Full version: Bambuproblem
MrNorth
Trodde inte jag skulle behöva skriva detta nån gång, men det verkar som om jag ahr fått problem med en bambu jag har, en

Phyllostachys aureo-sulcata Spectabilis


Förra året växte den som bara den, men nu detta året efter all snö försvunnit verkar den helt.. sovande... död? UNgefär 50 % av bladen är gula och den visar inga tecken på att utveckla nya blad eller att komma me dnya rotskott. Men känner jag på de gröna bladen så känns de "fuktiga"... Undrar bara hur länge man ska vänta. Har vattnat den rikligt. När kan man beteckna den som stendöd?
Den har iaf inte blommat än så...


/Henrik
Alexander-VG-zon3
jag vet inte alls vad dte är för fel
men det är kankse för mycket vatten eller bara denna vinter .
för några av våra bambus elelr pappas då är några helt gröna medans andra här mer än hälften av bladen hlet bruna så kankse vänta å se lite
Ludvig Johansson
Ingen fara alls. Den ser ut att må fint efter årets hårda vinter (var bor du??). Bambublad som är oskyddade kan lätt få tjältorka beroende på art, kyla, längd på kyla, vindutsatthet osv. Speciellt vårsolen med kalla vindar sliter hårt. Phyllostachys fattar inte riktigt vårt klimat och är lite oförutsägbara när de börjar växa. Det är bra om de inte börjar skjuta innan sista frosten har varit. Min P.nuda började skjuta i januari förra året och jag bor i zon 3. Katastrof.

Så länge de har gröna blad behöver man ofta inte oroa sig alls, den kommer börja växa när den känner för det. Däremot kan det vara så att vissa strån frusit bort, och fortgår det varje vinter tillbakabildas plantan. Även om alla blad ser bruna ut efter vintern brukar de repa sig.

När den börjar växa (i juni?) gödslar du den kraftigt med alla tillbuds stående medel. Gräsklipp och urin (spädes 1:10) gör susen.

Bor du blåsigt eller kallare än zon 1 kanske du borde överväga att svepa in den med vinterväv eller geotextil. Sätt då en stödpinne bredvid som tar tyngden alt spänn upp skyddet mot väggen.
MrNorth
Hej!

Jag bor i blekinge, zon 1 och visst den står ganska blåsigt till. Inför nästa vinter så ska jag nog svepa in dem i något. Se så fint den nedre delen på min p. bisetti (bredvid) har klarat sig, den stod lite nersjunken i ett hål i altanen innan jag flyttade den hit (i april). SÅ det verkar vara snö + blåst +sol som gjort bladen gula. Där den stod nersjunken så kände den inte av något av det.


MVH
Henrik
cato
Hej!
Bambu vill stå på fuktig mark och ej torrt.
Jag har bådadera. De som står fuktigt vid vår naturliga damm är gröna och frodiga. Däremot har vi ett par som står torrare under träd. Dessa liknar din bambu trots att vi tycker att vi vattnar den mycket.
Din bambu står nog på fel ställe. Invid husväggen kommer sällan regn och desutom är marken där som regel väl dränerad.
Flytta busken till ett fuktigare ställe så ska du se att den trivs betydligt bättre.
Kolla min hemsida förstår du kanske vad jag menar.
Hälsningar
Cato
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon