Merlin
Då jag precis köpt växthus (ikväll från Willab) wub.gif wub.gif vill jag gärna frossa i grönsaker. Chili och tomat har jag redan. De sådde jag i februari och de blir jättefina (tack förresten för alla tips om belysning!).
Nu vill jag gärna kompletera med aubergin och paprika och även 1 melonplanta och ett par gurkor. Är det för sent att fröså dem tror ni?
Tesa
Aubergine och paprika är väl kanske lite sent men visst går det...placera sådderna varmt så gror de bättre..
Gurka och melon är mer lagom nu...6-8 veckor för man kan sätta ut dem och de vill ha varmt och gott i jorden då....ca18 grader bör jorden hålla innan man sätter ut dem..
Lycka till smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gurka och melon tycker jag är något tidigt att så just nu man brukar rekommendera att så dem 4-5v innan utplantering och dessa sår jag normalt i början av maj, jag har kallväxthus utan uppvärmning så oftast kan jag inte plantera ut dem förren en bit in i juni.

Aubergine har jag just sått, jag brukar ofta så dem i början av april och det brukar funka utmärkt jag odlar den snabba sorten Vista.
Merlin
O K jag ska gå och köpa frön av paprika och melon nu.... smile.gif Det blir nog den lokale handlarens....

Auberginsorten Vista - vem säljer dem????
Åsa, mälardalen zon 2
Vista har jag köpt hos Runåbergs fröer.
Merlin
Tack Åsa, jag såg det när jag tittade i katalogen i eftermiddags. Jag fick för mig att det skulle vara en vit aubergin..."vita" istället för vista laugh.gif
Det är ju tydligen en F1 - kan man ta frön från F1eller är de sterila blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan ta frön från F1 sorter de är inte sterila, MEN fröplantorna blir då inte sorten Vista utan fröplantorna kan bli mer lik någon av de sorter man använt när man korsat fram Vista.
Merlin
Tack för svaret!!! Men....vad är en F1 egenligen??? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en hybrid F1 betyder första generation.

Man har tagit 2 sorter som kanske inte är några höjdarsorter och sedan korsar man dem och de starkaste generna vinner ofta, och de generna hamnar i avkomman som då blir första generation.
Merlin
Tack för ditt svar!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon