Pesco
Helst inte alls, jag vet, men tidigare ägare har gjort det, rönnen löpt amok och en försiktig utglesning behövs.

Tillhör rossläktet - blir det när björken har musöron, eller samtidigt med äppelträden? Inte samtidit med körsbär och plommon, antar jag.

Glad för tips! rolleyes.gif
Sommartorparn
Jag skulle göra det under sommarmånaderna juli, augusti, september. Beskärning på vårvintern stimulerar skotttillväxt, och det vill du antagligen inte ha.

PS. det där med björkens musöron gäller inte beskärning av träd över huvudtaget, eftersom träden då redan är igång med savstigningen. Sämsta möjligs tid för beskärning alltså.
Cilla
Rönnar som "löper amok" är ofta de som blivit beskurna. Om man inte vill starta formklippning av rönn behöver den inte beskärning för egen del - den bildar bra grenverk som håller av sig själv. Beskurna rönnar blir sällan vackra.

Vill man ha förtätning och ytterligare skottillväxt så beskär man på vårvintern, annars sensommaren.
pigan
Ni verkar kunna det här så jag har en fråga. Vi kommer nu när tjälen har släppt (mitten av maj kanske) gräva upp 8 st markerade rönnar från en sandig skogs dunge. De är minst 3 grenar på varje och är ca 2-4 meter höga. Rönnarna ska stå efter varandra ca. 4 meter mellan och jag vill att de ska bilda insynsskydd. Alltså, inget högt och smalt träd, utan en yvig buske typ! Ska jag då beskära dem i ögonhöjd? Bildar dom nya skott därifrån då? Och när? Är det någon som förstår vad jag menar så snälla hjälp. wub.gif
Cilla
Frågan är om rönn är det bästa valet om du vill ha lågt insynsskydd. Rönnar stammar upp sig och bildar lövverk högre upp även om man startar med flerstammiga exemplar. Kanske bättre att välja fläder eller andra prydnadsbuskar.
Pesco
Ok, då låter jag den vara nu. Jag tänker inte ta mycket i den, men lite är nödvändigt ur trafiksynpunkt. Stumpar måste tas bort, om den inte ska ruttna. Lite smått, mao.
Cilla
Ok, sådan beskärning kan vara nödvändig. Ta hela grenar intill grenklyka eller stam. Om du hugger rakt av blir det ful efterväxt, som dessutom ofta växer fort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon