soulfire
hej
vissa av mina perennfröer som jag har utomhus börjar gro nu, men det är bara några i varje bytta... ska man vänta tills alla gror innan man planterar om dem eller ska man plocka ut dem allteftersom de blir klara? För perenner -ska man ställa den omskolade krukan utomhus?

vissa av mina perennfrön har grott inomhus, ska de härdas och sättas ut när jag planterar om dem eller ska jag ha en långsam härdning som med alla andra sticklingar?

(brukar anisisop och nunneört vara jättelångsamma?)

en annan fråga är om rosenskäror...
Jag har frösådder på rosenskäror som har grott snabbt, ska jag skola om dem innan jag härdar av dem och planterar ut dem? eller kan jag härda hela frösåddsbyttan innnan jag planterar ut dem?

hälsningar
soulfire
kerstin z5-6
Du måste avhärda alla småplantor du drivit upp inne på samma sätt .. ettåring eller perenn kvittar . Minst en vecka skyddad av fiberduk eller bära ut o in metoden -och de ska ha m4-5 riktiga blad innan du skolar om
Därefter bör de få etablera sig ordentligt i krukorna innan du börjar ta ut dem .
Gäller de som gror inne

småplant ej utskolade brukar vara för klena för avhärdning -skola ut först -avhärda sen är mitt tips smile.gif
soulfire
Tack Kerstin
du är min Guru!
I malmö idag är det 17 grader!

helt otroligt men nu är jag nästan rädd att det ska vara för varmt och soligt för alla småttingar
aldrig är man nöjd... tongue.gif

hälsningar
soulfire
kerstin z5-6
wub.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif +17 o skugga ibland då växer det som attan

och idag har det varit + 22 här -jag försökte röja rabatter men fick solsting o åkte till badet -Första gången jag solat i sanden på stranden vid isbelagd sjö smile.gif
soulfire
vad läckert!

den här våren är helt tokig! Jag har ömsom täckt, vattnat - väntat, hetsat med mina små plantor. Jag vill ha lite lagom nu tror jag. Idag stod jag och grävde då HÖRDE jag hur bokarna slog ut...
kerstin z5-6
bok .... suckar avundsgrönt ... så fina skogar som finns där du bor smile.gif
soulfire
Ja just nu är det sagolikt!:wub:
på en vecka slog bokarna björkarna körsbören och syrenerna ut.

Alla går och nyser med saliga leenden. Samtidigt är det snödroppar vitsippor och sommarblommor.

Allt är helt samtidigt och både tidigt och sent...

Jag oroar mig för alla växterna på torpet bara...jag funderar på att åka dit på onsdag kväll och vattna lite men frågan är om extrakostnaden för 20 mils körning går hem hos min sambo... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon