Full version: Mexican Sour Gherkin
Elin80
Hej!

Fick hem fröer jag beställt idag. Bl a något som heter Mexican Sour Gherkin (djungelgurka) och jag undrar hur jag ska göra för att lyckas med dem? Det blir odling på inglasad balkong eftersom jag inte har något växthus eller ens trädgård...

Har någon odlat såna här små gurkor och har något tips? Vilken slags jord ska jag använda m.m.?

/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
Jag odlade dem precis som alla andra växter, sådde i såjord i april men maj går nog bra det med de verkade inte trivas i bostadsmiljön för de växte ganska dåligt de satte fart att växa när jag planterade ut dem när det garanterat var frostfritt + ganska varmt om nätterna. Jag planterade dem i hemtillverkad kompostjord, men P-jord eller U-jord funkar bra det med (10-20liters kruka är lämplig ifall du ska odla i kruka). De växte bra men någon höjdarsmak tycker inte jag det var.
Elin80
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-04-2006, 22:14)
Jag odlade dem precis som alla andra växter, sådde i såjord i april men maj går nog bra det med de verkade inte trivas i bostadsmiljön för de växte ganska dåligt de satte fart att växa när jag planterade ut dem när det garanterat var frostfritt + ganska varmt om nätterna. Jag planterade dem i hemtillverkad kompostjord, men P-jord eller U-jord funkar bra det med (10-20liters kruka är lämplig ifall du ska odla i kruka). De växte bra men någon höjdarsmak tycker inte jag det var.

Tack för svaret. Synd att de inte var så jättegoda...Ska bli skoj att testa i alla fall, och se om jag får några gurkor...De var väl inte äckliga i alla fall?

/Elin
Elin80
Sådde mina gurkor förra lördagen, men än syns ingenting...Borde det inte hända nåt snart...?

/Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon