Full version: Förvuxen vinranka
Anna F
Hej!

Vi har en stor vinranka som borde ha beskurits i höstas. Nu blev det inte av, utan i stället finns alla långa grenar kvar. Är allt hopp om goda druvor ute för i år?

Jag har för mig att man inte ska klippa i den så här års, men när ska man göra det? Tar tacksamt emot tips på hur vi ska behandla vår stiliga, men just nu ack så misskötta vinranka.

Hälsningar

Anna
Lady Hamilton
Mitt råd är att låte den vara nu och bara "frisera" den i sommar. Det kommer nog vindruvor i år också. Men vill du beskära den så bör du göra det till hösten eller i allafall innan nyår.
RibesRubusVitis
Just det. Gör INGENTING nu. Den riktiga beskärningen får vänta till nyår. Får du druvklasar till sommaren, kan du ta bort tillväxten utanför det andra bladparet efter den andra klasen på varje reva. På revor utan klasar kan det få komma fem bladpar innan du kapar. Tjuvskott i grenvinklar kan också tas bort.
En oblodig åtgärd som ändå kan genomföras nu vore att göra avläggare av rankor som är så långa och smidiga att de når marken.
kerstin z5-6
Vad heter den ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon