Full version: jordgubbstunna ...
olah
Hej jag har en jordgubbstunna ( sthlm ) och allt går fint utom övervintringen - alla plantor är döda på våren !!

Är det ngn som har ide om varför ?? Eller förslag på goda bär som man kan ha istället ??
Johan.S
Hej!
Jag känner en som har en jordgubbstunna (Stockholms län - Zon: II). Den är tillverkad av ett oljefat, med jack utskurna på sidorna. Jordgubbsplantor sitter planterade både uppe i tunnan och i jacken på tunnans sidor.
Mitt i tunnan sitter en trästör med ett cykelbakhjul längst upp. Från cykelhjulet sitter slanor böjda ner mot marken. På sommaren sitter ett fågelnät över alltsammans, såvitt jag vet finns däremot inget frostskydd på vintern.
Men har man frostproblem borde man kunna täcka med tillexempel säckväv.

Problemet med plåttunnor är att metall leder både värme och kyla. Tillexempel vore det definitivt inte tillrådligt att byta ut mittenstören mot tillexempel ett grovt armeringsjärn eller järnrör, då skulle kylan lätt ledas in i tunnan om vintern.

// Johan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon