Full version: Granar..
Magnus G
Hej alla..

Jag har upptäckt en sak på granarna hemma. Det verkar som de flesta granarna har släppt sina skott. Fjolårsskott tror jag. Vad kan detta bero på? Är det normalt. Marken under träden är full av små skott. Är det någon som vet?

MVH Magnus G
Merlin
Vi såg det me'!!! Dottern och jag var och handlade idag och överallt låg det drivor av korta grankvistar på vägarna! ohmy.gif ohmy.gif Kan det vara ett djur???
Gossen Ruda
Det är ekorren som har käkat blomknoppar.
Cilla
Det kan också vara insekten... letar i minnet för att komma ihåg namnet... Granskottvecklare (nej det är det nog inte), granskottskytte (nej inte det heller). Har för mig att det är en bagge.

Jag minns inte namnet men ska leta vidare om inte någon annan gör det.

Det är iallafall vanligt att man ser en rad små skottspetsar avbitna som ligger på marken. Det skadar inte granen särskilt mycket alls.
Hannele
Fel rubrig... men jag kan ändå berätta, att grannes tall var full av larver här om året.
De åt en hel del, men nu ser man inget av det.
Tesa
Jag misstänkte att det var för att det varit så kallt att de helt enkelt gått av när träden rört sig i vinden..
...vet hur lätt det är att bryta kvistar när det är 20 grader kallt ute...
Det är min teori i allafall..
Eva 33c
Jag tror som Kurt att det är ekorren. Fast jag har inga "bevis" rolleyes.gif
Men det är samma visa varje år här att det ligger fullt med små granskott under våran förvuxna gran "häck" vid komposten, och eftersom jag VET att det bor ekorrar i granen så har jag alltid tänkt att det varit de som varit framme. Men träden verkat inte bry sig om det !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon