Full version: Övervattning
Ingela_67
Hej,
Har upptäckt ett problem som jag inte tänkt på tidigare...har bevattningsbrickor m kapillärmatta till mina plantor. Fyller lådorna med vatten (ca 10 l)/bricka vid behov( dvs när det är slut vatten i brickorna) men till min fasa har jag upptäckt att en del plantor börjar ruttna bort pga det blir för blött.

Har ni samma problem eller hur gör ni?

GLAD PÅSK!!!

// Ingela.
kerstin z5-6
Jag använder aldrig underbevattning av just den anledningen ...

Till sommarblommor och törstiga är det säkert jättebra , till annat får man nog låta bli att fylla på -låta torka upp i krukorna emmellanåt om det ska funka
Gåsis
Jag får inte heller mattan att funka som jag tänkt mig. Fast jag frågat här och fått massor av goda råd. Det var helt ok som överlevnad när dottern skötte vattningen men inget jag törs prova permanent. Det verkar dessutom som om det fungerar bättre på lite större plantor som tål att vara riktigt blöta och sen torka upp rejält. Dom pyttesmå nyomskolade var inte särskilt förtjusta.

/Åsa
AndreasBlomquist
Jag använder den stora underbevattningsbrickan från Willab, storlek 113x63 cm och när jag köpte den ifrån dem så följde det inte med några instruktioner alls i hur mycket vatten till exempel man skulle fylla på. Letade rätt på tillverkarens hemsida och där anger man en maxgräns på 3 liter vatten totalt i brickan.
Nu vet ju inte jag vad för slags bricka du har men har du en från Willab så har du alldeles för mycket vatten i.

Ska säga att för mig så funkar den jättebra. Jag fyller på vatten, låter den torka ut lite granna och sedan på med vatten igen. Växterna mår prima!
Katti med torpet
Jag kör stenhårt med underbevattning, eller kanske självbevattning är ett bättre uttryck när det handlar om bevattningsmatta i kombination med vattenmagasin.
Visst blir det rätt blött, men om man låter det torka upp lite mellan påfyllningarna brukar det gå bra.
Tåligheten kan säkert skilja från art till art och du skall givetvis inte ställa kaktusar, sukulenter och andra likn. växter på den.
Ingen av mina växter (inkl sådder och sticklingar) har dock fått problem och jag har kört så här i ett och ett halvt år (året runt i växthuset som jag bara besöker då och då).
Du kan prova med att köpa en annan matta, materialet kan skilja lite och somliga håller mer vatten än andra.

Efter att ha läst ditt inlägg igen måste jag tillägga. Du får inte ha så mycket vatten att själva mattan ligger i blöt! Meningen är att vattnet skall SUGAS upp i mattan. Jmf en wetextrasa där ena hörnet ligger i blöt, efter ett tag blir hela trasan fuktig.
Ingela_67
Hej,
Tack för svaren...mina brickor är från willab. Har både den större o mindre modellen...ska testa att minska vattenmängden så kanske plantorna mår bättre.

/Ingela.
Lady Hamilton
Jag har också underbevattnings brickor. Och jag skulle inte klara mig utan dem! smile.gif Även hos mig fungerar de perfekt. Tror också att du fyller på för mycket åt gången. Jag fyller nog max 5 L åtgången. Sedan använder jag mig av "blom-sprutan" till de plantor som hinner bli torra "för tidigt"
(Har Willabs 113x63 o svarta lådor 52x30 som jag själv har klippt till mattor i )
AndreasBlomquist
Som sagt så anger tillverkaren att maxmängden för den stora brickan 113x63 cm till 3 liter totalt i brickan!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon