor davidia i Årsta. Vågar man pröva en gång till?
Lars
Klart man ska testa. Men visst blir man lite nedslagen när plantorna dör. Jag vill inte testa med för stora (=dyra) plantor, men dessa brukar ha bättre möjlighet att klara sig. Förra vintern var ju ganska kall, så det kan ha bidragit. (Små plantor är alltid känsligare än stora etablerade exemplar) De första åren kanske man får dalta lite med den om man ska vara zonknäckare, täcka, vattna extra osv. Har satt en valnöt (Juglans mandschurica) i zon 5, som den visseligen ska klara, men jag byggde ändå ett litet hur över den nu i vinter. Det är jag glad för. Vet dock inte om den överlevt, men jag tror det.

Lyckas du så är du ju kung - som John Taylor i slottsträdgården i Malmö uttryckte sig om sitt försök med ett olivträd på friland... Han misslyckades... Men är grym ändå!...

Och glöm inte att vattna!!

Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon