yla

känner mej bra dum men har blivit fundersam om det är lind för det är det väl hur jag nu kan tvivla jag har alltid kallat den för lind men har jag rätt wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Lars
Nja, jag tycker nog mer att det ser ut om en lönn. Både blommorna och grenbyggnaden påminner väldigt mycket om en lönn.

Lars
yla
jaa du de va väl de jag trodde att jag blandat ihop dom, wub.gif men hur ser lindens blommor ut då, wub.gif jag har letat på nätet o inte hittat nån
jag får väl leta ute i naturen o se om jag kan se skillnaden wub.gif

det här vet jag är en lönn på min tomt men den har inga blommor än den är kanske inte tillräckligt gammal bara ca fyrfem år så den har aldrig haft några blommor
Lars
Njae, jag ärf aktiskt inte säker - och jag som trodde jag hade fotat varenda träd i hela Alnarpsparken, men lindblommorna har jag nog missat av den enkla anledningen att de inte blommar förrens i juni-juli - dvs. mycket senare än lönnen.

Ang din oblommnde lönn så tror jag att det är precis som du säger, att den är för ung. Men du har ju en större att njuta av blommorna på!

Lindens grenar (eller skotten...) brukar gå liksom i ett zick-zack-mönster, med en knopp vid varje zick-zack... om du förstår vad jag menar.

Om inte annat borde du aldeles snart se på bladen vilket trädslag du besitter!

Hälsar Lars
Berith
Bild på lind! smile.gif



Andra träd!! rolleyes.gif
Gunvor Nilsson
Tack Berith för länken Andra träd! Nu hittade jag ett namn på ett av mina älsklingsträd - den ryska lönnen! Har gått och sneglat på den i flera år men inte kommit till skott och frågat i fiiiina handelsträdgården vad trädet heter (kunde ju tagit med en liten kvist) Den skall nog få en liten plats i mitt woodland ! wub.gif
/Gunvor
Berith
Den ryska lönnen var fin! wub.gif

Jag tycker om träd - ibland när ingen ser så känner lite på barken, plockar några löv att lukta på eller 'räddar' nån liten planta. sleep.gif Träd är minst lika vackra som blommor och man behöver ju inte vara aktiv trädkramare för att ge en kram till nån man tycker om! biggrin.gif
yla
tack Berit superbra nu vet även jag hur lindens blommor ser ut ,,de e lite fånigt egentligen att jag aldrig har tänkt förr på vad det egentligen va för blomning jag alskar så men eftersom alla snackar om lindblom ,(poeter ) så va jag så övertygad att de va dessa så jag har aldrig kollat ,förrän förra året då jag började ana att jagh ade fel o iår då jag tog reda på det hela wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
förr i tiden (20 30 år sedan) så ville jag åka till afrikas amasonflod laugh.gif laugh.gif
men blev smått besviken när jag upptäckte (långt efter att jag slutat skolan) att amasonfloden ligger i brasilien,
Egentligen går det ju lika bra att inte veta säkert men de e bra mycket roligare att VETA.............
o kramat träd det har jar jag alltid gjort ,redan i första klass hade jag ett träd där jag tillbringade rasterna, jag stod under trädets krona innanför det lilla staketet på jorden,när allla andra sprang runt på betonggården smile.gif smile.gif smile.gif tror att de va en lönn faktiskt för den hade näsor smile.gif
nu ska jag ta o gå in i din länk där o försöka ta reda på vad ett av mina stora träd heter på kullen ska ta o fota det idag o komma med bild om jag behöver hjälp
kram på alla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon