catlady
Magnolia, körsbär, belladonna, stormhatt, spikklubba och björnbär. Alla frön jag köpte ovetandes om att de behövde stratifieras. En spikklubba kom upp ändå, men resten var heldött. Nu har de legat i en vatten/jord-blandning i kylen i 6-8 veckor. För några dagar sedan satte jag dem i krukor i rumstemperatur. Nu undrar jag: Kommer det att fungera eller ska jag släppa mina förväntningar? Och hur lång tid ska jag förvänta mig att det tar innan något kommer upp? Har läst att man kan slänga in fröna i kylen en andra gång om det inte skulle funka, stämmer det? unsure.gif
kerstin z5-6
stormhatt, är det säkrast med färska frö -det kan ta upp till 12 månader efter stratifiering innan saker gror -oftast -tack o lov -gror de som man sått inom 1-2 månader efter stratifieringen .. ställ ut krukorna på skuggig plats
catlady
Jaha, det blir väl bara till att ha tålamod... blink.gif
Men de kommer alla få bo i kruka de första 1-2 åren eftersom vi bor i lägenhet. Går det inte bra att ha dem inomhus ovanpå ett skåp tills de gror?
kerstin z5-6
nej .. de trivs inte där -det är väder vind regn kyla hetta som får dem att gro -balkong ?
KURT
Oftast är det ju enklare att låta naturen sköta jobbet när det gäller växter anpassade efter nordiskt klimat. D v s så dem på hösten ute, och förvara dem ute över vintern, skyddade mot gnagare. Så brukar det gro på våren.
catlady
Inte förrän NÄSTA VÅR??!! Pust och stön... Jag trodde att stratifiering var en konstgjord väg att få dem att gro tidigare? Om man ändå måste låta dem stå ute ett år, varför stratifiera alls? huh.gif
Jag sätter ut dem på balkongen och hoppas på det bästa! unsure.gif
kerstin z5-6
Det finns växter som väger gro om de inte haft en kylperiod -dvs trott att det varit vinter .För de flesta perenner som kräver kallstratifiering -kan man ha en generell regel på min 5-6 veckor ute gärna under snö/ på så vis förkortar man kallperioden , får snabbare grodd o planteringsfärdiga växter i maj , - -Man väljer : -vill man att de ska gro snabbare tar man in dem o driver dem under lysrör , annars gror de till våren .
Vissa växtslag -tyvärr smile.gif har du prickat in många av dem , buskar träd tillhör ofta sega gruppen .. kan behöva ett år i växlande temp för att gro .smile.gif
catlady
Jahaja, det kunde man ju tänka sig att just de saker jag ville ha var de lååångsaammmmaasteeee... mad.gif sad.gif

Men hoppet är det sista som överger människan! Och vi behöver ju faktiskt inte träd förrän vi har en trädgård. De små krukorna får stå ute på balkongen tills något händer helt enkelt. smile.gif
Lorangafilm
Köp gibberlinsyra och hoppa över stratifieringen.
kerstin z5-6
Visst kan de funka men inte alltid -ga 3 på min blå fläder har gett 0 resultat medan det fungerat bra på gentiana , opuntia mfl ...
Finns Altea kvar ?
Jag beställer mitt från Gardens North direkt - alteas är därifrån
Det har begränsad hållbarhet även i torrt skick, ca 1 år i kylen -det är ett groningshormon koncentreat o kristalliserat som finns normalt i naturen , MEN
Vissa frö kan dö av det -så man ska veta om det rek för det fröslaget eller ej

smile.gif
Gloriana
Det finns skäl till att giberlinsyra inte säljs i Sverige (inte sist jag kollade men det är rätt många år sen) då det inte ska hanteras hur som helst pga sin skadlighet för människor. Det finns någon snubbe som skrivit om det där, vilka frön det biter på alltså, men jag hittar inte namnet så klart. sad.gif
Lorangafilm
Kerstin z5-6: du frågade om Althea finns kvar, syftade du på min länk?
catlady
Giberlinsyra.. det låter farligt. Men jag fick ett tips om att vernalisera, det kanske funkar bättre?
Trädet (ZonV)
Hjälp till hur lämplig stratfierings metod är denna sida:
http://www.algonet.se/~sta-bod/RK-fro.htm

Några sorter....
Jag använder den, säger väl inte så mycket men iallafall.....
kerstin z5-6
GA3 är inte farligt alls , men man ska ha handskar på sig -smile.gif
Du kan producera eget ga 3 genom att lägga skogsförna o löv i blöt .. men den proceduren verkar lite besvärligare

Nej jag syftade på en tråd från i vintras -där det verkade som om de hade problem med leveranserna -pga dålig ekonomi ?

Norman Deno heter mannen det syftas på -som skrivit spaltmeter om vilka växtslag som passar för ga 3 -hans böcker kan köpas -länk finns på Gardens Norths hemsida
Lorangafilm
Länken som jag har lagt ut går till ett nystartat företag med säte i Alnarp med omnejd.
Jag och en kompis har startat upp det i vinter.
Ett anläggningsföretag med plantskoledrömmar.

Ett snarlika namn, men det visste vi inte riktigt när vi registrerade oss...
Men det spelar kanske inte så stor roll...
wacko.gif tongue.gif
kerstin z5-6
aha smile.gif Jo det var likt smile.gif jag kom aldrig in på sidan och har inte besökt den andra heller
Lycka till med plantskolan -om ni ska föra ga 3 så kanske man får bli sverige kund då smile.gif
Lorangafilm
Hemsidan kräver Flash 8.
Jag ska seriöst kolla upp detta med Ga-3.

Fasiken va fint väder det är idag oxå. biggrin.gif
Idag är det växtmarknad här i Alnarp, ska bli super. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon