Full version: Irland?
Airamya
Eftersom jag emellanåt upptäckt att många här inne är ganska beresta så frågar jag er... Är det vettigt att spendera en vecka i Dublin i början av augusti?

Jag har aldrig varit på Irland men har i många år velat åka dit. Nu ska jag gifta mig i augusti och vi funderade på att åka till Dublin efteråt.
Någon som har tips på sevärdheter eller annat? Något speciellt vi ska tänka på?
Finns det något i trakterna runtomkring som man borde ta sig iväg till?
Både jag o min framtida man är mycket intresserade av historia, framförallt medeltiden och all tid före det.
Och växter förstås wink.gif
Och pubar. tongue.gif
Så det känns som Dublin kunde vara bra, men vi vet ju inte ett smack om stället!

Tar tacksamt emot tips o råd.

/Maria
fruberglund
CITAT (Airamya @ 23-05-2006, 14:02)
Nu ska jag gifta mig i augusti och vi funderade på att åka till Dublin efteråt.

Snällt att han får följa med på bröllopsresan i alla fall biggrin.gif

Kunde inte låta bli, bara skämtar med dig wink.gif

Har aldrig varit där själv men skulle gärna åka dit. Ser framför mig gröna kullar så långt ögat når...

Pubar lär du nog inte sakna i alla fall, finns väl en i varje liten byhåla smile.gif
Airamya
laugh.gif laugh.gif Ja, visst är jag snäll? wink.gif
Medger att jag uttrycker mig som en kratta emellanåt.
krellus
Jag har varit i Dublin 3 gånger och älskade varje minut! tongue.gif

Jag skrapar ihop något och skriver ett nytt inlägg snart...
catlady
Dublin är en mysig stad, men man ska komma ihåg att den är rätt liten. Irland är en fantastiskt vacker, lummig och ibland karg ö, och om ni har en vecka på er så skulle jag rekommendera att hyra en bil och försöka se lite mer av ön. Man kommer ju inte dit hur ofta som helst, och ön är liten nog att hinna se åtminstone ett par andra ställen. Har själv varit i Dublin, Kilkenny, Waterford och Galway, och tog mig därimellan med buss och tåg. (Siktar på natur och surf i Cork nästa gång!) Waterford och Galway är kanske lite långt bort, men en tur till Kilkenny med bryggeri och trädgård är trevligt. Och landsbygden är ju vacker överallt på Irland. Ta er tid, snacka med befolkningen, berätta att ni är från Sverige och på bröllopsresa - de är alltid hjälpsamma och ger gärna tips!
Jag har varit på Irland i augusti och över julhelgen, och vädret är precis så oförutsägbart som det sägs. Det regnar, blåser och är strålande sol omvartannat - och temperaturen kan ligga runt 10-15 grader oavsett vilken månad det är... rolleyes.gif smile.gif
Castea
Jag har varit på Irland flera gånger, och har mitt resehjärta där fullständigt.

En vecka i Dublin under sommarmånad är alldeles förträffligt. Det finns massor att kika på där. Dock är Dublin rätt stökigt och larmande - alltså tung trafik och massor med människor överallt. Så det kan vara skönt att mellan varven ta sig ut på landbygden och vila öron och sinne.

Och det finns alldeles underbara kuststäder inom 30 minuters tågresa från Dublin. Om man inte vill hyra bil på Irland (vänstertrafik, ratten på fel sida av bilen... wacko.gif) så kan man åka det alldeles utmärkta D.A.R.T-tåget, vilket är Dublins pendeltåg.

En resa ut med södra linjen på det tåget tar er till ett pärlband av magnifika små kuststäder, varav Bray och Killiney är de vackraste enligt min åsikt. Hela Killiney Bay-området är en lisa för själen.

I själva Dublin rekommenderas:

* Trinity College. Här finns ett fint museum för den historiskt intresserade, och man kan även kika på Book of Kells, som lär vara irlands äldsta bok. Handskriven och illustrerad av munkar. Mycket vacker. Och glöm ej ett besök i

Biblioteket! Läckert va!

* Guinnessbryggeriet är värt ett besök, inte minst för den fria Guinness som kan intagas i baren högst upp på bryggeriet, med en 360 graders panorama-vy över hela Dublin!

* Kyrkor finns ju många. Christchurch Cathedral med sin krypta är sevärd.

* En bit mat och en pubrunda i Temple Bar-området är kul, och det är ofta uppträdanden på gatan på kvällar/nätter. Boka bord på restaurang i förväg rekommenderas.

* Ja, det finns ju olika sightseeingturer, och Dublins turistbyrå (ligger i en gammal kyrka mitt inne i city) kan tipsa om massor.

* Dublin Castle - slottet.

* Många av sevärdheterna ligger längs en buss-slinga, där man kan lösa en dagsbiljett och hoppa av och på där man så önskar! Finns flera bussbolag som anordnar detta.

wacko.gif Finns mycket mer att kika på, men det märker du nog på plats. smile.gif Vackra hus, vackra parker.

Jag har flera gånger besökt Powerscourt Gardens, som ligger en bit utanför Dublin. Oerhört vackert! Dublins turistbyrå har koll på gruppresor dit, ibland kombinerat med ett besök i Glendalough som också är mycket sevärt.

Ha det så skoj, och lycka till med bröllopet också!

Ps. Och ja, vädret... det regnar varje dag, men har sällan upplevt långa dagsregn. Och har aldrig direkt frysit, men en jacka för väder och vind ska du givetvis ta med dig.
cic
AnitaGg var väl där för inte allt för längesen? unsure.gif Hon kan nog komma med lite tips. smile.gif
little.lunatic
Hej! Vad kul att ni är intresserade av mitt hemland! =)

Dublin är en härlig stad som ständigt förändras, den växer så det knakar. Nuförtiden kan den se helt annorlunda ut från år till år pga nybyggnationer överallt. Mitt bästa tips är att hålla dig till huvudgatorna och kanske någon expedition till Guinnessbryggeriet eller Phoenix park (Europas största stadspark). Även Dublin har dock sina avigsidor med vissa områden som man ska undvika. Det bästa tipset med avseende på detta är att fråga killen bredvid dig på närmaste pub, befolkningen är kända för att vara väldigt vänliga så behöver du/ni hjälp med något går det alltid bra att fråga en förbipasserande eller liknande =) (Barn är ofta svårare att fråga om råd/vägbeskrivningar då de oftast blivit noga instruerade av sina föräldrar att inte prata med främlingar... Been there, done that... )

Trinity College är en "uråldrig" skola där man kan få sin historietörst släckt och mitt bästa tips förutom Dublin är lätt Galway, en otroligt vacker stad i en ännu vackrare omgivning. En utflykt därifrån bör gå till the cliffs of Moher, där du garanterat kommer slå hakan i backen... (Jag har/hade ett par bilder därifrån, ska se om jag hittar dem så kan jag lägga upp dem här)

Saker att tänka på:
Västra Irland är vackert, men en del fattighet kan man stöta på och speciellt på kvällarna kan det bli lite stökigt. Värt att tänka på om man har barn exempelvis.

Om du hamnar i sydvästra Irland kan du stöta på det "riktiga" språket, Gaeliska. Här går det bra att prata engelska men man KAN titta snett på er i och med att man är lite mer konservativ i de mindre byarna i dessa områden. Som bekant är ju inte Irländare och Engelsmän (och därmed språket) bästisar, men säg "Dhia duit" och le så ska det nog gå bra wink.gif

Vädret på ön är extremt ombytligt och som tidigare nämnts kan strålande sol slå om till ösregn eller stormbyar på någon minut, detta på grund av att Atlanten är närmsta granne. Man kan ofta se molnen fullkomligen rusa över himlen. Så det kan vara värt att ta med sig en extra tröja eller vindjacka ut.

Det jag själv bäst gillar med landet är den otroligt friska luften (undantaget Dublin centrum då möjligtvis). Men om du har en stund över, ställ dig och se ut över landskapen och ta några friska djupa andetag, det ger lugn ända in i själen! =)

För mer praktiska tips så rekommenderar jag:
www.visitireland.com

Ha en trevlig resa!
Monica M zon 4
Jasså, ni ska gifta er till sommaren! Grattis, grattis!

Å det låter helt underbart att åka till Irland på bröllopsresa! Själv har jag aldrig varit där men nån gång ska jag väl komma dit. Vi har pratat om att hyra bil och köra runt lite. Det är inte särskilt besvärligt att köra i vänstertrafik framförallt inte om man håller sig på landsbygden.

Lycka till med både bröllop och resa! smile.gif
Ewa L
Jag har varit där två gånger, vardera 1 vecka. Bägge gångerna regnade det strängt taget oupphörligt. biggrin.gif
Eftersom vi var där för att spela golf var det ju ingen höjdare. sad.gif

Annars tyckte jag att människorna var fantastiskt trevliga. Visserligen pratade många "gaellish" som jag inte ens kan stava till, men när de såg att vi såg ut som fågelholkar gick de över till engelska.

Det som vi tyckte var lite "lustigt" var att du sällan/aldrig kunde beställa öl till maten. De hade bara vin-rättigheter. Ofta sprang de däremot iväg till närmsta pub och hämtade en öl. laugh.gif

Vi var både på Guinness- och Jamesson-bryggerierna. Trevliga muséer.

Lite tufft att köra bil där eftersom de kör på "fel" sida av vägen. (F'låt little.lunatic!)

(Grattis i förskott!) wub.gif
catlady
Ja, kanske var jag lite snabb när jag skrev att Dublin var litet. Var lite super-size-me blind när jag var där, efter att ha bott i London och ett par ställen i USA åren före... blink.gif
Elisabeth P
Jag har varit där två gånger. första gången då min syster gifte sig där. senare en gång för att hälsa på dem.
Tyvärr har jag inte varit där fler gånger fast min syster bor där (bara ett par mil utanför Dublin), men första veckan i juli åker vi äntligen dit igen.

Har dessvärre inga tips än, men kan nog luska reda på en del.
Gröna kullar och underbar natur. Stort publiv är något av det jag kommer ihåg just nu.

Måste tyvärr iväg. Kan ta reda på mer.

Lisa
Airamya
Ååh, vad underbara ni är allihop! wub.gif Så många fina tips och så mycket info! Tack! wub.gif
Whiskuchi
CITAT (Airamya @ 23-05-2006, 14:02)
Nu ska jag gifta mig i augusti och vi funderade på att åka till Dublin efteråt.

GRATTIS!! biggrin.gif
arno
Ni skall absolut bege er dit. Bröllop och en resa till Irland - snacka om "win-win situation". Ett underbart land särskilt om man ger sig av ut på landsbygden.
Längtar själv tillbaks dit hela tiden.
AnitaO
Jag var ju där förra månaden och det är fantastiskt fint.
Att bara vara i Dublin hela veckan tror jag kan bli lite enformigt.
Om ni gör utflykter utanför stan får ni nog mer ut av det.

Jag har lagt ut lite bilder (3 sidor)
http://web.telia.com/~u13120006/irland1.html

Om ni inte vill hyra bil och köra själv kan jag varmt rekommendera den turoperatör som vi åkte med till Wicklow.
http://www.daytoursunplugged.ie

Sen finns det bussar som går runt själva stan och som passerar alla sevärdheter. (Hop on-Hop Off)
Det är ett bra och enkelt sätt att lära känna Dublin.
Man köper en biljett som gäller 24 timmar och sen får man kliva av och på bussarna på dom ställen man vill.
http://www.dublinbus.ie/your_journey/dubli...n_city_tour.asp

Men sammantaget så är det ett väldigt bra resmål.
Trevliga människor, vacker natur och mycket att se och göra.
Airamya
Vilka underbara bilder! Ja, jag ska dit! *skrattar*

Någon som vet hur man reser dit billigast? Och var det är billigt o bra att bo? (kassan är lite trång... *suck*)
AnitaO
CITAT (Airamya @ 24-05-2006, 10:41)
Någon som vet hur man reser dit billigast? Och var det är billigt o bra att bo? (kassan är lite trång... *suck*)

Var i Sverige bor ni?
Airamya
I Kinna, 3 mil från Borås, 6 mil från Göteborg.
AnitaO
CITAT (Airamya @ 24-05-2006, 10:57)
I Kinna, 3 mil från Borås, 6 mil från Göteborg.

Landvetter då alltså ... efter vad jag kan se så finns inget direktflyg därifrån till Irland.
Det komplicerar väl det hela, för då blir det SAS via Köpenhamn vilket sällan är särskilt billigt.
Castea
Att Irland är katolskt märker man bl a på inträdesbiljetterna till deras museum.

En "Family Ticket" i Sverige brukar ju vara "Två vuxna, två barn".

Men en "Family Ticket" på Irland är för "Två vuxna, FYRA barn".

laugh.gif wacko.gif
Castea
CITAT (Airamya @ 24-05-2006, 10:41)
Någon som vet hur man reser dit billigast? Och var det är billigt o bra att bo? (kassan är lite trång... *suck*)

Gör en sökning på önskat avrese/hemresedatum på t ex Mr Jet så brukar man få fram hyfsade priser.

Billigt boende, ja det finns ju vandrarhem. Jag har bott på Kinlay House, som ligger i centrala Dublin. Helt ok vandrarhem! De har tvåbäddsrum också, om ni vill vara för er själva på bröllopsresan. wub.gif wub.gif

Annars finns ju massor av trevliga Bed & Breakfast-ställen. Irländska turistbyrån i Stockholm har en del info.

Tipsar om en annan webbsida också: Visit Dublin, som har olika slags info om Dublin.
mulle
Fodors är min absolut första kanal då jag letar hotell.
De senaste åren har jag valt 90 % av hotellen därifrån och beskrivningen har alltid motsvarat verkligheten. Finns i alla prisklasser.
Vill man veta mera om något hotell kan man gå in på Fodors forum och fråga.
Grattis till bröllopet!
Mulle
Elisabeth P
Vi åker med rayan air (osäker på stavningen) direktflyg från Säve i Göterborg
Två vuxna två barn 2200:- tur/retur

Men man ska vara medveten att de inte hjälper till om man ska byta flyg och planen blir försenade så att man missar flyget. Då får man snällt själv fixa nya biljetter.

Lisa
AnitaO
CITAT (Lisa:) @ 24-05-2006, 14:17)
Vi åker med rayan air (osäker på stavningen) direktflyg från Säve i Göterborg
Två vuxna två barn 2200:- tur/retur

Men man ska vara medveten att de inte hjälper till om man ska byta flyg och planen blir försenade så att man missar flyget. Då får man snällt själv fixa nya biljetter.

Lisa

Se där! Flyger RyanAir från Göteborg också.
Ja, men då är det säkert det absolut billigaste alternativet.
Du bokar online
http://www.ryanair.com
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon