akagebeck
Hej!
Igår omskolade jag några små fröplantor. Det slog mig,..den där jorden som de små fröplantorna växt i, har ju knappast blivit utarmad (den är ju rätt onäringsrik från början). Eller?
Jag använder såna där 5x5cm-krukor och sår i. Omskolar till plantjord när de första karaktärsbladen kommit. Rötterna är inte stora då. Är det dumt att återanvända såjorden till nästa så-omgång huh.gif , eller är det snarare smart? rolleyes.gif
Lady Hamilton
Jag återanvänder inte såjorden utan anser den förbrukad.
Elizabeth
Man skolar ju om bl a för att näringen är slut i såjorden.

Jag skulle i alla fall inte återanvända den.

Men det vore kul att höra om någon sett ett (forsknings)resultat om detta.
Betty
Förbrukad såjord åker ut på komposthögen. Vill inte riskera eventuella sorgmyggslarver, mögelsporer eller annat olämpligt i nya sådder.
kerstin z5-6
Det är osmart , mögelsporer har växt på sig i den använda jorden -även om du inte sett till något mögel ännu , svampar o andra microorganismer , sorgmyggor o elände -att återanvända såjord är att låta snålheten bedra visheten laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
akagebeck
Utmärkt!! Alla verkar ense! smile.gif Ut med den gamla såjorden!!

Tack för svar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon