Christoffer
Jag röker inte själv, men när jag var liten fick jag lära mig att för varje bloss man tog så lagrades röken (eller tjäran eller vad det nu är) i lungorna för evigt och kom aldrig ut ur lungorna. Men på äldre dar har jag hört rykten om att det visst försvinner, men det tar tid.
Är det någon som vet vilket som är sant?
KURT
Ingenting lagras för evigt i kroppen, allt omsätts efter hand. Rökning kan ge väldigt många skador men det lönar sig alltid att sluta att röka.
*Felix matte*
Vet inte om tjäran blir kvar där eller inte
men för varje bloss du tar far lungorna illa.
Lungblåsorna går sönder och blir större och större
= Emfysem och KOL
Kvinnor drabbas i större utsträckning än män.

Förståndigt att inte röka wub.gif
mari_tres
Men om någon mot förmodan skulle röka inne *usch* så är det bra med BLOMMOR som rensar luften... *ler* Nån som har koll på bra luftrenare? Fredskalla och ormbunkar jag för mig.... ?? (inte för att det är rökigt inne hos mig, men det är nog bra med ren luft iallafall )

//Marie
*Felix matte*
CITAT (mari_tres @ 08-05-2003, 21:17)
Men om någon mot förmodan skulle röka inne *usch* så är det bra med BLOMMOR som rensar luften... *ler* Nån som har koll på bra luftrenare? Fredskalla och ormbunkar jag för mig.... ?? (inte för att det är rökigt inne hos mig, men det är nog bra med ren luft iallafall )

//Marie

Så tänkte jag förr.
Hade och har fortfarande en massa Ampelliljor
som ju skall hålla luften ren, men inte hjälper det mot tobaksrök.
Det är ju ingen större idé att försöka hålla inomhusluften ren
utifall man sedan ändå fortsätter röka mad.gif
Louise i Göteborg
Inget blir kvar för evigt, kroppen kan läka det mesta. Men vissa skador är bestående.
Flimmerhåren kan växa ut men en förlorad aviol är förlorad.
Posse
Jag vill bidra med en länk till VISIR, "Vi Som Inte Röker". smile.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Louise i Göteborg @ 09-05-2003, 09:26)
Flimmerhåren kan växa ut men en förlorad aviol är förlorad.

Ja mycket har passerat mina trumhinnor men aldrid aviol - förmodligen inget jag saknar!
/Gunvor, rökfri sen 15 år. tongue.gif
*Felix matte*
Det var nog Alveoler Louise avsåg

Här kan du läsa mer om det
Posse
Jag vill minnas att alveol är latin för lungblåsa.
stina
Tips på text om rökning och snusning från www.infomedica.se

Text om rökning och snusning
Gunvor Nilsson
CITAT (Felix matte @ 09-05-2003, 09:49)
Det var nog Alveoler Louise avsåg

Ja, det hade jag hört talas om - kopplade inte! rolleyes.gif
/Gunvor
Louise i Göteborg
Förlåt.
Gunvor Nilsson
CITAT (Louise i Göteborg @ 09-05-2003, 10:10)
Förlåt.

Så gärna, Louise! rolleyes.gif
/Gunvor
evarina
Var på en obduktion (vad gör man inte för att få sin examen!) där en äldre dam som rökt i större delen av sitt liv obducerades. Hennes lungor var alldeles kolsvarta. Tror nog att allt äckelpäckel man drar i sig som rökare blir kvar!
*urk*
/Eva
Posse
CITAT (evarina @ 12-05-2003, 14:13)
Var på en obduktion (vad gör man inte för att få sin examen!) där en äldre dam som rökt i större delen av sitt liv obducerades. Hennes lungor var alldeles kolsvarta. Tror nog att allt äckelpäckel man drar i sig som rökare blir kvar!
*urk*
/Eva

Jag vill minnas att förevisning av svartnade lungor ingick i en upplysningsfilm om rökning som jag såg i min ungdom. huh.gif sad.gif
Tittiluringen
Hejsan!

Kan tipsa alla rökare om en bok som , hör och häpna påstås hjälpa dig att sluta röka utan humörsvängningar eller viktökning.
Tycker du som jag att det lät omöjligt?
Jag kan berätta att jag läste den just i syfte att bevisa att det inte går att "bara" läsa en bok och sen sluta.

Idag är det tre veckor sedan jag rörde en cigg..... normalt blir jag på urkinkit humör och äter konstant vid försök till att sluta..... har inte haft några sådana problem den här gången.
Visst har jag en och annan släng av abstinens, men jag har inga problem att motstå frestelsen längre.

Jag kan inte förklara vad författaren gör men jag är glad att jag provade. Och hoppas att jag aldrig mer hamnar i fällan.

Vill du testa så heter den: Äntligen Icke-rökare, författare Allan Carr.

Kram på Er!
Tittiluringen laugh.gif
*Felix matte*
Det är inte bara Lungcancer som dödar rökare
Det finns en lömsk sjukdom som dödar sakta
och oftast inte ger sig tillkänna förrän stor del av kapaciteten är borta.
Om du som röker vill få motivation att sluta Läs detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon