Full version: Var är det ljusast?
Anki V
Ja, det är frågan!

Är det ljusare i skuggan (mot söder)ute, under 2 lager fiberduk eller är det ljusare inne under lysrören?

Idag är det 8-9 gr på altanen och jag har burit ut alla småplantorna och täckt med två lager fiberduk. Under de närmaste veckorna kommer dom att kunna "komma ut" 4-5 timmar på eftermiddan när jag slutat jobba och i mitten av maj vara ute hela dagarna.

Jag gjorde så förra året och om det blev bättre eller sämre vet jag inte, resultatet blev i alla fall bra. I år har jag oherrans massa mer som ska bäras men å andra sidan har jag lysrör.

Det är främst ljuset jag är ute efter, avhärdning får jag liksom på köpet genom att succesivt öka tiden ute!

/Anki
Eva 33c
Jag GISSAR på att det är ljusast ute. Kan du inte testa genom att spara några plantor inne under lysrören och sedan jämföra efter en vecka eller två om det är någon skillnad i tillväxt? Då vet du säkert till nästa säsong! smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
ute biggrin.gif
Anki V
Japp, då är vi tre som tror på ute så då fortsätter jag att bära laugh.gif laugh.gif

Det är ju aldrig fel att röra på sig rolleyes.gif

/Anki
Alpiner i Halmstad
En solig sommardag är solens instrålning mer än 1000 Watt per kvadratmeter. Om Du skulle ersätta den energin med lysrör så måste Du ha minst 25 stycken 40 watts- rör på varje kvadratmeter.
Se det som en jämförelse.
M.v.h. Bernt
Anna Maria
Jag är nog väldigt modig smile.gif men mina härdiga perennsmåplantor - pipört, vallmo, kungsljus, veronika, nattljus, studentnejlika, rudbeckia, viol mfl bor sedan några dagar ute i trälådor under fiberduk dygnet runt, i ett skyddat läge i en vinkel mellan två väggar. De ser väldigt fina ut. Annars brukar jag ha dem i växthuset, de två första säsongerna utan värme. Det har också gått bra. Nu har vi ännu inte fått i glasen på växthuset så därför får de stå ute. Jag tycker det "riktiga" ljuset i kombination med den svala luften får dem att bli sådär riktigt knubbiga och fina.
En gång hade vattnet frusit på den plastbricka med underbevattningsmatta plantorna stod på i det ouppvärmda växthuset... de plantor som stod ytterst såg lite frostnupna ut men hämtade sig sedan under dagen, salvia och stockros var det.

Om det hotar att bli minusgrader tar jag in dem.

Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
Annars brukar jag ha dem i växthuset, de två första säsongerna utan värme.

ohmy.gif varför det ? Jag planterar alla säsong ett smile.gif
jerpan
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 08-04-2006, 18:10)
En solig sommardag är solens instrålning mer än 1000 Watt per kvadratmeter. Om Du skulle ersätta den energin med lysrör så måste Du ha minst 25 stycken 40 watts- rör på varje kvadratmeter.
Se det som en jämförelse.
M.v.h. Bernt


Jovisst men det är inte en solig sommardag nu. Och dessutom så skall de stå i skuggan. Så att jag skulle föredra lysrören.
Anki V
CITAT (Anna Maria @ 08-04-2006, 20:29)
Jag tycker det "riktiga" ljuset i kombination med den svala luften får dem att bli sådär riktigt knubbiga och fina.

Jag har ju bara erfarenhet av "sommarblommor" tidigare.... men nog tror jag tidig utevistelsen har en välgörande inverkan även på dom.
Lysrören är väl bara en nödlösning och komplement till dagsljuset för oss som har kort säsong?

Min fundering gällde ju mest om det var ide´att börja bära redan nu eller om dom hade det lika bra under lyset. Här uppe så är det faktiskt fortfarande vinter så ska dom vara ute så måste dom vara ordentligt påklädda. laugh.gif

Att dom fått komma in på natten och att det varit varmare där än ute verkar inte påverkat dom speciellt mycket. Naturligtvis så försöker jag förvara dom så svalt som möjligt. Perenner är något nytt så jag vet inte hur dom beter sig.

Flera "duktiga odlare" har förvånats över att jag har lyckats så pass bra trots att jag inte hade några bra förutsättningar, det har varit ett himla kånkande in och ut. Det har faktiskt hänt att jag kvistat hem på lunchen för att bära in eller ut plantor.

I dag vräker snön ner och det och är knappt +-grader sad.gif så idag är det bara de nyanskaffade Julrosorna som står ute efter att ha fått sova i kylskåpet.

/Anki
Anna Maria
Haha Kerstin, nu såg jag vad du trodde jag skrev... Jag menar att de två första säsongerna jag hade växthus hade jag ingen extra värme! Jag täckte bara med fiberduk. Sen har jag köpt en eminent liten värmare som jag iofs bara provat förra våren, under sommaren flyttade vi från växthuset och nu håller ju maken som bäst på att få dit glaset i mitt nya hus!
Ja de flesta åker ner i jorden säsong ett. Även om jag just har fått småplantor jag inte hann med förra året upptinade. Vinruta och stockros tror jag det är, och så nåt oidentifierbart litet grönt jox. De står i tidningspapperskrukor och ser helt ok ut, fast lite tilltufsade förstås efter en vinter ute. Tänk att de har klarat sig! I år ska de i alla fall ner i jorden!

Maria
kerstin z5-6
tongue.gif ok smile.gif Fattar ....

ja Anki
I skåne har de lysrör i växthuset på i mars smile.gif -men då har vi gått om .. med styrkan på uteljuset smile.gif

Ta in på natten verkar ju fungera -fast jag undrar vad dina plant säger om + 20 nattetid o + 5 dagtid .. men de verkar ju härdade LOL vad vitsigt
Frågan är bara
hade du haft samma effekt av att -vänta till första maj -konka ut -täcka med 5 lager fiberduk -för att sedan aldrig ta in mer ..??
Jag vet inte ...
vet inte heller om min metod säger något
grodd o uppkomst -jan -mars inne vinterträdgård -kan vara +22 varmadagar -hööög luftfukt
Flyttas till växthus min temp +4 max + 15 dagtid
Fiberduk v 1 om stark vårsol

Ingen avhärdning -senare utan direkt utplantering ...
Jag tycker synd om din rygg bara ...
För det är väl inte så att du har fler plant än vad som får plats under rören ...
sad.gif laugh.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-04-2006, 21:47)
Ta in på natten verkar ju fungera -fast jag undrar vad dina plant säger om + 20 nattetid o + 5 dagtid .. men de verkar ju härdade  LOL vad vitsigt


För det är väl inte så att du har fler plant än vad som får plats under rören ...
sad.gif  :lol:

Aldrig över 14 gr på natten öven om mer "känsliga, klemiga" medlemmar av familjen protesterar.

Försått mig, jag? Nä aldrig laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon