Full version: Rosenskott!
Siv i Bollnäs
I fjol lyckades jag av misstag riva av en liten gren från en Madame Boll ros(eller Comté de Chambord, som den hette när jag köpte den). Denna klippte jag ner och tryckte i desperation ner i en kruka med såjord/sand och satte plastpåse över, dock utan några större förhoppningar. Den fick sedan stå inomhus i ett fönster.
Framemot höstkanten fick jag se, att det kom en rot krypande ut genom ett bottenhål!
Jag har sen dess planterat om den i en större kruka med rosjord och fick då se, att i botten på den gamla krukan var fullt med rötter som snurrat sig runt kanten. Jag satte ett lysrör över den för att den inte skulle ge upp andan i vintermörkret och så har den fått stå (utan plastpåse) sedan dess. Nu har den vuxit och är cirka 20 cm hög och har många friska gröna stora blad. Men den grenar ju inte ut sig utan är bara som en rak pinne med blad på... Min fråga är: kan jag klippa den så den grenar ut sig, eller ska jag vänta med det ett tag till?? Hur klipper man i så fall?
Hur ska jag sedan göra - kan jag försöka plantera ut den i sommar och i så fall hur gör man med en hemodlad "rotäkta" ros som okulerad klarar zon 5?

Tacksam för svar från er alla duktiga trädgårdsamatörer!

Villrådig Siv i zon 5
Åsa, mälardalen zon 2
Årsskott som kommer från roten blir ofta som en lång rak pinne (ibland ett par meter långa). Den kommer att grena sig längre fram av sig självt och 20cm är ju en ganska liten pinne men du kan ju testa typa av toppen och försöka få ut nya grenar när man gör en ny planta vill man nog att den ska grena sig långt ner så den blir buskig.


De rotäkta rosor jag har har jag behandlat som okulerade jag har planterat dem lika djupt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon