Full version: Vill ha vänner!
Elin80
Jag är så trött på att känna mig ensam...Är 26 år och har EN vän, som jag träffar kanske 10 gånger om året...Känns inte kul...

Men hur sjutton gör man för att träffa nya vänner? Jag jobbar ju hela dagarna och går aldrig ut...Och även om jag hade gått ut, hur skulle jag ta kontakt med tjejer (för det är tjejkompisar jag vill ha) utan att de skulle tro att jag ville nåt annat?

Har försökt med att sätta in annonser på sidor på Internet, men det ger mig inget...

Finns det någon här kanske? Som är i min ålder och bor i Skåne, gärna nära Lund, som är lite blyg (eller som står ut med en som är blyg och kanske inte babblar på som en galning i första taget)? Någon som inte tycker så värst mycket om att gå ut på kvällarna...någon som hellre sitter hemma och ser på film och bara snackar...Någon som gillar djur och växter...Någon snäll människa som vill ha kompisar...?

/Elin
AnitaO
Finns ingen på jobbet som du kan tänka dig?
Annars är ju alla typer av föreningsliv jättebra.
Kurser, studiecirklar o.s.v.
Där träffar man ju människor med samma intressen som man själv har.
Elanah
Tja jag finns ju här tex biggrin.gif Men det e långt till Lund härifrån sad.gif
labarradepan
ja du, det är ibland lite svår att träffa tjej vänner. Förr när jag var singel bodde jag granne med en tjej i min ålder, vi blev bästisar då. Har du några grannar i din ålder?

Har du pojkvän? I så fall kan ju han ha vänner som har flickvänner som du kan lära känna.

Nu längre har jag ingen "bästis", men istället många bra nära vänner. Vi är ett gäng på 6 tjejer som ses varannan månad på tjejmiddagar. Jag hoppas du åxå får uppleva det och att du hittar en vän och flera vänner.

Prova på www.kamrat.com
mayababy
har du ingen du kan ta upp kontakten med från skoltiden? När man varit ifrån varann lite, jobbat och fått nya intressen och erfarenheter brukar det vara så att man hittar nya sidor hos gamla skolkompisar man kanske inte så mycket gemensamt med under skoltiden rolleyes.gif
Att engagera sig i ett intresse brukar generera goda vänner och bekanta!
Betty
Ser att du gillar växter, är du med i någon trädgårdsförening? Om inte - gå med i en eller flera! Man måste inte ha en trädgård för att vara med, en del odlar på balkong eller kollonilott. Man träffar en hel massa människor som delar ens intresse och därifrån är inte steget så långt till att bli kompis med någon/flera. Majoriteten i trädgårdsföreningar är tjejer/kvinnor (tror jag) så är det i alla fall i de föreningar jag är med i . smile.gif
Hannele
Bli fadder åt någon invandrarfamilj, man lär sej mycket och få vänner.
Kanske fadder åt någon kvinna i din egen ålder, elelr en hel familj.
Man får var öppen och nyfiken.

Föreningar är också bra. Trädgårdsföreningar och trädgårdsresor.
På jobbet finns det ofta någon, som mna trivs med.
Jejja
Hej Elin!
Du låter rätt så lik mig. Kan du inte flytta upp till Luleå, så kan vi bli kompisar? smile.gif
Skämt åsido, med tanke på avståndet kanske det blir problem med att vara polare irl, men nätpolare går väl bra?
Jag har inte heller några direkta kompisar som jag umgås med. Jo, en kusin som jag träffar ibland och pratar på telefon med någon gång i veckan.

Jag finns både på icq och msn, om du vill ha någon att surra med. biggrin.gif

/Jenny
Pirum
Jag skriver under på idéer tidigare i tråden, föreningsliv är jättebra. Är man intresserad av växter och djur så har man dessutom sådan tur att det ofta finns likartade människor i ens närområde som också är trevliga smile.gif
Letar själv inte aktivt efter fler vänner, men hade nog försökt gå med i något friluftsfrämjande-svenskanaturskyddsföreningen-miljöföreningenJordensVänner-brukshundsklubb eller liknande om så hade varit fallet.

Som sagt, jag tror att det vore bra om Odla.nu kombinerades med en chatkanal på IRC smile.gif Då tror jag det kommer att spira vänskap både här och där. Har varit på chatkanaler där folk inte bara blivit ihop utan även hamnat i kyrkan.

Nu var väl inte det det som efterfrågades här, men, det är ofta lättare att komma in i "ett gäng" om man chattar flera samtidigt, än att börja chatta en mot en liksom. För då måste man ju chatta hela tiden, medan man i en kanal med många chattare kan sitta tyst och bara läsa, eller gå och laga mat en stund smile.gif

Chatta på IRC är jätteenkelt. Men det krävs att någon tar tag i att skapa en kanal på något (i Sverige) bra nätverk. Jag har ingen koll på sådant, och har för lite tid.

Ser odla.nu till att det finns Javaklient så är det dessutom bara att klicka på en länk och börja chatta, inga extraprogram måste installeras (även om det kan rekommenderas).

#odla åt folket!
labarradepan
kolla din brevlåda här på odla, du har ett privat meddelande där. smile.gif
Gloriana
Elin80

Att chatta är ett fantastiskt sätt att få vänner, både nätvänner och vänner i verkliga livet. Det finns många s k communities där man kan bli medlem. Jag var i många år medlem på Vilda Webben (dock inte längre) och där kan man chatta med både killar och tjejer. Det finns också andra chatställen där man pratar flera på en gång. Tyvärr är det flera år sen jag var aktiv (träffade min sambo på nätet och sen tappade jag chatlusten) så jag kan inte de bästa chatställena idag.
Jag skulle kunna skriva massor om just chat men om du vill veta mera om vad man bör tänka på får du gärna mejla mig istället biggrin.gif
Lycka till!
anna_rispan
Hmm, jag kan bidra med en liten historia aropå att lära känna arbetskamrater. Första året på jobbet så bjöd jag in en kollega på förfester och små "kalas" men kollegan var alltid uppptagen eller hade ingen ork. Nästa år så lossna det och vi har umgåtts flera gånger, gått o fikat och diskuterat och varit på fester. En del kanske behöver mera tid så ge inte upp så snart. smile.gif
mulle
Elin, ditt inlägg berörde mig djupt.
Om du vill resa, kanske bara för att sitta tyst under ett åländskt äppelträd och fundera, skicka ett PM till mig.
Jag är inte i din ålder, jag bor inte nära Lund och jag saknar definitivt inte vänner men jag kanske kan erbjuda dig något i alla fall.
Mulle
labarradepan
Elin80, vart tog du vägen? Vore kul om du svara lite på våra inlägg wub.gif
Ciczi
Jag är i din ålder och bor i Trelleborg. Det är ju nära och bra.

Ciczi
myskmadra
Hej Elin!
Jag tänker så här.
Om jag kom inflyttad till en ny ort och ville ha vänner så skulle jag göra följande:
Skaffa hund och skaffa mig en kolonilott.
De gånger jag haft hund till låns (inte många) har alla möjliga människor och annars tystlåtna grannar tagit kontakt med mig. På kolonilotten har man också ett gemensamt intresse - och självklara samtalsämnen.
Annars är ju nätet bra - men det vet du ju redan.
Lycka till!
Myskmadra
Kakaduan
Har en väninna som provade detta:

www.clubnova.se

Om jag förstått saken rätt fixar de träffar, fika, fester, etc.

Kakaduan
Hannele
CITAT (myskmadra @ 21-04-2006, 19:25)
Om jag kom inflyttad till en ny ort och ville ha vänner så skulle jag göra följande:
Skaffa hund och skaffa mig en kolonilott.

Skaffa hund - eller ungar! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon