Full version: Trasigt torkskåp
Merlin
Suck!! Nu har torskåpet gett upp andan efter trettio års trogen tjänstgöring sad.gif Vi tänker köpa en evakueringstumlare nu, går den att ansluta till fläktsystemet? Torkskåpet hade ett rör som gick det röret där köksfläkten sitter blink.gif wacko.gif blink.gif (undrar om ni fattar vad jag dillar om biggrin.gif ) Jag menar - kan det bli för fuktigt i röret?
Lady Hamilton
Kan inte tro att det skall vara något problem smile.gif Jag fick lov att köpa en kondens tumlare pga att jag inte har något fläkt system att "koppla" in på. (Kan nämna att köksfläkten är med kolfilter)
Men då upptäckte jag att vattnet från tumlaren är väldigt bra att vattna blommorna med..(kalkfritt)
Merlin
Det är säkert bra att vattna med Hamilton men om du visste hur mycket vi tvättar (tre tonåringar som idrottar tongue.gif ) biggrin.gif ohmy.gif ....... Det går bara inte att hela dagarna tömma ut vattnet! Då skulle jag behöva stanna hemma från jobbet tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Jag undrar om det stannar kvar en massa ludd och annat sk* i fläktsystemet och om det i så fall kan förstöra hela systemet?
*Felix matte*
CITAT (Merlin @ 26-05-2006, 21:22)
Suck!! Nu har torskåpet gett upp andan efter trettio års trogen tjänstgöring  :(  Vi tänker köpa en evakueringstumlare nu, går den att ansluta till fläktsystemet? Torkskåpet hade ett rör som gick det röret där köksfläkten sitter   blink.gif  :wacko:  :blink: (undrar om ni fattar vad jag dillar om  :D ) Jag menar - kan det bli för fuktigt i röret?

Jag vill råda dig att köpa en Kondenstumlare. Evakueringstumlare "slänger ut" en massa ludd som fastnar i utblåsningsslangen och säkert också i fläktröret....
kan bli svårt att rengöra.
I hyreshus är det (åtminstone här i stan) förbjudet att koppla evakueringstumlare till ventilationsröret.

Kondenstumlare kan du få för ungefär samma pris som evakuerings... det behövs inga onödiga finesser i den... och en stor fördel är att textilier som torkas i kondenstumlare inte hettas upp lika mycket och därför är mycket slätare. smile.gif
...............................

Ser nu att du frågar om just det jag skrev om tongue.gif
Merlin
Vi hade en kondenstumlare i vår förra bostad. Tvätten blev aldrig torr kändes det som - det tog hur lång tid som helst och det här med att ideligen behöver tömma ut vattnet orkar vi inte med sad.gif Torkskåpet hade fördelen att tvätten var någorlunda slätt medan den var jätteskrynklig i tumlaren ( det bör tilläggas att vi aldrig stryker rolleyes.gif rolleyes.gif )
*Felix matte*
CITAT (Merlin @ 26-05-2006, 21:32)
Det är säkert bra att vattna med Hamilton men om du visste hur mycket vi tvättar (tre tonåringar som idrottar  :P )  :D  :o ....... Det går bara inte att hela dagarna tömma ut vattnet! Då skulle jag behöva stanna hemma från jobbet  :P  :P  :P
Jag undrar om det stannar kvar en massa ludd och annat sk* i fläktsystemet och om det i så fall kan förstöra hela systemet?

Du behöver inte tömma vattnet... det går att koppla till slang så att vattnet far ut i avloppet istället för i behållaren.


Här stryks inte heller tongue.gif
Merlin
Hur gör man då???? smile.gif smile.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Merlin @ 26-05-2006, 21:49)
Hur gör man då???? smile.gif smile.gif smile.gif

Till min Bosch tumlare finns en Anslutningssats att köpa...
den leder vattnet till avloppet precis som tvättmaskinen gör.
Merlin
Hej igen! Nu lägger min man sig i diskussionen biggrin.gif biggrin.gif och han påstår att kondesntumlaren drar mycket mer energi och dessutom är långsammare än en evakueringstumlare......Har han rätt eller vill han bara spara pengar(evakueringstumlare är ju mycket billigare i inköp än en kondenstumlare)????
*Felix matte*
CITAT (Merlin @ 26-05-2006, 21:58)
Hej igen! Nu lägger min man sig i diskussionen biggrin.gif biggrin.gif och han påstår att kondesntumlaren drar mycket mer energi och dessutom är långsammare än en evakueringstumlare......Har han rätt eller vill han bara spara pengar(evakueringstumlare är ju mycket billigare i inköp än en kondenstumlare)????

Inte mycket, men liiite långsammare är den och det betyder samtidigt att den
är mycket skonsammare mot textilierna. smile.gif

När jag berättar för maken vad vi "pratar" om på forumet
så undrar han om det öht finns gammeldags evakueringstumlare att köpa
år 2006 ohmy.gif

Vågar nog påstå att det är snåltarmen som gör sig hörd hos maken din tongue.gif
Merlin
Gud vad jag skrattar - snåltarmen !!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Det ska jag berätta för honom nu.......Återkommer med hans svar tongue.gif tongue.gif
Merlin
Oj vad sur han blev (en öm tå tongue.gif tongue.gif tongue.gif ) Nej allvarligt så sa han att avloppet ligger på andra sidan rummet och då måste en slang dras dit vilket kommer att se helt sjukt ut (frånsett snubbelrisken). Tror du att fläktsystemet kollapsar med en evakueringstumlare????
*Felix matte*
Avloppsslang kan dras längs med väggarna och utgör då ingen snubbelrisk smile.gif
Så här ser det ut i mitt badrum där tvätt och tork står.


Om ni bor i hyres eller bostadsrätt och väljer evakueringstumlare så bör ni
prata med hyresvärden för att höra vad som gäller så att ni
inte kanske senare råkat ut för ersättningskrav för extra rengöring av fläktkanaler.

För mig som haft torktumlare i nästan 30 år känns evakueringstumlare
lika modern som de gamla mobiltelefonerna.... stora tunga mojänger
man fick bära på och rejält stor telefonlur att prata i laugh.gif
Merlin
Vi bor i villa och kan göra som vi behagar tack och lov. På bilden ser det ut som om vattnet rinner uppåt wacko.gif blink.gif ...funkar det?
Anma
På tvätt och diskmaskiner ska man lägga avloppsslangen så att den går upp ovanför där slangen kommer ut ur maskinen. Annars fungerar inte tömningen. Vet inte varför, men antar att det har med trycket att göra.

Min gamla kondenstumlare var slö och usel, man fick tömma ur vattnet två gånger under en torkning. Så köpte jag en ny tvättmaskin och tumlaren blev som ny den också! En knappt full behållare vatten per maskin och tvätten är torr på 45 minuter... Det var den gamla tvättmaskinen som hade en dålig centrifug helt enkelt! smile.gif
Allis
Varför köper ni inte ett nytt torkskåp, när det funkade så bra. Apropå tumlaren så ska man inte packa in så mycket kläder när man tumlar för då blir det knöligt. Luften måste cirkulera mellan kläderna.
Lady Hamilton
Jag tömmer min kondenstumlare efter var 3:e tumling Och är också väldigt nöjd med min. Naturligtvis måste man ha tvätten riktigt centrifugerad 1000-1200 innan man torktumlar tvätten
Merlin
Nu fick min man tandvärk och fick åka till tändläkarakuten idag (4 timmars väntetid sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif ). Han ska få en rotfyllning som går på 5000 kr + 1300 för akutbesöket - så det lär dröja innan vi kommer att ha råd att köpa en ny tumlare. Dessutom drabbades jag av vagel på ett öga idag, det gör väldigt ont!!!! Så när vi nu har drabbats av 3 olyckshändelser på 3 dagar måste väl oturen vända rolleyes.gif
*Felix matte*
Usch vad trist med sån otur... hoppas verkligen att det vänder nu. smile.gif
hellen99
Har haft min kondenstumlare i 5 år. Toppen säger jag!!!

Vattnet använder jag till att vattna blommor, i strykjärnet (filtrerar det genom melitta först) och till bilbatterier!

Tömmer var 3-4 tumling. biggrin.gif
Merlin
Hurra! Grannen "reparerade" vårt trasiga torkskåp igår! Det hade blivit överhettat och han behövde bara trycka på en knapp och så fungerade det igen laugh.gif laugh.gif !!! Sedan så fick jag underbara morsdagspresenter av ungarna: 1 clematis Gipsy Queen, en flamingoblomma och en snygg t-shirt wub.gif wub.gif
Vilken toppenbra söndag!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon