Sidor: 1, 2
wolkenkrabber
Finland vinner! blink.gif
Anma
Jag hoppades så jä**a hårt, men trodde aldrig att det skulle ske!!! Men undrens tid är inte förbi!!! LÖÖÖÖÖÖVE IT!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
fruberglund
Tjohhhhooooooooooooooooooo!!!!! FINLAND VANN!!! Hårdrocksfansen har sagt sitt...Lordi rules biggrin.gif

Heja Finland!
LadyG
Så underbart! Lordi var ju riktigt bra, så det var helt rättvist smile.gif

Jag är mycket nöjd med resultatet smile.gif
Alexander-VG-zon3
ska jag vara ärlig så var dom dom sämsnta till å med gubbarna var bättre wacko.gif blink.gif
jag har inte smält det än hur kunde dom vinna
Maria i Helsingborg
*full i skratt* Ja, vad säger man? Galet - precis som hela konkarongen rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
hoppas inte carola gör nåt som inte jesus skulle göra , hon kankse hör inre röster igen
Caprice
Hmm, ja, vad säger man...?

Bäst show håller jag med om att Lordi bjöd på... men att de skulle vinna... komiskt..
zaaritha
Carola får väl ta ett snack m Gud.............
yenny
hi hi... det var ju kul! biggrin.gif

Fast inte ve jag om det var så mycket schlager över låten direkt... inte mycke schlager med överhuvud taget för den delen...
mayababy
Oj vad glad jag blir!! Lordi vänder upp-och-ner på hela det präktiga schlagerspektaklet!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif Äntligen händer det nåt kul å oväntat!! Dessutom var ju Lordi BRA!!!!! wub.gif wub.gif
zaaritha
Yes! De var bra!!
Summersun
Yes yes yes!!!! Helt otroligt biggrin.gif Happy...
forget-me-not
CITAT (flaxss @ 21-05-2006, 00:13)
hoppas inte carola gör nåt som inte jesus skulle göra , hon kankse hör inre röster igen

Det skulle vara mycket trevligare, tycker jag, om det gick att prata om Carola utan att samtidigt håna hennes tro.
Latmask
Jag är så lycklig så jag inte vet vart jag ska ta vägen! Nästa år ska jag till Finland och titta! Stockholm 2000 och Köpenhamn 2001 är avverkat, nu är det Helsingfors nästa!!! WOHOOOOO! Go Lordi!! laugh.gif laugh.gif
Pirum
Lyssnar på radion, och åsikterna går isär. En del tycker det är bra, andra vill kasta ut TVn och skydda sina barn.

Jag tycker inte att Lordi var jättebra. Men bättre än de hundratals irländska låtar som vunnit på senare år iaf. Den frustration jag känt över såsiga ballader och menlöspop är säkert jämförbar som den vissa känner nu.

Vill avslutningsvis inflika att jag såklart inte har något emot ballader generellt sett. Bara dåliga ballader. Finns några riktiga pärlor från 50-, 60- och 70-talet exv.

Tyska ARD avslutar kvällen med 1 timme ESC-efterfest. Bra att ta efter för SVT till nästa år kanske. En av personerna var Thomas Anders, mest känd från ett av 80-talets bästa och största band -Modern Talking-, och hans favorit var Carola förklarade han, innan han rev av en klockren långsamversion av "You're my Heart, You're my Soul" ackompanjerad blott av ett piano.

Tillägg : Grattis Finland. För en gångs skull avslutas en ESC-kväll med glädje även för min skull. Brukar inte alltid hålla på Finland direkt...men efter det tragiska OSet, och dagens trista sorti mot Tjeckien, så är det kul att det finska folket för en stund kan glömma alla dussintals sistaplaceringar i ESC och äntligen få fira en seger.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ingen schlagertävling det har det inte varit på många år!!!!

Själv säger jag yippii!!! Jag hade Finland i topp och sedan Bosnien, Rumänien och ryssland på delad andra plats så jag lyckades pricka in alla favoriter i topp fyra vilket var första gången för mig jag brukar alltid rösta på de låtar ingen annan verkar gilla.
Whiskuchi
Underbart!! Go LORDI!!!
Alexander-VG-zon3
nä dom var d¨åliga fast sen gillar jagg inte den smaken heller så därför^^
men dom skulle ändra tävlingen å tat veck schlager å ändrat det för vad som hlest .typ all musik är välkommen . fast det ha varffit så nu i par år så skulle man ändå får det berkräftat wub.gif
fast carola jag vet inte det bler så komist runt hon .
som när hon slängde blommor elelr vad det var
jennyp
som jag skrev i en annan tråd:

Yes, Lordi vann! biggrin.gif

Det har väl i alla år varit med låtar som inte är direkt schlager? Låtar som har vunnit dessutom... som jag ser det bevisar detta bara att Europa tyckte att en icke-schlagerlåt var bäst. Ska man bara ha med "äkta schlagerlåtar" får man ju tillsätta nån som bestämmer vad det är för nåt.
Whiskuchi
Är det inte så att det stort sett bara är Sverige som kallar det schlagerfestival..? Officiella namnet är ju Eurovision SONG Contest.
jennyp
CITAT (Whiskuchi @ 21-05-2006, 00:51)
Är det inte så att det stort sett bara är Sverige som kallar det schlagerfestival..? Officiella namnet är ju Eurovision SONG Contest.

Precis!!
marskattan
HUUUUURRRRRAAAAA!!! Tycker deras attityd var bäst! Dom hade roligt och såg till att vi som tittade oxå hade roligt. Men jag misstänker ju att typ farmor fick kaffet i halsen...

Grattis Finland!!
Whiskuchi
Lordi själva har sagt i intervjuer att alla finska gamla tanter kommer flytta till Sverige i protest om de vinner laugh.gif
Vicke
Älska Finland!! laugh.gif

/stolt finlandssvensk
jennyp
CITAT (marskattan @ 21-05-2006, 00:54)
HUUUUURRRRRAAAAA!!! Tycker deras attityd var bäst! Dom hade roligt och såg till att vi som tittade oxå hade roligt. Men jag misstänker ju att typ farmor fick kaffet i halsen...

Grattis Finland!!

Haha ja jag misstänker detsamma om min mormor smile.gif
mulle
För det första har finländska hårdrocksband (också Lordi) skördat många framgångar på kontinenten och har en rejäl mängd fans där som säkert var med och röstade i årets tävling.
För det andra tolkar jag resultatet så att folk tycker att festivalen börjar bli lite dammig och att det är dags för nya vindar efter 40 år.
Att det blev just Finland som skulle ändra på riktningen är ju bara roligt.
Men det mest intressanta har vi ju nu framför oss, HUR ser festivalen ut nästa år...???
Mulle
Björken
Kan någon förklara för mig varför man måste "spöka" ut sig så som Lordi gör och många andra hårdrocksgrupper också. Skulle jag möta en som såg ut så någonstans så skulle jag i varje fall bli mycket rädd.
Jag är ingen motståndare till hårdrock på något sätt för det finns mycket bra i musiken.
Många har klagat över Carolas "lyft" i ansiktet men inte skrämmer hon barn med sitt utseende i varje fall.
titti49zon6
CITAT (jennyp @ 21-05-2006, 01:25)
CITAT (marskattan @ 21-05-2006, 00:54)
HUUUUURRRRRAAAAA!!! Tycker deras attityd var bäst! Dom hade roligt och såg till att vi som tittade oxå hade roligt. Men jag misstänker ju att typ farmor fick kaffet i halsen...

Grattis Finland!!

Haha ja jag misstänker detsamma om min mormor smile.gif

CITAT
Tror att jennyp har alldeles rätt biggrin.gif
Ska bli roligt att höra hennes kommentarer

Grattis Finland

Tur att Sverige gav Finland 12 p, nu kan man åka dit utan att skämmas
Anma
CITAT (Whiskuchi @ 21-05-2006, 01:51)
Är det inte så att det stort sett bara är Sverige som kallar det schlagerfestival..? Officiella namnet är ju Eurovision SONG Contest.

Exakt. Jag kommer i håg, det var ett tag sedan, då det började komma fler riktiga discolåtar med i Melodifestivalen (som det faktiskt heter, även om sverige envisas med att använda schlagerfestivalen) Vilka reaktioner! Det var ju inga schlagerlåtar!!

Jag hoppas och önskar att detta som händer nu speglar utvecklingen i världen i övrigt. Alla är välkomna, vem som helst kan vinna bara man har något bra att komma med. Fördomar smulas sönder på löpande band... Tänk vad fantastiskt det skulle vara! wub.gif

Men det är nog lite väl mycket att drömma om, eller?! unsure.gif
birgitek
CITAT (forget-me-not @ 21-05-2006, 00:27)
CITAT (flaxss @ 21-05-2006, 00:13)
hoppas inte carola gör nåt som inte jesus skulle göra , hon kankse hör inre röster igen

Det skulle vara mycket trevligare, tycker jag, om det gick att prata om Carola utan att samtidigt håna hennes tro.

Håller med fullständigt, det säger faktiskt mer om dem som gör så än om Carola.
För övrigt är väl en femte plats bra! Förutom att Finland borde kommit sist och Grekland vunnit , så stämmer fem-i topp väl med min musiksmak
Birgit Ek
adrian
Låten är bra men jag tycker det är lite larvigt att klä ut sig till monster, det blir ju en kopia av slipknot när de vill ha en likadan image.
Men i år så tycker jag att det var många riktigt bra låtar för 1:a gången...
Och när man klagar på typ Carola eller någon som är känd så är det ganska typisk, en del vill helt enkelt leta efter en vattenpöl att klaga på istället för att njuta av solen som skiner... tongue.gif
Anma
CITAT (adrian @ 21-05-2006, 09:27)
Låten är bra men jag tycker det är lite larvigt att  klä ut sig till monster, det blir ju en kopia av slipknot när de vill ha en likadan image.

slipknot har jag aldrig hört talas om... Men LORDI bildades i början av nittiotalet och något år senare kom maskarna på. Den ende som är identiferad med namn är sångaren, vad han nu hette, Tomi någonting.
Lordi är kultförklarade i finland sedan länge. Så det är inte för denna festival dom hittat på detta med masker. Dom gillar hårdrock och kör med hela paketet... Det var väl Kiss som var först med att vara hemliga?

Så ligger det till.

mer om detta i expressen

(fast det mesta visste jag redan... smile.gif )
lilla mamma
HUURRAA äntligen kunde finland vinna.
Whiskuchi
CITAT (adrian @ 21-05-2006, 08:27)
Låten är bra men jag tycker det är lite larvigt att klä ut sig till monster, det blir ju en kopia av slipknot när de vill ha en likadan image.

Lordi har funnits längre än Slipknot, så det är snarare tvärtom, att Slipknot härmar Lordi biggrin.gif
Whiskuchi
CITAT (Björken @ 21-05-2006, 05:44)
Många har klagat över Carolas "lyft" i ansiktet men inte skrämmer hon barn med sitt utseende i varje fall.

Det gör inte Lordi heller, små ungar fattar även det att det är masker. Min brorson konstaterade bara "Monstej" - inte blev han rädd inte!! wub.gif
anna_rispan
Jag blev jätteglad för att Finland vann. fastnade för Lordis låt när jag hörde den på radion första gången. Sen blev jag nästan lite lite ledsen att de såg så ruggiga ut, för jag tyckte sångaren hade röst så det räckte till.

Och som tidigare inlägg visar så är det en melodifestival. inte schalgerfestival.

Jag är också enormt nyfiken på hur låtarna är nästa år. Det brukar ju komma några bidrag som låter som fjolårets vinnare..... Det var festligt i år för det var en annorlunda låt som seglade upp på toppen.

Men något som är dödsstöten för festivalen det är såna osportsliga elakingar som buar. Som de som hördes så fort Litauen nämndes. Fy vad dålig stil!!!!!!!
katah
Jag hejade på Ryssland!

Lordis melodi fungerar, jag är väldigt skeptiskt för texten.

Jag är från Finland.... men ville inte att de skulle vinna med dessa monsters!
Bessie
YESYESYESYESYESYESÄNTLIGEN!!!!! WOHOOO!!!!! (Jag är alldeles hes...)

Finland är suveräna på tyngre populärmusik och man ska framhäva sånt man är bra på. De andra finalisterna i den nationella uttagningen kom med mer typisk musik -- snäll, lättlyssnad, småtöntig och lätt att glömma bort. Vi har aldrig förr haft ett så kontroversiellt bidrag och jag tycker att det är grymt kul att det gick bra. Bokar biljett till 2007 så fort det bara går (tja, vem vet, vi kanske kommer och knackar på måndag morgon och frågar om vi får låna Globen av er -- Hartwall-arenan tar "bara" 12 000 åskådare tongue.gif)

Till dem som frågar varför man "måste" spöka ut sig så kan man väl bara säga att det är roligt att klä ut sig och att det är en image som slår. (Och så är det väl lättare att gå ut med kompisarna på krogen i Rovaniemi om folk inte känner igen en utan mask.) Men allt spektakel och folkstorm kring låten skymmer det faktum att det är fråga om en stark låt som skiljer sig från mängden av hjärtasmärtaskvalet och rutinerade musiker med scenvana och en platinaskiva, som spelade egna instrument på scenen och inte behövde förlita sig på strippande bakgrundsdansöser.

Carola: Underbar artist som bara blir bättre och sexigare med åren. Låten kunde ha varit bättre (å andra sidan känns det som om Thomas G:som skrev tre fjärdedelar av bidragen och jag har glömt dem allihop) och jag tycker inte att det var nån större poäng med att översätta den till engelska. Men man kanske kan låta nån annan vinna emellanåt, va?

För övrigt önskar jag att jag var i Helsingfors och att Grekland och Former Yugoslav Republic of Macedonia snart tar sin namntvist till FN. De kan ju inte heta Former Yugoslav Republic of Macedonia i evighet.
Whiskuchi
Finland är helt enorma på hårdrock wub.gif

Apocalyptica
Children of Bodom
Finntroll (mina hjältar) laugh.gif
Impaled Nazarene
Nightwish
Sonata Arctica
Stratovarius

och så förstås Lordi.

för att bara nämna några av de nyare banden... smile.gif
Klematis
Jag tycker att det är svårare att sitta och förklara för sina barn varför tjejerna nästan inte har några kläder på sig och beter sig som de gör på sen. Ett stort PLUS till Carola grekland Danmark och de andra som hade normala kläder på sig. Finland var ju roliga. Tror inte att några barn av idag blir rädda för dom. De tycker nog att de är häftiga. Jag tror att den är generationsskifte på gång.
Floppy
Hur bra är inte Nightwish då?...så suuuuper bra...
Äntligen Finland tog ni hem segern och dessutom med hjälp av hårdrock...
Underbart Lordi... wub.gif

Också stolt finlands svensk...
lisselbo
Kul att Finland fick vinna för en gångs skull.
Låten var ju inte alltför dålig heller, men jag ska nog söka efter fler låtar med dom, borde ju finnas andra som är bättre.

Om Carola finns bara att säga, en kanonbra proffsig artist.
Finns väl ingen annan svensk artist som har en sådan utstrålning och röst som hon.
Sen att hon har sin tro är ju som det är, alla är ju inte lika.
Det enda jag tycker är pinsamt med henne är ju när hon kastade krukväxten på den där tjejen i publiken.
Annars är hon helt suverän.
Vilken annan svensk artist klara av att sjunga som hon med feber och ont i halsen.
LadyG
CITAT (Klematis @ 21-05-2006, 11:42)
Jag tycker att det är svårare att sitta och förklara för sina barn varför tjejerna nästan inte har några kläder på sig och beter sig som de gör på sen. Ett stort PLUS till Carola grekland Danmark och de andra som hade normala kläder på sig. Finland var ju roliga. Tror inte att några barn av idag blir rädda för dom. De tycker nog att de är häftiga. Jag tror att den är generationsskifte på gång.

Jag håller med dig, vart enda ord! wub.gif
jennyp
CITAT (Klematis @ 21-05-2006, 10:42)
Jag tycker att det är svårare att sitta och förklara för sina barn varför tjejerna nästan inte har några kläder på sig och beter sig som de gör på sen. Ett stort PLUS till Carola grekland Danmark och de andra som hade normala kläder på sig. Finland var ju roliga. Tror inte att några barn av idag blir rädda för dom. De tycker nog att de är häftiga. Jag tror att den är generationsskifte på gång.

Mycket bra skrivet!
Alexander-VG-zon3
fast carola hadde mer röst i den på svenska den lätt bättre på svenska å hadde mer styrka .
fast ja man får väl säga garttis till finland fast jag tyckte dom var sämnst men men etts tort grattis^^
å sen carolas tro jag vet inte tycker den är lite halft komisk men alal får göra vad dom vill inget fel med det wub.gif
labarradepan
Finland var bäst.. håller med biggrin.gif
pejori
CITAT (Klematis @ 21-05-2006, 10:42)
Jag tycker att det är svårare att sitta och förklara för sina barn varför tjejerna nästan inte har några kläder på sig och beter sig som de gör på sen. Ett stort PLUS till Carola grekland Danmark och de andra som hade normala kläder på sig. Finland var ju roliga. Tror inte att några barn av idag blir rädda för dom. De tycker nog att de är häftiga. Jag tror att den är generationsskifte på gång.

instämmer helt smile.gif smile.gif
en bra låt och sångare behöver inte vara nakna.... smile.gif
avklippta fransiga jeanschorts i en festival wacko.gif wacko.gif
Snöflinga
Vad är detta för fördomar mad.gif

Jag är både mormor och farmor ... satte inte alls kaffet i halsen ity jag drack vin laugh.gif

Dessutom höll jag tummarna för att Finland skulle vinna wub.gif
niklaswik
Äntligen har europa sagt sitt.... Verkar som alla har tröttnat på Schlageridiotin och vill förstöra för dom, Litauen kom ju nära toppen med sitt ironiska bidrag så det säger en hel del om dom som röstar.

Jag tyckte den var rätt kul, fattar inte varför folk buade åt dom men inte åt t.ex. frankrikes sanslöst värdelösa låt eller så.



Kvällens största mysterium är dock hur det kom sig att inte "Israel-är-bästa-landet-i-världen"-Carola inte fick Israels 12:a! ohmy.gif ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon