Full version: Syrensticklingar
Merlin
Jag drog upp ett antal "sticklingar med liiite rötter" från en sorts småbladig syren vi har på jobbet. Kommer de att ta sig? Nån som har erfarenhet???????
fandolin
Jag har! Satte rotsticklingar från vanlig bondsyren för ett par, tre år sedan och de bär knopp för första gången i år. Har inte behövt göra något speciellt efter planteringen, ingen gödsel, inget dalt. Vet inte hur det är med förädlade sorter.
Merlin
hur stora var sticklingarna du satte? Häftigt att de redan ska blomma!!! smile.gif
fandolin
Ganska stora ~ 30 cm skulle jag tro. Grävde upp dem intill moderplantan. De har grenat sig själva och blivit riktigt snygga. Har alltså inte klippt någonting i dem. Måste bara berätta att jag också har en liten syrenbuske som jag drivit upp från frö! Plockade fröna i trädgården och satte i såjord. Två av tre tog sig, men en blev nedmejad av gräsklipparen när den var liten. Den busken som blev kvar är nu, efter fyra år 50 cm hög, snyggt grenad men bär än så länge inga blomknoppar.
lissa
Jag försökte ta en stickling från pappas syren, men trots att den inte var mer än 15-20 cm hög , hade den väldigt mycket rötter. Hur gjorde du, tog du tag i sticklingen , följde den till moderplantan och sen??? Skulle bli tacksam för svar för jag ska ju hem i sommar igen.
Häftigt att du lyckades få upp en syren från frön wub.gif wub.gif
fandolin
Jag grävde rakt ner där de stod bara, fick med rötter och testade helt ovetenskapligt och det lyckades! Och ja, den där fröplantan känns lite speciell, men själva processen var väldigt okomplicerad. Plockade fröna från moderplantan tidigt på våren - i februari, mars och sattde dem i små krukor med såjord. Vattnade, täckte med plast ~ och hade kanske tur. Inget ljus, ingen köldbehandling. Planterade dem i gräsmattan som växer på ganska tung lerjord när de var 10 cm höga. (Inte konstigt att en blev avklippt av gräsklipparen).
lissa
Jag tror att den där lerjorden som det finns så gott om i Sverige är väldigt bra till många växter. Jag tror faktiskt inte att jag någonsin ar sett riktig lerjord här..
Tack snälla för hjälpen...i år ska jag försöka kolla upp vilket skott jag vill ha i god tid, för förra året blev det stressigt dom sista minuterna innan vi åkte, men om man vet vilket man vill ha blir ju allt så mycket lättare rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon