Full version: Påskpyntar ni?
Sidor: 1, 2
netaave
Idag har jag städat, bytt gardiner i köket och ställt upp allt påskpynt.
Hur gör ni?
Leia
Sonen har pyntat ordentligt i dag medans jag satt här inne. Så nu är det kycklingar, tuppar och ägg överallt! biggrin.gif
AnitaO
Lite ....
Har påskgummor på kvast som hänger i köksfönstren.
Lite porslinskycklingar och en stor keramiktupp.
Men mer än så är det inte.

Kan tyvärr inte ta in påskris eftersom jag har en pollenallergiker till sambo sad.gif
stina
Väldigt lite. Påskris, nån kruka med påskliljor och en gul duk på köksbordet. Det är allt.

/Stina
Hannele
Gardiner och dukar i köket bytte jag i veckan, köpt en del påskblommor,
även fint i trädgården, ska klä körsbärsträdet med påskägg..
Kanske som på Trädgårdsföreningen i Göteborg:

Hannele
CITAT (AnitaGg @ 08-04-2006, 15:55)
Kan tyvärr inte ta in påskris eftersom jag har en pollenallergiker till sambo sad.gif

Blåbärsris är väldigt vackert, både med och utan fjädrar.
AnitaO
CITAT (Hannele @ 08-04-2006, 16:59)
CITAT (AnitaGg @ 08-04-2006, 15:55)
Kan tyvärr inte ta in påskris eftersom jag har en pollenallergiker till sambo  :(

Blåbärsris är väldigt vackert, både med och utan fjädrar.

Ja det var en bra idé smile.gif
Glömde ju förresten min fjäderbuske.
Inte riktigt lika stilig som Trädgårdföreningens, men ändå ...

Margaretha
CITAT (AnitaGg @ 08-04-2006, 15:55)
Kan tyvärr inte ta in påskris eftersom jag har en pollenallergiker till sambo  :(

En del låter bli att sätta björkriset i vatten och klarar sig på det sättet. Andra, däribland jag själv som också har problem med pollen (värst är björk), ber någon anhörig plocka bort alla ansatser till hängen. Sedan går det bra t.o.m. att ha riset i vatten. Kanske kan det fungera även för din sambo! Men en allergi är ju sällan den andra lik.

Jag har gjort väldigt lite i år åt påsken. Påskris med fjädrar och ägg, några påskdukar, vårgardin i köket, gula ljus, en tupp. Vi åker bort så det känns onödigt.

Annars brukar jag ha en hel del kycklingar både här och där, vepor med Glad Påsk, påskmagneter på kylskåpet, påskliljor både inne och på balkongen o.s.v. och inte att förglömma, min favorit, en liten gräsmatta på ett fat på köksbordet där det kryllar med små, små hönor, tuppar och kycklingar.

Varje morgon brukar jag inleda med att plocka bort alla "fåglarna" från gräsmattan och sedan klippa den kort! Annars försvinner de fullständigt.

laugh.gif wub.gif laugh.gif
Castea
Påskris ska jag köpa nästa vecka. Har inte heller vatten i vasen, för annars nyser jag.

I övrigt har jag inte så mycket påskpynt. En fin gammal porslinshöna (en slags skål med lock) att ha ägg i tar jag fram. En sån där kruka med gåshuvuden brukar jag sätta påskliljelökar i.

Men, som sagt, har inte pyntat nåt ännu.

Och det är klart jag förstår att det blir mer pynt om man har barn i huset. wink.gif
netaave
Har inte heller vatten i risvasen.
Ca_Milla
Inget påskpynt här inte. Kanske blir ett påskris nästa år =)
Men vi har iaf satt upp vårgardiner tongue.gif
*Felix matte*
Inget pynt (har gett bort allt) förutom i rönnen
Liselotte i zon 3
har man barn så är man nästan tvungen att pynta till det rolleyes.gif ....vi har plockat fram både ris, fjädrar,ägg, tuppar,påskkärringar m.m

Vi har till och med hunnit att påskpyssla lite..det är faktiskt lite mysigt att få den pysseltiden med döttrarna. wub.gif

Liselotte i zon 3
zaaritha
Har putsat fönster o satt upp gardiner; för övrigt ej lönt att pynta--med dessa "galna" kattisar i huset................ smile.gif
renate
Lite blir det här,har några kycklingar och en porslinstupp,de tar jag fram,videkissar och röda grenar vid ingången med några påskfjädrar i.Ska köper påskliljor i kruka till altanen,några penséer blir det väl med.Det var allt.
Pirum
Påskris, ägg, påskeld. Det är hur vi firar. Samt smällare, men, de är ju förbjudna numera pga att en del barn kastade smällare på varandra. Som liten brukade vi klä ut oss till påskkärring/gubbe och besöka släktingar.

Tiggde godis av okända gjorde vi såklart aldrig, eftersom vi hade folkvett.

(Idag är det som synes ibland sämre beställt med vettet hos mig wink.gif Kan vara rätt ovettig till och med)
elleave
Så här ser det ut i vårat kök, gardinerna har vi tryckt själva.







Här är en hönsmamma och en hackkyckling tongue.gif
*Felix matte*
Så fint ni har det Elle... men jag är alltför lat för att ens
byta gardiner till den korta påskhelgen. tongue.gif
netaave
CITAT (Felix matte @ 08-04-2006, 21:52)
Så fint ni har det Elle... men jag är alltför lat för att ens
byta gardiner till den korta påskhelgen. tongue.gif

Förra året satt dom här gardinerna uppe till jag bytte till advent...... sleep.gif biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 08-04-2006, 22:58)
CITAT (Felix matte @ 08-04-2006, 21:52)
Så fint ni har det Elle... men jag är alltför lat för att ens
byta gardiner till den korta påskhelgen. tongue.gif

Förra året satt dom här gardinerna uppe till jag bytte till advent...... sleep.gif biggrin.gif

De är ju såpass diskreta så man kan ha dem länge.. Fina smile.gif
Rapchic
pyntar inte i år.. har nyss flyttat hemifrån så jag har inga saker sad.gif
annars älskar jag att pynta
Gillan
När barna var små, så pyntade vi också till påsk.
När de flyttade hemifrån fick de ta med sig vad
som fanns. Nu finns inget som helst intresse kvar,
förutom att vi pyntar nåt träd/buske ute med
tygremsor i olika kulörer. Nåt jag tagit med mig
från Trelleborg. Men ide`n var viss mer spridd
än jag trodde wub.gif

Pst! remsorna skall rivas, inte klippas. Det blir mer
liv i det då biggrin.gif

Glömde ju säga att vi i alla fall har skattletar-jakt för
barnbarn (gömda påskägg)
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag pyntar mindre och mindre för varje år. Lite blir det i alla fall. Och så målar jag ägg. Utan färgade ägg är det ingen påsk. Köpte igår också lite påskgodis hos Lidl som ¨får samsas med äggen i en korg.

Men några påskgardiner blir det inte.

Elisabeth
netaave
CITAT (Felix matte @ 08-04-2006, 22:03)
CITAT (netaave @ 08-04-2006, 22:58)
CITAT (Felix matte @ 08-04-2006, 21:52)
Så fint ni har det Elle... men jag är alltför lat för att ens
byta gardiner till den korta påskhelgen. tongue.gif

Förra året satt dom här gardinerna uppe till jag bytte till advent...... sleep.gif biggrin.gif

De är ju såpass diskreta så man kan ha dem länge.. Fina smile.gif

Jo det är fjädrar i gult, lila och grönt men kan ju lika gärna vara "vanliga fjädrar" som påskfjädrar.
Vi har även tryckt duken som hönsmamman och hackkycklingen står på.
Hade ett tryckarår när Elle var 4-5 sådär.
renate
CITAT (Pirum @ 08-04-2006, 22:40)
Påskris, ägg, påskeld. Det är hur vi firar. Samt smällare, men, de är ju förbjudna numera pga att en del barn kastade smällare på varandra. Som liten brukade vi klä ut oss till påskkärring/gubbe och besöka släktingar.

Tiggde godis av okända gjorde vi såklart aldrig, eftersom vi hade folkvett.

(Idag är det som synes ibland sämre beställt med vettet hos mig wink.gif Kan vara rätt ovettig till och med)

Det var en himla tur att smällarna förjböds,det är ändå nästan bara ungar som slänger smällar kors och tvärs.Jag är inte mycket för förbud men smällare till påsk?aldrig i livet.Jag tror Sverige var ensam om detta otyg.
Påskeldar är trevliga där man samlas och sjunger eller bara omgås.
Åsa, mälardalen zon 2
Påskpyntar inte iår, men förra året pyntade jag med dekaler på kylskåpet och handmålade ägg (delar av pyntet satt uppe till jul tongue.gif tongue.gif )
AnitaO
Ska man ha vatten i blåbärsriset?
Pirum
CITAT (renate @ 09-04-2006, 11:32)
Det var en himla tur att smällarna förjböds,det är ändå nästan bara ungar som slänger smällar kors och tvärs.Jag är inte mycket för förbud men smällare till påsk?aldrig i livet.Jag tror Sverige var ensam om detta otyg.
Påskeldar är trevliga där man samlas och sjunger eller bara omgås.

Ja, speciellt här i staden verkar ju ungar ha svårt för att fatta saker, ute på landet sprängde vi mestadels leksaker, små grushögar, grenar och annat harmlöst i luften.

Smällare till påsk tycker jag själv är en självklarhet, när jag växte upp var det påsk som var fyrverkerihögtiden. Ungar tävlade om vem som kunde bygga störst påskeld. Fast den seden var väl ännu större förr i tiden när ungarna användes för att släpa ut ris från skogen så att det blev bättre bete i skogen för djur och bättre växt av träd.

Valborg var i mina trakter främst en tradition som akademiker tyckte var bra, och fick aldrig samma folkliga engagemang eftersom det känns som att påskeldar, det ordnar folk "själva", medan valborg, det fixar "någon annan" (=kommun etc).

Nyår har jag själv aldrig varit förtjust i som fyrverkerihögtid, det är för koncentrerat till några få minuter, och folk är fulla och dumma och bör inte hantera fyrverkerier (det är ju alltid någon som skadas svårt när de lutar sig över raketer eller "bomber")

På påsken tänder man elden vid ljusets bortgång, smäller av raketer och smällare (förr då) under ett par timmar i den takt man känner för, och så kan den som vill supa gå in och göra det efteråt.

Ojdå, svamligt värre. Men kan avsluningsvis säga att målade ägg är fina, och att PÅSKMUST måste man ha! smile.gif
Rapchic
smällare till påst???...
det brukar det inte finnas där jag bor... har inte hört nått i alla fall...
smällare brukar ju va vid nyårsafton och 1:a maj...
har själv alldrig avänt smällare heller...
Pirum
Det är tydligen så att påskeld och påsksmällare är vanligare i västsverige (främst typ Bohuslän kanske) än i övriga landet. Vet ej om det går tillbaks till den tiden då landskapet var under styre av Danmark/Norge.
Eva i Skåne
CITAT (AnitaGg @ 09-04-2006, 15:30)
Ska man ha vatten i blåbärsriset?

Ja, det tycker jag. Har du tur slår det ut och blommar. Det blir så fint. smile.gif
AnitaO
CITAT (Eva i Skåne @ 09-04-2006, 19:04)
CITAT (AnitaGg @ 09-04-2006, 15:30)
Ska man ha vatten i blåbärsriset?

Ja, det tycker jag. Har du tur slår det ut och blommar. Det blir så fint. smile.gif

Tack Eva smile.gif
yenny
Tja... inte pyntar jag mycket... men lite i alla fall.

Kathy
Det är ingen idé att försöka ha påskris med fjädrar här....katterna kommer ha party i så fall. tongue.gif tongue.gif
Får se om jag hinner med att pynta något på tisdag, då jag är ledig.
Jag kommer inte vara hemma i påsk iår, dels så jobbar jag och dels så ska vi bort.
Tesa
Jag trodde i min enfald att påsk inföll nästa helg.. unsure.gif rolleyes.gif då hade jag allt tänkt att sätta upp nån bonad och leta fram nån tupp..
( men jag tjuvstartar INTE..)
Angeleyetears
Jag köpte ris för några år sedan. Jag lade ner projektet för jag fick pollenallergi. Mina föräldrar brukar påskpynta, det är lättare hos dem för de bor i villa och då sprider sig pollen. Annars har min högtid redan varit.
Pirum
Jag tycker ju om att pynta med mat jag, så, klistrar in lite från SVT:

Påskens mattradioner varierar i landet

Mattraditionerna till påsk varierar
från norr till söder. Det visar en
analys som Hemköp gjort av av försälj-
ningsstatistiken från påskinköpen.

Norrlänningarna äter mest ägg av alla
svenskar till påsk. Och minst lamm.
Stockholmarna köper mest löjrom, rom
och kaviar samt ekologiska ägg.

Skåningarna äter mest lamm till påsk.
På västkusten tycker man att köttbul-
lar och prinskorv hör påsken till.

Östgötar och smålänningar köper mest
påskgodis av alla. Påskmust köps mest
i norr och minst i Skåne.
Snöflinga
Här har pyntandet avtagit med åren... förut med smågluttar var det mycket men nu mera sparsamt sleep.gif Trollhasselkvisten på balkongen har smyckats med mååånga fjädrar ... gulrutiga köksgardiner åkte opp redan efter jul ... 12 tuppar från Maderia står grupperade på rumsbordet tillsammans med påskliljekrukor ... en äggkrans på ytterdörren och påskris på köksbordet.

Kanske en liten vilsekommen kyckling här och där men annars ganska rent smile.gif
ingmet
Jag var och shoppade lite påskpynt idag.. på min favoritbutik "Village". Dom har snygga grejer (enligt min smak..) av typen "serholt"..
Bäst är att man kan hitta saker kring 20-30 kr.. och uppåt förstås.. wink.gif .. Hursom helst så blev det lite hönor.. som bl.a hängde i gungor.. och några i hönsbur.. Sen hittade jag en jättestor påskkärring på Guldfynd som min 4-åriga dotter blev stormförtjust i.. (alltid glädjer det någon.. rolleyes.gif )..
Gula gardiner har jag haft i köket sen januari.. 29kr styck på IKEA..
Grabbarna hemma suckar.. (men de längtar nog efter sillen som jag ska lägga in imorrn..)..
Rapchic
vilka ska gå påskkärring eller påskgubbe(eller va det het) då?
jag ska (fast jag är 18 man är alldrig för gammal för att vara barn)
lena:-)
Idag har jag ägnat dagen åt att färga dammråttorna så det bli lite fina i riset......tala om återvinning , ........ laugh.gif
Hannele
CITAT (Rapchic @ 10-04-2006, 21:00)
vilka ska gå påskkärring eller påskgubbe
Det är jag ju varje dag! tongue.gif


CITAT (ingmet @ 10-04-2006, 20:26)
Jag var och shoppade lite påskpynt idag..
Märkte att min lilla servicebutik var billigare än stormarknad.. blink.gif
netaave
Nu har jag påbörjat gravning av laxen också, och Jansson står i ugnen, bara sillen kvar att fixa!
Gör det väldigt enkelt för mig, låter matjessill rinna av och blandar med gräddfil, citronskal och koriander, mums!
Sirpa
CITAT (netaave @ 08-04-2006, 15:48)
Idag har jag städat, bytt gardiner i köket och ställt upp allt påskpynt.Hur gör ni?

Så här ser Årets Påskpynt ut hos oss laugh.gif

Kathy
Det där riktiga påskpyntet var ju jättefint. wub.gif
Inga från Närke
Vad söta påskpynt du hade Sirpa.

Jag håller på att städa och pynta och är nästan färdig. Men jag blev så himla ledsen igår. Skulle hämta mina handmålade ägg som jag köpt från Lidl förra året och hänga upp. Vad tror ni jag hittade, jo sönderknaprade ägg, vi har haft påhälsning av möss. Även de stora pappersäggen man lägger godis i hade knaprats sönder. Så nu har jag inget att hänga i riset mer än de vanliga fjädrarna. Måste under dagen efter jag har bakat åka och titta om det finns kvar något. Lidls hade ingenting när jag var där igår och inte på Rusta heller.
Bilder kommer senare.
Anki på Öland
CITAT (Sirpa @ 12-04-2006, 00:14)
Så här ser Årets Påskpynt ut hos oss laugh.gif


Hade jag haft sånt påskpynt skulle jag också pynta....
Anki
Helen i Piteå Zon 5
Påskpyntar alltid på bron + en liten tupp på köksbordet rolleyes.gif /Helen
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...44915576_AB.jpg
Ciczi
Normalt sett påskpyntar jag med ett fång ris och fjädrar och lite kycklingar men i år blev det bara ett ris och lite fjädrar, resten är nerpackat, pga renovering.

Ciczi
Hannele
Ingen påsk utan ägg, mämmi och pynt. smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon