Betty
Förra sommaren planterade jag en Kerria japonica här uppe hos mig i zon 6. Nu har snön smält bort runt busken och jag konstaterar att de längsta grenarna, som har stuckit upp över det halvmeter tjocka snötäcket i vinter, har fryst ner mellan 1 - 2 dm, i övrigt är alla grenar ljusgröna och fina.
När ska jag klippa bort de bruna, frostskadade decimetrarna, nu medan busken fortfarande "sover" eller senare när den börjat vegetera?
Ska jag klippa de grenarna ända nere vid basen eller bara klippa bort det bruna?
Betty
Ingen som vet? OK, då chansar jag och går ut och klipper idag, men jag tar bara bort det bruna. smile.gif
fruberglund
CITAT (Betty @ 24-04-2006, 12:16)
Ingen som vet? OK, då chansar jag och går ut och klipper idag, men jag tar bara bort det bruna. smile.gif

Ja, finns väl ingen vits att klippa ner mer än det bruna. Jag har också en Kerria men det är första året, bor dock i zon 2 så min har inte så mycket bruna toppar, behöver nog inte klippa bort så mycket som dig.
Cilla
Kerrian fryser ned här också i zon 3. Jag har upptäckt att om jag inte beskär förrän på sommaren klaar sig skotten bättre, dvs det bryter ut strax under där det är brunt och dött. När jag beskurit på våren har det ofta blivit intill halvlevande ved och då fryser hela pinnen ned.

Men testa du, rötterna är tåliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon