Anna Maria
Vistt var det några som sådde miniängel här för ett tag sen? Mina har nu blivit rätt stora och fina, och jag funderar på att sätta om dem i större krukor - nu står de i 9X9 plastkrukor. De ska ju hamna i stora fina lerkrukor till slut. Nu undrar jag om någon vet hur de växer, ska jag sätta flera i samma kruka eller blir det en och en, som en stor änglatrumpet?

Maria utanför Enköping
Floppy
Jo jag har sått...men mina är inte större än så här...jämför med toarullen så förstår du att de inte är sååå stora som dina tycks vara....tongue.gif



Det är första gången som jag sår så jag kan ingenting om dem det enda är väl att de ska stå en och en...rätta mig om jag har fel någon?
Lady Hamilton
smile.gif Samma här, de har inte hunnit växa så mycket ännu.
Tänker "slut-plantera" dem en och en. Första gången som jag sått dem så jag vet igentlingen ingenting om hur de växer
Anita S
Jag har fullvuxna Iochroma australe, som jag har drivit upp från frön för många år sedan. Jag rekomenderar att plantera en och en. I en av mina krukor så har jag dock två som jag har lindat i hop stammarna på, som tur vad så visade sig den ena ha vita blommor och den andra blå , så det är snyggt när den blommar. Det tar två- tre år innan dom blommar. Jag har stammat upp mina exemplar till lämplig kronhöjd. Dom växer fort i god jord. Tänk dock på att inte beskära dom för hårt våren. Jag brukar korta in grenarna innan vinterförvaringen, de blir lättare att få plats med då. Lycka till med denna vackra, udda växt.

Anita S
Lady Hamilton
wub.gif Har du ingen bild? Anita S
(kollade i ditt album, väldigt snyggt det där med stenarna smile.gif )
Eva i Skåne
Blommar dom inte i år huh.gif sad.gif Nu blev jag en smula besviken sad.gif
men mina har ännu bara hjärtblad, så det känns väldigt avlägset att de ska bli en stor planta.
Maggan H
CITAT (Anita S @ 07-04-2006, 17:48)
Jag har fullvuxna Iochroma australe

Mina miniänglar kallas Acnistrus australis, är det samma sort vi har? Någon som i så fall har info om mina? rolleyes.gif
Anita S
Acnistus australis har bytt namn och heter numera Iochroma australis, de är alltså samma sak.

Anita S
Lady Hamilton
Fast om man ser på bilderna så är det inte helt lika. Förresten när bytte de namn? Jag har ju fått frön från England i vår där det står "Acnistus australis" bleu och " Acnistus australis" white
Maggan H
Knasigt att byta namn så där rätt av, man blir ju förvirrad.... biggrin.gif Mina är ff ganska små, under dm, hur är dina Hamilton? Ska kanske driva dom varmare? Dom har flyttat ut i växthuset nu, som håller 12-22 grader beroende på soltillgång. Dåligt med den idag, måste jag säga! sad.gif
Lady Hamilton
sad.gif Ja inte växer de med någon "raket-fart" inte, skall springa och mäta mina, Vänta!.............Så nu är jag tillbaka......jo, pust!, de är 4-5 cm höga o har blad som är 7-8 cm långa (inget skaft inräknat)
Har haft dem i ute vinter trädgården, svalt. Men nu har jag tagit in dem i rums temperatur och satt de under lysrör. Få se om de börja växa snabbare smile.gif
Anna Maria
Nej Floppy, mina är nog ungefär lika stora som dina. Det är väl inte aktuellt med omplantering ännu, jag ville mest få ett hum om hur de växer. Å andra sidan har mina änglatrumpeter tagit rejäl fart i växandet när jag satte om dem i större lerkrukor från 9X9krukorna, så det kanske gäller miniänglarna också!
Vad trist att de inte blommar i år, det hade jag tänkt mig!
Mina står i söderfönster i rumstemperatur och ser fina ut.
På fröpåsen från TA stod det Iochroma australis/Acnistrus australis, båda namnen alltså. Så jag har använt det första.
Anita S, hur stora är dina plantor?

Maria
Anita S
Stammhöjden på mina 7-åriga plantor är en meter därefter en krona på ca 80 cm i diametern. De växer mycket varje år så jag får klippa in endel varje höst för att de ska bli lagom i formen. Jag tycker att de är ursnygga som uppstammade. Det blir som små träd! Och så blommar de i princip hela sommaren.

Anita S
Maggan H
Ska ta in en planta i rumsvärme för att jämföra, för skojs skull. Månne det räcker med ett österfönster?
Lady Hamilton
Nu har jag haft mina "inne" ett tag och de har växt på sig ordentligt rolleyes.gif
Så just nu är de planterade i 12 cm krukor. Har 8st blå och 1 vit. Är så nyfiken på hur de kommer att bli smile.gif
Kan då tyvärr inte göra som Anita S som "tvinnat" i hop både vit o blå, tycker att det lät "läckert" wub.gif
Lady Hamilton
Kollade på tradera just nu auktioneras en blå planta ut som är uppe i 200:-!!!! Och det är 4 dagar kvar av auktionen.........
Tänk om man var lite mera "driftig" så kunde man tjäna en "förmögenhet" laugh.gif Jag har ju en del plantor av Blå och även en planta av den vita smile.gif
Blomtokan
Hej !
Jag har sått men en enda har kommit upp.Finns den någon som kan tänka sig sälja eller byta ?
Häls/Judith unsure.gif
Lady Hamilton
Hur går det för er med plantorna. Mina fortsätter att växa Har ni toppat era?

Anita S kan du inte lägga ut en bild på dina "minisar" wub.gif Är så nyfiken på hur de ser ut........
Floppy
CITAT (Hamilton @ 18-05-2006, 23:36)
Hur går det för er med plantorna. Mina fortsätter att växa Har ni toppat era?

Ska man toppa dem??????????????? ohmy.gif
Lady Hamilton
Jag frågade bara!!!! laugh.gif JAG har INTE gjort det! biggrin.gif
Floppy
*phu*.... laugh.gif .... sicken tur...för jag har då inte toppat mina...

Mina tre (gav svärmor en tidigare) står i varsina...tror det är en 20 liters krukor...och ute...
de är ca 3 dm höga och de har mycke blad... ska se om det går att fota dem i morgon om det inte regnar...
De står i mitt plastväxthus (den stora varianten som är ca 190 cm hög)...'dörren' är öppen för det vart kallare när jag hade det stängt....

Jag måste säga att de är väldans tåliga växter...stälde ut dem direkt i 25 gradig värme och direkt i solljus... 2 lager fiberduk över och där fick de stå tills det började att regna...då for de in i växthuset... wub.gif
Lady Hamilton
Mina är nog unjefär lika stora som dina då (vill gärna se en bild wub.gif )
Men jag har mina i 16cm krukor............menar du att du har så STOOOORA krukor redan ohmy.gif 20 LITER??
Floppy
CITAT (Hamilton @ 18-05-2006, 23:13)
Mina är nog unjefär lika stora som dina då (vill gärna se en bild wub.gif )
Men jag har mina i 16cm krukor............menar du att du har så STOOOORA krukor redan ohmy.gif 20 LITER??

laugh.gif laugh.gif laugh.gif ...jag skrev fel...de står i 10 liter krukor... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Deras slutliga krukstorlek kommer att bli i 20 liters krukor...*så fel det kan bli* tongue.gif

Jag ska försöka ta några bilder i morgon...du får också gärna ta lite bilder på dina...*nyfiken*
Floppy
Nu har jag tagit en bild på en utav minisarna... wub.gif

Lady Hamilton
laugh.gif Snyggt! Mina kanske är något mindre
Maggan H
Mina är oxå något lägre, men lite kraftigare kanske. Tog aldrig in nån i 'värmen' för det visade sig ändå vara varmare i växthuset, i alla fall under dagtid. biggrin.gif Planterade om dom för några veckor sen och tyckte de fyllde ut den större krukan direkt. Ska nog kolla på rötterna igen... rolleyes.gif De står nog i 4-5 liters krukor nu.
Floppy
Bilder, bilder bilder...är ju nyfiken nu på hur era ser ut... tongue.gif wub.gif
Maggan H
Ska fixa i morrn, nu ska jag iväg o se 'Da Vincikoden'. rolleyes.gif
Anita S
Bild på min blå/vita "ängel".

Finns i mitt album under iochroma.... kan inte lägga in den här...
P.S. jag tror jag var den enda insändaren av dessa frön till STA i år.

Anita S
åsgård
Var hittar jag frön????
Kenneth
Lady Hamilton
Här i England sök på ACNISTUS AUSTRALIS, Bleu (39Q) eller ACNISTUS AUSTRALIS, White (39R)

Eller så kan du testa på tradera.com där brukar de sälja frön i bland.
Själv har jag köpt på Tradera och genom att vi var några här på odla som som gick i hop om en beställning smile.gif
marskattan
Jag har oxå frösått acnistus australis i år, från frön jag köpt via Canada från Thompson & Morgan. På den påsen står det att dom kan blomma om man sår tidigt första året...

Mina frön sådde jag i februari, och den plantan jag ska behålla själv är knubbig och fin och har många sidoskott. Sen när jag såg priserna på Tradera så bestämde jag mig för att sälja några där (alltid kul för då får man pengar till ännu ovanligare frön)
Lady Hamilton
laugh.gif Och du får gärna höra av dig till mig när du har nya frö beställningar på gång! Jag vill gärna "haka på" då. Jag vill ha massor med nya fröer och gärna mera av Mini Änglatrumpeterna. Men det där med att sälja på Tradera....... sleep.gif Det tänker jag inte ge mig på..........
Maggan H
Här är en av mina Acnistrusar - inte så stor än. rolleyes.gif
Lady Hamilton
CITAT (Margareta Hansson @ 21-05-2006, 11:39)
Här är en av mina Acnistrusar - inte så stor än. rolleyes.gif

Men kompakt och fin wub.gif
pisanggoreng
Min största finns här!
titti49zon6
Mina ser ut ung. som pisanggorengs smile.gif
har fått upp 10 stycken, kanske läge att tjäna en förmögenhet på Tradera biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Maggan H
Här är kisande jag (det var faktiskt lite sol i fredags) och min högsta blå 'mini'änglatrumpet. Jag är 1.64 och denna plantan vill inte dela sig, den kommer jag inte att få in utan att toppa den. Inga blommor på denna, men den mindre som stått i växthuset intryckt bland tomat o physalisplantor, har fått lite knoppar. Den delade sig ända nere vid roten från början så det är väl därför+värmen i växthuset. Så nu är tomat o physalisarna bryskt och hårt uppbudna så den stackaren får plats-vill för allt i världen inte missa blommorna!:wub:
Lady Hamilton
Tjusigt Maggan! smile.gif Mina har inte fått några knoppar än wub.gif
catlady
Jaha, stamma upp den..... Inte konstigt att mina vandrar krokigt åt både höger och vänster! blink.gif Mina 60-70 cm höga har redan flera sidoskott var dock, och ser ut som små buskar!
Maggan H
CITAT (catlady @ 21-08-2006, 10:41)
Jaha, stamma upp den..... Inte konstigt att mina vandrar krokigt åt både höger och vänster! blink.gif Mina 60-70 cm höga har redan flera sidoskott var dock, och ser ut som små buskar!

Jag fick staga upp mina för de växte rent på snedden, de är ju så rangliga. Annars tror jag inte man ska behöva göra det, åtminstone inte med 'vanlig' trumpet som är hård i stammen. smile.gif
Lady Hamilton
Min vita har blåst "sönder" lite, så jag har tagit reda på några grenar som jag tänkte försöka att rota i vatten. Samtidigt tänkte jag försöka att stamma upp min "ängel"
Tror ni att det kommer att lyckas?
Så här ser den ut efter bort tagning av "avblåsta grenar"



Maggan H
CITAT (Hamilton @ 24-08-2006, 19:20)
Min vita har blåst "sönder" lite, så jag har tagit reda på några grenar som jag tänkte försöka att rota i vatten. Samtidigt tänkte jag försöka att stamma upp min "ängel"
Tror ni att det kommer att lyckas?
Så här ser den ut efter bort tagning av "avblåsta grenar"




Uppstamningen har du ju redan lyckats med! tongue.gif Om någon ska lyckas rota förvedade grenar så är det du, Hamilton! Ser jättefin ut tycker jag, ser mycket buskigare ut med borttagna grenar nertill. Kanske skulle man göra så, det blir ett vackert träd. Har du toppat den på bilden?
Lady Hamilton
Nej ingen toppning är gjord. Tänkte vänta med det. Toppningen bör man väll göra när plantan har uppnåt "önskad höjd"
Får se om jag tar bort några fler grenar ner i från. Men som du ser så har den grenat sig ganska långt nere.
Truntetorp
Miniänglar-det vill jag också ha. Vill någon sälja frö till mig, eller vart finns de att köpa ?
anilin
Det finns fröer på Tradera,jag såg flera auktioner i går och de är inte avslutade.
Mvh anilin
Håkan Ekman
CITAT (Hamilton @ 24-08-2006, 19:20) *
Min vita har blåst "sönder" lite, så jag har tagit reda på några grenar som jag tänkte försöka att rota i vatten. Samtidigt tänkte jag försöka att stamma upp min "ängel"
Tror ni att det kommer att lyckas?
Så här ser den ut efter bort tagning av "avblåsta grenar"





Jag sticklingsförökar alltid mina för att få rätt färg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon