Full version: Favoritefterrätt?!
Kakaduan
Vore kul att få lite fler "säkra kort" att ha på repertoiren - ni vet, de där som alla älskar. Tycker jag har kört mina favoriter så att mina bekanta börjar lära sig dem nu. Någon som vill dela med sig av något nytt?

tongue.gif
Kakaduan
yenny
blink.gif efterätt står dej ju... ja ja...ibland är man blind... så därför tar jag bort mitt nu... rolleyes.gif laugh.gif
Pirum
Smuldegspaj, med äpple, kanel och lite havregryn på toppen. Mums...gärna på lite omogna och syrliga äpplen...ojoj...kan det inte bli höst snart? tongue.gif

Ovanstående garanterar dessutom att ingen ingen ingen går ifrån bordet hungrig. Med mindre än att man gjort för lite paj såklart biggrin.gif
ninnisky
kaloribomben punschparfait brukar gå hem hos de flesta (fast det är ju inget om barn är med) .... receptet har jag dessvärre inte där jag är just nu!
netaave
rabarberparfait
Elisabeth-Västkustkolonisten
Glass och varma hallon, mums det....
Maria i Helsingborg
Bra tråd-idé som bör flyttas till recept - så man hittar sedan smile.gif
yenny
kladdkaka med grädde.

brownie med vaniljglass och kolasås.

fruktsallad med glass eller grädde.

inlagda päron med aftereight på.... in i ugnen tills aftereighten smälter, äts sedan med glass.
*Molly*
Vaniljglass med varm hjortronsylt, jättegott! smile.gif
Snöflinga
Oj, det där med inlagda päron hade jag glömt bort ... måste ha nästa gång tongue.gif Vill man göra det enkelt för sig så skär rulltårta i tjocka skivor... lägg i prtonsskålar... toppa med vispad grädde el glass.... + vindruvor och andra finskurna frukter rolleyes.gif
Hannele
Goda ostar och fin frukt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och så glömde jag ju Apfelstrudel med vaniljsås
Eva i Skåne
Hemmagjord citronfromage eller ananasfromage hör till mina favoriter

men en god äpplekaka med vaniljsås är inte heller dumt rolleyes.gif
LadyG
Jag brukar köpa såna där fina meloner, de där gula med litet mönster på. Dem delar jag, gröper ur lite och fyller med hackad frukt.
Helen i Skåne
Citronpanacotta med lakritsmaräng!
Bessie
För att fortsätta med pannacottarecept har jag en smalvariant med yoghurt som blir extremt snofsig med antingen honung och lavendelblommor eller stjärnanis och karamelliserat socker som smaksättning.

Just nu är min snabbaste och enklaste efterrätt en "sorbet" med frusna hallon, konserverade persikor (som man låter stå i frysen ett tag tills de är isiga), florsocker och naturell yoghurt som man kör till ett mos och låter frysa till.

Vaniljglass och färska jordgubbar med lite amaretto droppad över.
elleave
"Turboglass" -Mixa frysta bär med lite socker och naturellyoghurt eller mellangrädde. Servera genast!

Gelé med frukt i.
Caprice
För mej funkar en klassiker som äkta vaniljglass med färska jordgubbar bäst... wub.gif
Rossi
Cheesecake
Ananaspaj
Fransk chokladkaka

Äppelkaka med grädd-/vaniljsås inkl. limesaft och basilika
Heleri
Fryst hallonmarängtårta (mums!!!!!!)

200 g osockrade frysta hallon
3 dl vispgrädde
1 dl florsocker
2 färdigköpta marängbottnar

Garnering: citronmeliss

1. Tina hallonen lätt. Vispa grädden tills den precis börjar tjockna. Tillsätt hallonen och florsockret och vispa alltihop tjockt.
2. Fördela hallongrädden på marängbottnarna och lägg ihop till en tårta. Låt stå i frys i minst 30 minuter, helst över natten.
2. Ta fram tårtan ca 20-30 minuter före servering. Garnera med citronmeliss


Pollykaka

175 g mörk blockchoklad
175 g smör
2 dl strösocker
3 ägg
300g Polly (men hon jag fick receptet av sa att det räcker gott och väl med en påse, hon brukar ha i en blå påse Polly)
½ dl vetemjöl
2 tsk kaffe

Smält blockchokladen och smöret tillsammans.
Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt mjöl och kaffe, rör ihop.
Tillsätt chokladsmöret och rör om.
Smöra och bröa en form, gärna en sockerkaksform med löstagbar botten.
Häll smeten i formen och tryck dit pollyn över hela kakan (eller häll dem i smeten!).
Grädda mitt i ugnen på 175 grader 30-35 minuter.

Kakan smakar bäst om man gör den dagen före man ska äta den, då blir den inte så "lös".
Bettson
Strö farinssocker på banan och kör i ugnen. Serveras tillsammans med vaniljglass

smile.gif
mari_tres
CITAT (Helen i Skåne @ 16-05-2006, 08:39)
Citronpanacotta med lakritsmaräng!

Lakritsmaräng!!!! ohmy.gif wub.gif Berätta gärna om du har något recept... Låter fantastiskt men jag har aldrig sett något dylikt i någon affär? Har några lakritsälskare här hemma tongue.gif så det skulle garanterat gå hem. Och till citronpanacotta dessutom..... mums!!
Helen i Skåne
Vi blev bjudna på det på ett bröllop och jag mailade senare och bad om receptet, det fick jag. Dock är det enligt äkta kockmanér, lite sånt och lite sånt... Det kommer här, det är bara att testa sig fram. Det räcker med en tredjedels påse turkisk peppar och ca 1 dl vatten. Har provat två gånger och andra gången tog jag för lite vatten. Det ska bli en ganska tjock sirap. Gör inte som jag och ös i ALL sirap i smeten, då rinner marängerna ut. Måttlighet i allt sägs vara det rätta tongue.gif


Koka Turkist peppar med socker och lite vatten. Till en seg sirap.
Gör vanlig maräng efter recept från en kokbok.
Blanda i sirap till önskad smak
Krossa lite Turkisk peppar
Blanda i lite i maräng smeten och strö lite över marängerna när du har format dem

Sedan är det bara att baka enligt recept.

Lycka till och smaklig spis!

Gurkan
CITAT (Bettson @ 16-05-2006, 19:26)
Strö farinssocker på banan och kör i ugnen. Serveras tillsammans med vaniljglass

smile.gif

Varm banan med lite glass ... det är svårslaget.

Skär banan i skivor, fräs i smör och lite sirap ... häll den över vaniljglass. Njut.

Eller den gamla dagisvarianten ... späcka banan med chokladbitar och baka i ugnen ...

Eller bränn av den med lite rom och muscovadosocker ...

Eller gå på kina och få den friterad ....

Eller skiva banan och blanda med glass och vispad grädde, ringla på ordentligt med chokladsås ...

Eller ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon