trixii
i fjol planterade vi en Avenbok-häck - ca 50 STORA plantor -
på plantskolan sa de att man skulle beskära vid plantering -
vilket vi gjorde - på sidorna men INTE på höjden förrän häcken nått sin rätta höjd...

Det har den nu :-) nått ca 1,70 cm... Fast jag vet inte om det är läge att beskära nu!!!
och är det är OK att beskära (klippa och snygga till) lite då och då över hela säsongen?!?!

eller om jag ska vänta till JAS (perioden Juli - Augusti - September)...

Tacksam för svar :-)
Gossen Ruda
Större beskärningar skall man göra under vintervilan enligt böckerna fast det var ju inte det som det var frågan om här. Fast visst kan du klippa lite nu. Själv kilpper jag och mina grannar våra häckar strax innan midsommar och sen oftast en gång till på sensommaren/förhösten.
trixii
Tack för ditt svar :-) JA jag tror nog att jag måste ta liiiite grann i alla fall - och toppa höjden...
men är det bättre att vänta till midsommar tror du? - istället för nu.

Vi har fortfarande ganska kallt - i alla fall på nätterna (Göteborg)
--------------------------------


TT:-)

"om man bara får ändan ur vagnen - slipper man ta sig i kragen"
Big Gardener
Tänk på att avenbok har ganska kraftig svastigning just nu. Därför är det mindre lämpligt att klippa nu, speciellt om du säger att nätterna är kalla. Avenbok mår alltid bäst av att sommarbeskäras.

Att beskära vid plantering är inget jag skulle rekommendera direkt vid plantering. Jag vet att vissa plantskolor går ut med den rekommendationen oavsett vad det gäller för häckväxter. Tyvärr har jag sett för många avenbokshäckar som gått under på grund av det för att jag ska tycka det är hälsosamt. Första året (åren) växer dessutom häckplantor inte så mycket och då är det onödigt att ta bort den energiförsörjning de har, nämligen bladen. Låt den vara tills du märker att den växer ordentligt. Då kan du klippa.

Toppskottet är viktig för rotbildningen då den styr auxinflödet genom plantan. Auxin är ett hormon som främjar rotbildningen och toppar man plantan tar andra hormon över. Låt därför gärna toppen vara ett tag till.

Om du ska lägga din enrgi på något nu så lägg den på lite jordförbättring och lätt vattning istället.
Mary Lou
Vi frågade trädgårdsanläggaren som fixade till våra träd tidigare år och han sa att mindre beskärningar kan man göra efter midsommar men om man ska klippa mycket måste man vänta till efter första frosten.
Big Gardener
Och det grundade han/hon på...vad? Jag säger inte att det är fel, jag vill bara höra varför.
Cilla
Jag kan inte svära på vad som är rätt och fel med avenbok i häck, men här i zon 3 måste man ta det varligt med beskärningarna. Finns alltför många avenbokshäckar med döda tappar från beskärningar som jag tolkar som frostskador pga beskärning vid låga temperaturer.

I vanliga fall säger man ju att man ska toppa häcken när den har den höjd man vill att den ska ha. Men ofta är plantorna höga från början och får beskärning redan första eller andra året på plats. Resultatet blir ofta att plantorna stannar av så att sidogrenrna inte heller växer.

Kanske är det bättre att med avenbok vänta ett tag till med att ta toppen, låta den bli lite hög och göra snittet senare, trots att det då blir lite större. Det är iallafall det jag provar.
Mary Lou
CITAT (Big Gardener @ 27-04-2006, 10:05)
Och det grundade han/hon på...vad? Jag säger inte att det är fel, jag vill bara höra varför.

Han sa att det var pga avenbokens kraftiga svastigning och att det är en riktig "blödare", den började enligt honom så smått redan i januari och sen var det säkrast att vänta till efter första frosten om man skulle klippa mycket. Jag vet själv inte om det stämmer men eftersom vår häck behöver klippas rejält så väntar vi till i höst. smile.gif
Big Gardener
Det låter iofs rimligt. Större kapningar på sommaren och hösten kan också leda till att häcken savar. Å andra sidan är häcken i tillväxt då och har större möjlighet att stänga igen sina kärl och stöppa savflödet, något som den inte har på våren och vintern.
Juuliiaa
Hej!

Läste korrespondensen om avenboksbeskärningen.
Jag har för ett par dagar sedan planterat en häck i zon 2 (Göteborg).
Jag har kupat upp jord hela vägen, uppblandad med barkmylla och
kogödsel. Rekommendation från plantskolan.

Man sa också att jag inte skulle beskära sidogrenarna vid
planteringen, Men jag fick inte veta när jag skulle börja.
Plantorna är mellan 60-80 cm. Bladknopparna är på väg att slå ut.
Toppskotten ska jag nu binda upp (så snart det slutar regna...........).

Eftersom man får olika svar från olika plantskolor kanske jag kunde
få ytterligare (!) ett här?!

1) NÄR jag ska beskära första gången
2) HUR MYCKET av grenen ska jag beskära
3) JORDFÖRBÄTTRING - när ska jag göra detta igen och VAD ska
jag använda?

Tacksam för svar.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon