Kathy
...och kikade ner i frysdisken.
Hör och häpna, gissa vad jag fann där?

Jo, zebrastek, strutsstek..................och fryst skallorm!!!!! wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Den kostade 1 099kr/kilot.

Kan tillägga att jag inte köpte någon skallerorm.
*Felix matte*
känner jag.
... ICA i Piteå säljer....Recept bl.a skallerorm!
Hannele
CITAT (Scrollan @ 10-05-2006, 10:26)
Jo, zebrastek, strutsstek..................och fryst skallorm!!!!!  :wacko:  :wacko:  :wacko:

Och buffelkött. Fryst krokodilkött såg jag också... köpte inte.

kristerh
Finns det någon som äter skallerorm wink.gif eller någon av de andra "delikatesserna"
krister
Caprice
Låter som det är ett utmärkt alternativ att köpa till dem som tjatar på att få komma över på middag... biggrin.gif
Hannele
CITAT (kristerh @ 10-05-2006, 10:55)
Finns det någon som äter skallerorm wink.gif eller någon av de andra "delikatesserna"
krister

I Kina är det husmanskost.
Jag har ätit hjärna, gôrgott. I England äter de njurar, hjärta, lever...
Gurkan
I Frankrike gillar dom ju sniglar och grodor ... i Sverige finns det tom. dom som äter sötvattenskräftor ... torkade maneter har jag sett i en "kinesaffär". Den chilenska markfågelspindeln lär vara en delikatess ...

... det är nog mest kultur och vana som avgör vad som är "äckligt" och vad som är "smakligt".
Bee
Jag har ätit strutsfile två gånger. Säger bara: Oxfilé, släng dig i väggen!
Det var sååå mört och GOTT !!
Och väldigt dyrt tyvärr
Whiskuchi
CITAT (kristerh @ 10-05-2006, 10:55)
Finns det någon som äter skallerorm wink.gif eller någon av de andra "delikatesserna"
krister

Tja, kött som kött... eller? Själv är jag vegetarian sen över tio år.
Pirum
Kött som kött, tja, som att säga "frukt som frukt" när man jämför vete och blåstång smile.gif
fandolin
Instämmer med föregående talare! Kött som kött. (urk!)
fandolin
nåja, näst föregående då.
LadyG
Zebra ska tydligen vara betydligt mörare och godare än älgfilé medan orm ligger mer åt kycklinghållet i konsistens och smak. Krokodil är jag mer skeptisk till, ödlor tenderar att vara sega och alla rovdjur smakar underligt.

Betydligt vettigare att äta zebra än ruttnande fisk, grillad spindel eller rå sälögon imho tongue.gif
Whiskuchi
CITAT (Pirum @ 10-05-2006, 20:14)
Kött som kött, tja, som att säga "frukt som frukt" när man jämför vete och blåstång smile.gif

Inte smakmässigt, mer att jag förbryllas över att man kan förfasa sig över att vissa djur äts, medan andra djur äts slentrianmässigt. tongue.gif
Pirum
Ha, jo, ja, men det beror lite på varför man förfasas. En del förfasas ju över att man i andra länder äter katter och hundar, som här ses mest som familjemedlemmar närapå. Andra förfasas över att man i Europa äter gris och häst. Och någon vill inte äta "Bambi", men svullar glatt i sig kyckling som levt på ett halvt A4-ark. Den tredje ratar djur, men äter gärna förgiftade grönsaker eller säd från åkrar där fåglar, harpaltar och rådjurskid fått sätta livet till i skördetröskorna, för att inte tala om alla möss, råttor och fåglar som dör i skyddet av sädesslag.

När det gäller kött lägger jag inga moraliska eller etiska värderingar i att jag helst vill undvikla katter, ödlor, skalbaggar etc. Jag tror helt enkelt inte att det är gott...smile.gif
Ewa L
CITAT (Gurkan @ 10-05-2006, 12:13)
i Sverige finns det tom. dom som äter sötvattenskräftor

En dum fråga: Är det något fel på att äta dem? Det har jag gjort i alla tider. Vilka kräftor skulle man annars äta?
Pirum
Havskräftor är väl både billigare och godare smile.gif Iaf billigare än svenska insjökräftor. Samt är miljövänligare än importerade sötvattenskräftor, och uppmuntrar inte till inplantering av amerikanska signalkräftor i svenska flodkräftvatten (vilket man uppmuntrar om man köper signalkräftor).

(Fast det där med smak är såklart en...smaksak. Jag är väl partisk såsom västkustbo, och undrar varför tidningarna så ofta recenserar 15 sorters djupfrysta sötvattenskräftor varje år men så sällan ens nämner havskräftor)
Gurkan
CITAT (Ewa L @ 11-05-2006, 07:37)
CITAT (Gurkan @ 10-05-2006, 12:13)
i Sverige finns det tom. dom som äter sötvattenskräftor

En dum fråga: Är det något fel på att äta dem? Det har jag gjort i alla tider. Vilka kräftor skulle man annars äta?

Nä, det är väl inget fel på att äta dem ... det var bara ett exempel på djur som kan uppfattas som groteska att äta för såna som inte är vana vid det. I klass med grodor, ormar, sniglar, spindlar och annat med många eller inga ben ...

När jag bodde i Göteborg rynkade folk på näsan och undrade hur folk kunde äta "sumpkräftor"/"dykräftor" ... där var det enbart havskräftor som var gångbart.
Hannele
CITAT (Ewa L @ 11-05-2006, 07:37)
CITAT (Gurkan @ 10-05-2006, 12:13)
i Sverige finns det tom. dom som äter sötvattenskräftor

En dum fråga: Är det något fel på att äta dem? Det har jag gjort i alla tider.

Det var lite humör i det svaret, le lite.. laugh.gif

Det är inget fel i att äta något; varken orm, krokodiler, struts, sniglar eller grodor.
Ramoth
CITAT (Pirum @ 10-05-2006, 21:07)
Ha, jo, ja, men det beror lite på varför man förfasas. En del förfasas ju över att man i andra länder äter katter och hundar, som här ses mest som familjemedlemmar närapå. Andra förfasas över att man i Europa äter gris och häst. Och någon vill inte äta "Bambi", men svullar glatt i sig kyckling som levt på ett halvt A4-ark. Den tredje ratar djur, men äter gärna förgiftade grönsaker eller säd från åkrar där fåglar, harpaltar och rådjurskid fått sätta livet till i skördetröskorna, för att inte tala om alla möss, råttor och fåglar som dör i skyddet av sädesslag.

När det gäller kött lägger jag inga moraliska eller etiska värderingar i att jag helst vill undvikla katter, ödlor, skalbaggar etc. Jag tror helt enkelt inte att det är gott...smile.gif

Att hund och katt äts i vissa länder är väl en sak.
Det som upprör mest är hur de får leva medan de lever och *hur de avlivas* När man medvetet avlivar så plågsamt som möjligt för att köttet ska innehålla maximalt med adrenalin - ja då är något mycket, mycket fel mad.gif
zaaritha
Eva L o Pirum:
Barnsligt av mej--men se´n jag fick veta att kräftor o gråsuggor hör till samma släkte, så ----brrrrr!
Men; jag gillade inte kräftor innan dess-heller; åt bara för att alla vänner samlades till kräftskiva.......... wub.gif
Hannele
CITAT (zaaritha @ 12-05-2006, 23:25)
Eva L o Pirum:
Barnsligt av mej--men se´n jag fick veta att kräftor o gråsuggor hör till samma släkte, så ----brrrrr!

Vaddå, människor och grisar har nog fler gemensamma drag... wacko.gif
Kathy
CITAT (Hannele @ 13-05-2006, 01:16)
Vaddå, människor och grisar har nog fler gemensamma drag...  :wacko:

Ja, i alla fall vissa människor. Se så, inte prata ont om grisarna nu. wink.gif tongue.gif rolleyes.gif
gammelnalle
men BLODPLASMA och märg .. DET går bra att stoppa i sig...


(finns i princip i ALLA hotdogs...)



själv äter jag (numera) t.o.m. PÖLSA!!!


b
Ophelia
CITAT (Pirum @ 10-05-2006, 21:07)
jag helst vill undvikla katter, ödlor, skalbaggar etc. Jag tror helt enkelt inte att det är gott...smile.gif

Av någon konstig anledning håller jag nog med dig där biggrin.gif
mayababy
Har ätit krokodil ett flertal gånger när jag rest i australien och det var fantastiskt gott!! Tro det eller ej så är det ljust mört kött som påminner lite om kyckling!
Håller oxå med om att struts är supergott, väldigt mört och gott! Finns faktiskt en hel del uppfödare av struts här i Sverige, bla. har vi handlat på en gård på Öland, tror den heter Marsjö strutsgård. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon