Bettson
Alla kommer vi då till något vi vill lämna bakom oss. Eller åtminstone sluta bry oss om.

Hur många uttryck kan ni för den vändningen.

Snurra på klacken och gå... wacko.gif

Eller min brorsas favorituttryck: Det skiter jag en grön räv i.....

Har alltid för min minnesbild försökt frammana anblicken av en grön räv men aldrig lyckats. laugh.gif

Det finns säkert dialektala skillnader, men vilka
Pirum
"Vem bryr sig om hundra år?"

Var det den typen av uttryck du letade efter?

"Arkivera i det blå skåpet" har jag hört nån gång...undrar varifrån det kommer..."runda arkivet" har man ju hört talas om smile.gif (papperskorgen)
Tillägg : kan detta ha att göra med att använda något som dasspapper = göra sig av med för gott?
Lady Hamilton
Hor´te vár = Låt det vara, bry dig inte
Kathy
Det är bara att skicka det"
eller
"Skicka det över axeln"
Betty
"Ski*ter jag inte så lite i!" brukar min svärson säga.
"Sprolla" brukar hans fru säga... (spelar roll...?) rolleyes.gif
Bettson
OCH? unsure.gif
Pirum
CITAT (Bettson @ 30-03-2006, 15:16)
OCH? unsure.gif

Ja, det kan nog också användas. Har speciellt hört det från yngre personer än jag själv...tror jag...vet ej...känns som att det var rätt vanligt bland ungdomar på 90-talet, som svar på något som inte upplevs spela någon roll. Kan säkert användas om saker som man anser ligger i forntiden och saknar relevans nu.

"Att bränna sina skepp" kan nog tolkas som en metafor för att inte se tillbaks, bara framåt, att lämna det som varit bakom sig. Som Styrbjörn gjorde när han anföll Erik Segersäll. Fast det har ju mer destruktiv klang än att vända på klacken åt något och sedan se framtiden an med tillförsikt.
fruberglund
"Känns som det kvittar" brukar vi säga.
stina
"Det löser sig sa han som sket i vasken"

eller

"Det jämnar ut sig i långa loppet sa cyklisten som sket på sig"


Betyder väl mer att ett problem går över med tiden... Fast lite kulig kiss-å-bajshumor är det... tongue.gif
netaave
"Det är historia nu"
"Vem bryr sig"
"Vad gör det om 100 år"
Fialotta
"Finns inte på kartan" brukar jag säga i tid o otid säger mina kompisar rolleyes.gif
Leia
CITAT (maudan @ 30-03-2006, 17:30)
"Finns inte på kartan" brukar jag säga i tid o otid säger mina kompisar rolleyes.gif

"finns inte på ett vykort" brukar sambon säga, men det betyder nog mera "skulle aldrig falla mig in", än att lämna något bakom sig...
Bettson
Existerar inte i min almenacka smile.gif
Castea
Det lönar sig inte att såga sågspån.
Pirum
Inte lönt att gråta över spilld mjölk?
pejori
"släpp taget nu" smile.gif smile.gif
elleave
CITAT (Bettson @ 30-03-2006, 12:48)
Alla kommer vi då till något vi vill lämna bakom oss. Eller åtminstone sluta bry oss om.

Hur många uttryck kan ni för den vändningen.

Snurra på klacken och gå... wacko.gif

Eller min brorsas favorituttryck: Det skiter jag en grön räv i.....

Har alltid för min minnesbild försökt frammana anblicken av en grön räv men aldrig lyckats. laugh.gif

Det finns säkert dialektala skillnader, men vilka

...sluta med
...växa ifrån
...lägga i det runda arkivet
...arkivera
...
Bettson
CITAT (Pirum @ 30-03-2006, 14:30)
CITAT (Bettson @ 30-03-2006, 15:16)
OCH? unsure.gif

Ja, det kan nog också användas. Har speciellt hört det från yngre personer än jag själv...tror jag...vet ej...känns som att det var rätt vanligt bland ungdomar på 90-talet, som svar på något som inte upplevs spela någon roll. Kan säkert användas om saker som man anser ligger i forntiden och saknar relevans nu.


wow... då var jag ung på 90-talet också. Då kan jag väl inte vara så gammal som jag tror nu. laugh.gif
Leia
CITAT (Bettson @ 31-03-2006, 07:05)
CITAT (Pirum @ 30-03-2006, 14:30)
CITAT (Bettson @ 30-03-2006, 15:16)
OCH? unsure.gif

Ja, det kan nog också användas. Har speciellt hört det från yngre personer än jag själv...tror jag...vet ej...känns som att det var rätt vanligt bland ungdomar på 90-talet, som svar på något som inte upplevs spela någon roll. Kan säkert användas om saker som man anser ligger i forntiden och saknar relevans nu.


wow... då var jag ung på 90-talet också. Då kan jag väl inte vara så gammal som jag tror nu. laugh.gif

Nej, man är ju inte äldre än vad man känner sig heter det ju´!
Anma
Spille rill, ålder är bara en siffra... laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon