Full version: Buxbom
akagebeck
Hej!
Vi har en buxbomshäck som är gles och spretar. Mitt i den står vår soptunna.

Jag skulle vilja få till häcken så att den blir sådär tät och fin och så att soptunnan försvinner in i den liksom... (som det säkert var tänkt från början)

Jag har läst att man, för att föryngra den, ska beskära den hårt genom att klippa bort en tredjedel nere vid "fötterna" och sen göra en tredjedel nästa säsong och så vidare.
Min fråga är då först NÄR man ska göra detta? Är det nu eller senare?

Nästa fråga är, ska jag bry mig om formen på häcken samtidigt som jag föryngrar den eller ska beskärningen, som då är mera formklippning, göras vid ett annat tillfälle?

Nån som vet? unsure.gif
Hannele
CITAT (akagebeck @ 30-03-2006, 15:57)
Jag skulle vilja få till häcken så att den blir sådär tät och fin och så att soptunnan försvinner in i den liksom...

För oss var det lite för torrt för buxbom vid soptunnan,
bytte ut till idegran istället, som tålig och lätt att formklippa.
(Dessutom blir buxbom inte speciellt hög, buxbom klipps efter midsommar.)
Big Gardener
Buxbom går ganska bra att föryngra, men resultatet beror på vad det är för art av buxbom, hur bra kondition växten är i från början och vilken ståndort den står på. Jag säger ganska eftersom jag har sett både lyckade och mindre lyckade resultat. Dessutom har buxbommen ganska kraftig savstigning på våren så föryngring bör ske under sommaren.

Vanlig Buxus sempervirens i ett halvsoligt läge med lätt fuktig och näringsrik jord och bra tillväxt är den bästa förutsättningen för föryngring. Jag förstår inte riktigt sättet du skriver på om en tredjedel vid foten så vi glömmer det för tillfället. Om en buxbom en gång har klippts konsekvent har en ofta en ursprunglig klippnivå. Denna ska man försöka hitta tillbaka till i första hand. Har den ingen sådan kan man försiktigt gå in på gammal ved, men det är viktigt att den gamla veden får ordentligt med ljus för att tillräckligt med knoppar ska utvecklas. Annars blir resultatet gärna spretigt igen.

Har man bestämt sig för en klippt häck är det viktigt att strikt hålla formen på den och inte släppa upp för mycket under uppbyggnadsåren. Då blir den gärna gles.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon