Full version: Sparris
Inka
Efter fyra år kommer äntligen sparrisen upp med mer än ett skott per planta. Men när kan man börja skörda? Hittills i år har det kommit två skott per planta. Stimulerar man fram fler skott eller tar man livet av den om man tar ett eller två skott nu?
/Inka
rosita
Vad jag vet ska sparris skördas efterhand när de är ca 20 - 30 cm långa, blir de längre slår de väl ut!? unsure.gif
Inka
Jag menar inte höjden utan antalet skott, dvs kommer det upp två skott, kan man ta dem när längden är rätt, eler ska jag vänta till nästa år om det kommer fler då? wacko.gif
Gurkan
Mina plantor som jag satt i år (3 veckor sen) sätter 2-3 skott var. Kanske tacken för de ofantliga grävarmödorna jag hade ... wub.gif Dom är 50-60 cm höga nu. Smakprov nästa år kanske ...

Nån liten kan du väl provsmaka iaf. ??? Det borde dom väl tåla.
Merlin
Ni kan skörda alla !!!skott fram till midsommar smile.gif smile.gif Plantan stimuleras att bilda nya skott allt eftersom - det går inte att ta kål på den!!!
mari_tres
Hänger på den här tråden.... Mina sparrisar har inte kommit upp!!!!! Har dem i en pallkrage och en massa annat i pallkragarna intill har kommit upp, men inte ett spår av sparrisen. De ska väl vara tidiga vad jag vet? Hur länge är det lönt att vänta?
Ingrid på Västkusten
Man skall egentligen itne skörda skotten som är tunna som pennor utan de feta skotten fram till midsommar.

Jag avstod å skörda mina i fjol då de kom upp med en två tre skott epr planta bara. I år har jag lyckast göda dem INNAN de kom upp, jag tror att det gjorde susen det!

En annan sorts sparris jag har har int ekommit upp ännu så hav förtröstan. marken måste bli varm också :-)
Inka
Vi vågade oss till sist på att skörda ett par stänglar och åt råa! Hur goda som helst, smakade som sockerärter!
laugh.gif
Merlin
Prova att koka dem med en liten klick smör i kokvattnet...det äter vi nästan varje kväll just nu..... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon