Victoria
Hej,

Jag har fyra rhoddar som jag tänkte plantera ihop invid min lilla (ja ja iaf 5-6 meter hög) klotrunda björk och få en lliten buskig och "buffig" hörna i trädgården. Jag tänkte planera rhoddarna lite huller om buller och inte på rad, så min fråga är lite vad som händer med gräsmattan runt roddarna när de växt till sig. det blir ju säkert en plätt på 4 x 5 som blir beväxt av buskarna. Hur bär jag mig så småningom åt att klippa under buskarna längst in. För jag har ingen lust att gräva upp en så stor rabatt. Eller har ni något annat tips?
Gloriana
Glöm kombinationen roddar och björk såvida du inte gör en planteringsbädd för roddarna dit björkens rötter aldrig kan leta sig. Björk suger stenhårt både vatten och näring. Du ska inte ha gräsmatta under rhododendron utan mjuk fluffig jord med lågt ph-värde. Rhododendron har ett ganska litet rotsystem och vill inte ha konkurrens från gräset.
Plantera rhododendron "björksäkert" och ha lite fin underplantering som inte konkurrerar med dem istället.
Lena i Torslanda
Kan bara instämma med Gloriana. Ingen bra kombination alls. Björken tar all fukt som finns och lämnar inget kvar till dina stackars Rhododendron. Lucker jord med mkt lövkompost runt fötterna då trivs Rh.
Cilla
Japp, så är det... Och när du hittar en bra plats för dina rhododendron så kommer du inte ha problem med gräs under. Det ska bort och sedan kommer det inte att växa där eftersom du lägger på kompost och kanske rhododendronjord där varje år i samband med att du luckrar...

Större rhododendron klarar sig mer eller mindre själva om de trivs på platsen, men de första 5 åren eller så får man oftast hjälpa dem.
Hannele
CITAT (Victoria @ 02-05-2006, 13:28)
Jag har fyra rhoddar som jag tänkte plantera ihop invid min lilla (ja ja iaf 5-6 meter hög) klotrunda björk och få en lliten buskig och "buffig" hörna i trädgården.

Det går nog bra, eftersom rhododendron har ett ytligt rotsystem,
så kommer de inte att konkurera med björken.
Men jag skulle föreslå, att du gräver ner en rotvattnare, då kan du lätt vattna
(viktigast i augusti, när nya nästa års knoppar bildas).
Eva 33c
CITAT
eftersom rhododendron har ett ytligt rotsystem,
så kommer de inte att konkurera med björken.


Visst kommer de att konkurera eftersom även björken har ett ytligt rotsystem som suger upp vattnet, precis som tidigare inlägg säger. Om inte annat kommer du att märka det när du gräver gropar i björkens närhet. Massor av snirkliga rötter strax under jordytan. Det vet jag av egen erfarenhet rolleyes.gif
kerstin z5-6
Björken invaderar mina 5 meter ifrån liggande rabbatter -upphöjda sådana med markduk i botten .. hade jag inte intensivvattnat rodden där ,vore den död för länge sedan -Roddar vill ha försiktiga marktäckare, som vinka eller lingon under sig , o sur jord -de går hursomhelst inte att sätta i gräsmatta ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon