Eva 33c
Jag köpte ett antal (18) fröpåsar från Gardens North (de har ju rea i april... tongue.gif )
7 sorter rekomenderas kallperiod (8-12 veckor)
Hur gör jag bäst nu?
1. Sår och ställer ut, både april och maj är ju relativt "kalla" månader till och från. Sista frost här är första veckan i juni. Om de inte gror får de helt enkelt stå kvar ute till nästa vår.

2. Sår och ställer i kylskåp 8-12 veckor och tar fram dem sedan vilket torde bli i juni. Det som bekymrar mig är om det hinner bli någon storlek på dem då till august?

3. Sparar påsarna och sår dem först i höst, ute i krukor.

De 7 sorterna är:
Persicaria polymorpha
Iris lactea
Gillenia trifoliata
Filipendula koreana
Streptopus roseus
Aruncus kamtschaticus
Synurus deltoides
kerstin z5-6
alt 1, eller 2 -spara frö till hösten är ingen bra ide .. gissar att +4 till minus 4 hinner det vara en tid till även hos dej .. växlande temp är bra -jag skulle så och ställa ut på kall skuggig plats
Eva 33c
Tack för ditt svar Kerstin. Jag kände nog mest för alternativ 1 också. Men det är så bra att kunna kolla upp med andra att man tänker rätt.
Så nu är det sådax igen rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon