Nicke Skellefteå (zon 5)
För oss i de kallare odlingszonerna är utbudet av härdiga päronsorter som bekant mycket begränsat. Av de "inhemska" sorterna är det endast augustipäron som med fog kan anses fungera i zon 5, eller?
Dock har det under några år nu börjat dyka upp intressanta sorter från Finland, Ryssland och Baltikum.
Leif Blomqvist på Blomqvists Plantskola i Lepplax rekommenderar i första hand tre sorter som han anser vara särskilt odlingsvärda i de lite kärvare sonerna. Dessa är Pepi (Lettland), Aune (Finland) samt Suvenirs (Ibland Suverirs?, Lettland).
De två förstnämnda har jag själv i min trädgård. Såväl Pepi som Aune har hittills (planterade våren 2004) klarat sig utmärkt här i svenska zon 5-6. Bägge träden verkar trivas bra med god tillväxt som resultat. Pepi (självfertil) gav en blygsam skörd redan sommaren 2005 vilket får anses vara extremt tidigt med päronmått mätt. Aune har hitills inte blommat.
Planerar nu att plantera ytterligare ett päronträd av sorten Suvenirs. Finnes någon här på forumet som har erfarenhet av denna sort, utöver det som står att finna på Internet?

/Niklas
Cilla
TACK för detta Niklas! Säker på att inte bara jag spanar in dessa pärontips.

Du kan prova att ställa samma fråga i forumet på www.svepom.com för att se om några päronkunniga svarar.
Nicke Skellefteå (zon 5)
Det var så lite. Har du Cilla något bra botemedel mot fruktbladstekeln? Dessa små lymmlar har fattat tycke för ett av päronträden (Aune). Har såpvatten någon effekt eller måste man tillgripa "häftigare" bekämpningsmedel?
Cilla
Nu ska vi se... Fruktbladsstekeln. Jag har inte mitt växtskyddslexikon här och kan inte påminna mig om denna. Vilken är det du menar, vetenskapliga namnet alltså?

Själv har jag en herrans massa vecklarlarver i träden och på senare år också frostfjärilen (en av dem). Dessa brukar ha en cykel på ca 3 år. Sedan minskar de, men träden mår illa på tredje året av att ha förlorat ca halva bladmassan under flera år. För ett vuxet träd går det att klara att förlora halva bladmassan under några år om tillväxten i övrigt varit normal innan. Har trädet en massa problem och dåliga växtförhållanden så att tillväxten varit låg kan man tydligt se effekten av minskad bladmassa, och det tar ett par år minst för dem att återkomma i vanlig tillväxt.

Äter din stekel blommen? Äter den blad, och hur mycket av bladmassan?

Jag brukar klämma så många vecklarlarver jag kommer åt, använder tiden i träden till detta istället för beskärning. Beskär inget alls, trädet behöver allt den har. Luckrar jorden under eller i yttre kronan (dropplingen), lägger kogödsel och låter vattenspridare stå på om det är torka.
Nicke Skellefteå (zon 5)
Egentligen fruktbladstekelns (Caliroa cerasi) larver. Se bild
Att klämma ihjäl dessa gynnare fungerar bra så länge trädet inte är så stort bortsett att man blir illgrön om händerna. Vore dock bra att hitta någon "enklare metod" att bli kvitt dom så att man slipper daglig bevakning av trädet.

Här lite om Suvenirs:

"Suvenirs (Littauen, Malnavas No1 x Beurre Dumont, reg 1999)
Mognad: medel
Frukter: ganska stora, gul med rodnande strimmor, mycket god
Träd: härdigt, starkväxande, självbefruktande, sjukdomsresistent"
(Från Kärnhusets hemsida, Brunstorps gård)


"Stora höst-vinterpäron som tål lång lagringstid. Mycket härdigt. Bästa sorten från Baltikum. Grundstam Pyrus communis. Läge: sol. Mognar i månad: oktober. Zon I-V".
(Rångedala planstskola)

Mer information från dom som har den här sorten mottages med största tacksamhet!

/Niklas
bejran
Hej,
jag har trädgård i zon 5 och är också på jakt efter härdiga päron. Läst om sorten Ranja från Ukraina, någon som känner till denna? Vad gäller de sorter du beskriver, var kan man finna dessa i Stockholm eller trakten av södra Dalarna??
hälsn Berit
Nicke Skellefteå (zon 5)
"Ranja" har bl.a. sålts av Rydlinge planskola här i Skellefteå (han har den dock inte i sortimentet i år). Vill minnas att han tog dom från Wickmans Plantskola i Närpes, Finland som i sin tur köpte dessa från någon annan....

Har fått för mig att den sort som i Sverige kallas Ranja är "Mljievskaja Rannaja" som på http://www.karnhuset.com/genBruns.htm beskrivs enl. följande:

"Mljievskaja Rannaja (Ukraina, Esperen x Gliva Ukrainskya)
Mognad: tidig
Frukter: något mindre än mellan, gul med rodnad, söt, smakrik
Träd: härdigt, bär tidigt och rikligt, känsligt för rost"

Curt Rydlinge bekriver Ranja såhär:

"Päron - Ranja

Trädet: Kommer från Ukraina. Bär tidigt, rikligt och regelbundet.
Frukt: Fruktkött utan stenar. Saftigt med mycket fin päronsmak.
Mognar: Slutet av augusti. Ätbart i 3-4 veckor.
Växtzon: 5"

(www.rydlingeplanskola.se/frukttrad.html)

Vet tyvärr inte vart man kan köpa denna sort i Dalarna. En variant kan vara att lyssna med Wickmans planskola som kan leverera via postorder. (se http://www.tawi.fi/~wiplant/index.html)

/Niklas
kerstin z5-6
Kul ! Jag ska göra en tur till de nordliga finska plantskolorna i juni -bla Blomkvists -päron verkar kanske komma med på inköpslistan smile.gif
Nicke Skellefteå (zon 5)
Leif Blomqvists plantskola är verkligen en oas med många intressanta sorter i utbudet. Dock är finska fruktträd med svenska mått mätt ofta väldigt klena. Smala stammar, ibland dåligt fördelade krongrenar, varierande stamhöjd (låg eller ultralåg). Kort sagt: Långt från de svenska kvalitetsregler vi är vana vid. Därmed inte sagt att träden är av undermålig kvalitet. Det ser bara lite "småttigt" ut när man är van vid svensk A-kvalitet.
Bra därför att som du besöka plantskolan och där välja ut de bästa exemplaren. Beställa på postorder från Finland blir lite väl mycket att "köpa grisen i säcken". Be gärna Leif att få titta på hans provodling. Ta med digitalkamera och dokumentera!

/Niklas
kerstin z5-6

Så här såg äppelurvalet ut sist smile.gif På Blomkvists
Nu åker jag ju dit i första hand för rotäkta rosor förstås smile.gif
Nicke Skellefteå (zon 5)
Ja, jisses vilket urval... Om du mot förmodan inte lyckas fylla släpet får du gärna köpa med ett välutvecklat exemplar av ´Suvenirs´.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon