Full version: Bröllopspresent
linda-maria
Hej!

Ska på bröllop i helgen och brudparet önskar pengar i present då de redan har hus, bil och två barn. De vill istället unna sig en resa lite längre fram.
Jag och min man hade tänkt ge 1000 kronor, vi resonerar som så att det är rimligt med tanke på att brudparet betalar ganska mycket för mat, lokal, musik mm. Sen ska det ju bli en liten slant över också.
Nu är det så att övriga familjen tycker detta är alldeles för mycket(de ska också dit).
De tycker att tusen spänn är mer rimligt på fem personer att ge som gåva.
Är det någon som har erfarenhet av att ge kontanter på bröllop, vad är rimligt. Vill inte förarga övriga familjemedlemmar genom att ge mer än dem men vill ju inte heller ge en snål present. Giftermål är ju en stor händelse, en gång i livet typ.

Vad säger ni, någon!?

Linda
Anma
Svårt det där. Jag tycker nog att det beror på vad man har för ekonomi själv. En av mina bästa vänner gifte sig för några år sedan och önskade sig pengar. Hon visste mycket väl att vår ekonomi var ansträngd just då och var jätteglad över dom 300:- jag kunde ge. Hade jag haft bättre ekonomi då skulle jag tyckt att 1000:- är lagom.
Ciczi
Jag brukar resonerar som så här: hur nära släkt eller hur goda vänner är man med brudparet (jubilaren osv) får avgöra hur mycket jag ger i present. Sedan fåräven min egen ekonomi avgöra. När min bästa vännina gifte sig fick brudparet presenter motsvarande 500 kr av mig och min sambo. Det tyckte jag var rimligt och det var vad min ekonomi tillät då. Ska kanske tillägga att jag dessutom var tärna.

Det är alltid svårt att hålla alla nöjda.

mvh Ciczi
fruberglund
500:- tycker jag är en rimlig summa. Håller med din familj att 1000:- är mer rimligt för en större familj. Men har ni råd så blir brudparet säkert jätteglada för er gåva smile.gif

Vi fick 300:- av min bästa kompis och hennes sambo (2 pers) men då var hon också tärna så det var helt ok. Jämfört med min mans morbror och hans familj (4 pers) som vi också fick 300:- av och som är läkare och tjänar kosing. Man får vara glad för det man får såklart, vi var väldigt tacksamma för varenda liten krona som gick till vår bröllopsresa till Australien sen, men i mina ögon så var det ju lite snålt i jämförelse biggrin.gif
Lady Hamilton
Som redan sagt var.......det beror lite på ens ekonomi.
Men min erfarenhet är att presenterna brukar ligga mellan 500-1000:- Men det förekommer skillnader både uppåt och nedåt. Jag tycker att du ska ge för den summan som DU tycker är skäligt. Senast blev det för "våran del" en present på 1250:- som brudparet hade önskat sig innerligt och jag hade turen att "komma över" I detta fall hade det igentligen inte med själva summan att göra, hade den kostat 150:- hade de blivit lika glada för det var oerhört svårt att få tag i en sådan.
catlady
Det beror helt på vilken krets man rör sig i! Jag har några vänner som förväntar sig, och själva ger, dubbelt så dyra saker som vissa andra vänner. Ibland beror det på uppfostran, ibland uppfattad klasstillhörighet, men oftast ekonomi såklart!
Det kan ju också vara så att din familj är sparsam och du generös, eller så står du och din sambo närmare paret än din familj egentligen gör - eller så är 1000 kr just i detta fallet för mycket för 2 pers och för lite för 5 pers. Kan ni inte ge 1500 tillsammans i så fall?
netaave
Jag håller med din familj!
Mer än 2-300/par tycker jag inte man ska ge om det inte är inom familjen.
linda-maria
Tack för alla svar!

Vi har kommit överens nu att lägga 300 kronor var, och då blir det en gåva på 1500 kr. Det är min kusin som gifter sig och vi ses väl en-två ggr om året, bor en bra bit ifrån varann och vi har småbarn allihopa, men hon är den enda av kusinerna jag verkligen stämmer träff med.
Jag har verkligen stött och blött detta nu ett tag och alla era inlägg tillsammans med övriga bekantas råd och erfarenheter har alltså lett oss till ett beslut. Men jag hade nog egentligen tyckt att någon hundralapp till per man inte hade varit fel.
Nu ska jag njuta av en trevlig bröllopsfest.

Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon