Full version: växtbelysning
eml
Har letat bland äldre inlägg men inte hittat det jag söker; riktlinjer för "hur mycket ljus per kvadratmeter" som behövs vid plantuppdragning. Har någon information om detta eller tips på någon bra länk? Jag funderar på att köpa en högtrycksnatriumlampa för att ha till plantuppdragning i garaget men undrar "hur mycket lampa" jag behöver för att täcka ca 2 kvm, räcker 150W? Hur högt över bör lampan sitta? Täcker en 75W lampa hälften så mycket, eller...? Tacksam för hjälp/råd/tips i denna fråga!
Ankan
För det första en länk till philips som beskriver detta jättebra!
http://www.eur.lighting.philips.com/int_en...orti/index.html
Du kommer att behöva ta reda på hur många mikromol/kvadratmeter-sekund just dina växter behöver (står på sajten), kolla vad din tänkta lampa skickar ut, och räkna ut ett lämpligt avstånd för att allt ska funka. Jag ska försöka förklara lite mer i detalj. Håll i dig!

Att prata om Watt blir lite missvisande eftersom det endast har att göra med effekten som lampan drar. Det du behöver räkna på är ljusflödet. Och inte nog med det... växterna nyttjar bara vissa delar av det synliga spektrat. Det är därför smart att använda ljus som är anpassat för växten. Kör du vanligt ljus (ofta mycket gult) så lyser du en massa "i onödan" och alstrar dessutom värme (som inte är speciellt bra).

Lite teori för den som är intresserad :
Om jag har förstått det hela rätt så behöver växterna blått ljus för att signalera att "det inte är mörkt" och så att dom alltså inte börjar växa för att söka ljus och bli rangliga. En vanlig glödlampa har väldigt lite blått ljus och alstrar samtidigt mycket värme = rätt värdelöst och slöseri med energi. Sen använder växterna det orange-röda delarna av ljuset för att få energi. Resten struntar växterna i och det ljuset reflekteras. Det är därför växter är gröna! Man ska alltså helst (för att inte alstra värme i onödan och slösa energi samt kräma ur maximalt ur växten) ha lampor som har en topp kring det blå och en kring det röda området.

Nu lite om hur man räknar på hur mycket ljus som behövs :
När man talar om ljusflödet ut ur en lampa så mäts det i lumen (en ANSI-standard). Ljusflödet avtar kvadratiskt med avståndet från ljuskällan... det blir liksom MYCKET mindre som träffar en viss yta ju längre bort man kommer. Och det är ju det (hur mycket ljus per en viss yta) som är intressant för en växt... "hur många fotoner träffar just mina blad". Därför pratar man om "lux" som är "lumen per kvadratmeter". Alla dessa termer baseras på hur vårt öga uppfattar ljus. Man kan använda en lite mer vetenskaplig storhet också, nämligen antalet fotoner som träffar en viss yta under en viss tid. Man pratar då om mikromol fotoner per kvadratmeter-sekund. För dagsljus svarar 1000 lux mot 19 mikromol photoner per kvadratmeter-sekund.

Hur stark lampa behöver man och hur långt bort ska växten vara då? Jo, om vi tar som exempel en lampa på 5000 lumen (ett rätt typiskt värde). Om den inte har någon reflektor så kommer den sfäriska ytan som den lampan bestrålar att vara [4]*[pi]*[radien (alltså avståndet från lampan) i kvadrat]. På 1 meters avstånd blir alltså ytan ca 12 kvadratmeter.... På det avståndet får vi alltså bara om 5000/12 lux, dvs ca 400 lux. Om man vill kunna suga i sig 5000 lux (rätt typiskt för växter) får vi alltså bara befinna oss ca 30 cm från lampan (eftersom ytan då blir 4*3.14*0.3*0.3 = drygt en kvadratmeter, och lampan var ju på 5000 lumen).

För att ta reda på hur många lumen eller mikromol photoner per kvadratmeter-sekund en viss lampa har får du kolla på specen (t ex på Philips eller Osrams sidor). Där står det alltså också hur mycket ljus respektive växt behöver (enligt något visst spektrum). Så här kan man hålla på och labba in absurdum men jag ville väl mest illustrera hur det hela hänger ihop. Som exempel kan jag berätta att Osrams Fluora 77 har ca 2500 lumen vid 58 W och ett spektrum som är anpassat för ljust växter. Ljuset blir inte så snyggt (lila) men man kan inte få allt ;-)


Lycka till med odlandet... med eller utan lampa!
/Andreas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon