Full version: Cannabis Sativa
Sidor: 1, 2
digitalkarin
Ehum, om man helt plötsligt upptäcker att det står en cannabisplanta på ens tomt (förmodligen självsådd via fågelbajs, hampafrön), är man skyldig att ta bort den och förstöra den då? Den är ju olaglig att odla...? blink.gif
abborrmaster
det är inte kannabis det är industrihampa.. Går inte att bli hög på tyvär smile.gif

har jag lärt mej här på forumet....
Susanne i Linköping
Även industrihampa är cannabis, men den har en så låg halt av THC (som tydligen är den substans man blir hög på) att den inte kan användas till drogframställning.
mynta
Fast även hampan är förbjuden att odla här i sverige... Fånig regel, hampa är jue en fin gammal kulturväxt! Vet inte om man är skyldig att ta bort dem däremot, du får väl ringa din lokala polistation & höra:
Hej, jag har ett gäng rejäla cannabisplantor hemma, som bara råkade komma dit lixom..." wink.gif laugh.gif tongue.gif
KURT
Orsaken till att man inte får odla någon hampa är för att myndigheterna inte skall behöva kontrollera tetrahydrokannabinol (THC) halten i varje planta, annars kan man SAMODLA olika sorter. Så egentligen är alltså alla hampa odling förbjuden oavsett THC-halt.
digitalkarin
Jahåpp, då blire alltså inge party... tongue.gif
crille
lixom hej... när cannabis kommer på tal har ja en kul gerjj att säga jo jag bor ju i jämtland och i en av våra lokala tidningar länstidningen så läste jag förra somaren att en bonde här har odlat ett helt fält me industrihampa jag e inte säker på om han fick böta men han har berättat att WoW hamaon är värkligen en stryktålig växt en maskin han skulle skörda hampan me gick lixom sönder av hampans fasta fiber hamapn va för hår för maskinen at fixa de tongue.gif P.S. det är inte olagligt att inehava hampa frön.... och det är inte olagligt me opiumvallmo heller har haft det dom e väldgtfia men de olagligt att kära i frökapseln D.S.
Anders zon III
Från FNA-flash:

HAMPADAGS I SVERIGE?

I januari kunde vi läsa om 67-årige bonden Ulf Hammarsten som under två
års tid odlade industrihampa på sin gård i södra Sverige innan polisen
slog till. Allt konfiskerades och Hammarsten åtalades för narkotikabrott
trots skördens låga THC-värde. Han drev dock saken vidare och fick i
januari rätt i en EU-domstol. Detta fall kan bli starkt prejudicerande
hoppas nu hampans vänner i Sverige.

På webbplatsen www.hampa.net kan man nu läsa hur man ska göra om man själv vill odla EU-godkänd hampa. Naturligtvis ska den hålla
tillräckligt lågt THC-värde. Men förutom det krävs egentligen bara att
man ska vara momsregistrerad lantbrukare. På en speciell blankett från
jordbruksverket ansöker man sedan om så kallat arealbidrag hos
Länsstyrelsen. Man behöver inte vänta på beslut från dem innan man kan
sätta igång, enligt hampa.net. Resonemanget är att beslutet i EU kommer
att sakta ner de kostsamma processer det innebär att beslagta
jordbruksutrustning, skördar och annat relaterat till odlingen.
Speciellt om det rör sig om korrekt och av EU godkänd hampa.

De senaste årens miljömedvetenhet har skapat en stark debatt kring
hampans exploatering och potential. Dess flexibla användningsområden
som bränsle, textilmaterial och mycket annat har definitivt balanserat
de höga röster som förknippar hampa med hasch- och marijuanarökning.
Vidare diskuteras ökad odling av hampa som ett effektivt motmedel för
att begränsa växthuseffekten. Denna typ av bruksetablering har ökat
markant de senaste åren. Som exempel kan nämnas designern Giorgio
Armani, som på egna fält odlar hampa för att få de högkvalitativa
fibrer han behöver till nya kollektioner av kostymer.
Hannele
Opiumvallmo får man lov att ha i sin trädgård.
mynta
Å varma sommrar (typ förra) är det tillräckligt för att råopiet ska innehålla morfin & annat smått & gott för att påverka en människa... Ändå missbrukas det inte, ingen av alla människor jag kände som odlade opievallmo gick runt drogade förra somaren... laugh.gif rolleyes.gif

Hoppas att lagfånarna tar sitt förnuft till fånga snart & låter oss odla hampa! smile.gif

Kommer ni ihåg för ett par år sedan, när de drog in försäljningen på frön av Blomman för dagen, för man kunde bli hög på den? rolleyes.gif Eller när maskrosvinet var förbjudet att göra... Jag menar vill man supa sig dyngrak, så är det jue verkligen logiskt att plocka en miljon maskrosor, rensa bort det gröna, koka, mickla, koka om, vänta månadsvis... rolleyes.gif rolleyes.gif
Christoffer
Men har inte industrihampan blivit laglig att odla nu? Eller är den bara laglig för industriellt bruk?
Har inte Krusmyntagården norr om Visby någon Cannabisplanta bland sina växter som ett minne om kulturväxt?
Betty
CITAT (mynta @ 06-05-2003, 07:42)
Hoppas att lagfånarna tar sitt förnuft till fånga snart & låter oss odla hampa! smile.gif

Kommer ni ihåg för ett par år sedan, när de drog in försäljningen på frön av Blomman för dagen, för man kunde bli hög på den? rolleyes.gif Eller när maskrosvinet var förbjudet att göra...

Jag fick inte tag på Ricinfrön nånstans i år... mad.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (mynta @ 06-05-2003, 07:42)
Hoppas att lagfånarna tar sitt förnuft till fånga snart & låter oss odla hampa! smile.gif

Jag fattar inte vitsen med att odla hampa om man är privatperson! Är det nå´n som kan förklara?
/Gunvor
Betty
CITAT (Gunvor Nilsson @ 06-05-2003, 13:02)

Jag fattar inte vitsen med att odla hampa om man är privatperson! Är det nå´n som kan förklara?
/Gunvor

Det är en vacker växt.
Hampus
har för mig att man behöver de av EU nödvändiga intygen innan det är legalt att odla hampa för industriellt bruk.

ex. intyg från frö-grossisten om att de frön man använt är de med låg thc-halt.

tror INTE det är ok att låta en hampa-planta växa upp i trädgården utan vidare.

tråkigt, för det är en fin växt.

Förresten är det någon som sett en äkta åker-hampa ute i naturen nån gång eller är den helt utrotad?
Christoffer
Jag har hört att det finns något som heter spånadshampa.
Vad är det för växt?

Ricinfrön kan du köpa på Weibulls!
mynta
CITAT (Betty @ 06-05-2003, 13:34)
CITAT (Gunvor Nilsson @ 06-05-2003, 13:02)

Jag fattar inte vitsen med att odla hampa om man är privatperson! Är det nå´n som kan förklara?
/Gunvor

Det är en vacker växt.

Gunvor>>Att odla hampa: dels för att den är vacker, dels som en hyllning till gågna tider, ett sätt att bejaka sitt intresse för kulturhistoria, för att man kan, ett roligt samtalsämne, bara för sitt eget höga nöjes skull. smile.gif

När mna barn blir äldre & sannolikheten att de ska tugga i sig både det ena & det andra, så ska jag odla både spikklubba, belladonna & alruna, av samma anledning... wub.gif Fast jag inte har minsta intresse av att bruka dem. Nu så låter jag havreplantor som pippifåglarna bjuder mig på, vara kvar med, bara för sin shönhets skull! biggrin.gif
digitalkarin
Det är ju lite märkligt... Att det till exempel är tillåtet att bruka Rohypnol, men inte odla industrihampa. Jag säger då det... Svensk narkotikalagstiftning...
wacko.gif
digitalkarin
Måste bara påpeka att jag INTE är för att man ska få odla stora mängder Cannabis med hög THC-halt, för att sälja till missbrukare på Plattan. (missbrukartäta Sergels Torg i Stockholm för alla lantisar tongue.gif )
Bara så ni vet och inte börjar kasta fågelbajskorvar på mig eller nåt. laugh.gif
digitalkarin


Här är en äkta Cannabisblomma. Visst är de vackra?
Christoffer
Ja, blomman är allt fin! Har du bildar på dina hampor, digitalkarin?
Gunvor Nilsson
CITAT (digitalkarin @ 07-05-2003, 16:34)
Det är ju lite märkligt... Att det till exempel är tillåtet att bruka Rohypnol, men inte odla industrihampa. Jag säger då det... Svensk narkotikalagstiftning...  
wacko.gif

Rohypnol är ett sömnmedel och ingen drog. MEN när den används tillsammans med droger, ex.vis alkohol kan det bli förödande för användaren, agressivitet bl.a.
Christoffer
Är industrihampa detsamma som cannabis sativa eller cannabis indica?
digitalkarin
Rohypnol är narkotikaklassad.
digitalkarin
Och industrihampa är ingen drog. Den innehåller för lite av det verksamma ämnet THC för att ha någon verkan på kroppen.
Nina S
Det är ju inte direkt så att alla kan se vad det är för en planta som du har i trädgården eller?

jag tycker att man kan få odla det man vill, om dom märker att man har ett helt fält med Cannabisplantor så är det ju annan sak....
wacko.gif
Gunvor Nilsson
OK jag var inte uppdaterad på att Rohypnolen blivit narkotikaklassad!
gronis
Men det är ju mer spännande om där är hög thc-halt i plantorna. Då är man ju lite olaglig:D
Kajsa
CITAT (gronis @ 08-05-2003, 19:15)
Men det är ju mer spännande om där är hög thc-halt i plantorna. Då är man ju lite olaglig:D

Just det, nej bort med eländet. Det finns annat vackert!
Wargen
Vem bestämmer vad som är vackert.......? wink.gif
Christoffer
Skönheten sitter i betraktarens öga! rolleyes.gif
Christoffer
Något som jag aldrig har förstått är varför narkotikaklassas cannabis, Khat, cocabuskar m.m, men inte den högst dödligt giftiga alrunan, belladonnan och daturan i samma veva?
Betty
Man narkotikaklassar nog mest växter som förädlas till narkotiska preparat...
Bara för att en växt är dödligt giftig så behöver den inte vara ett narkoticum. Det framställs nog inte narkotika av Alruna, Belladonna och Datura.
mynta
Tycker ändå att det är en skum regel, att förbjuda odling av hampa för privatpersoner. De som har intresse för att röka på, odlar troligtvis starkare grejor an repmaterial. Dessutom så gör de det med all sannolikhet redan nu, förbud eller inte... huh.gif
Christoffer
Men belladonna, alruna, datura, bolmört har ju använts av häxor för flygresor/hallucinationer och atropin, skopolamin, hyoscyamin, men det är kanske sant som du säger, man kanske provar en gång och gör aldrig om det pga biverkningarna. Dessutom så kanske ett förbud skulle leda till att fler testade.
Men jag tycker att ALLA växter borde vara lagliga, däremot kan ju beredningar och utvinning av narkotiska ämnen ur de bli olagliga eller nå´t.
Lavendela
En vän till mig som levde mycket busigt i yngre år visade sig vara en utmärkt källa till tips för balkongodling av vanliga växter för han hade en gång i tiden levt 'högt' (i dubbel bemärkelse) på sina omfattande illegala cannbisodlingar. Efter att ha haft massor av cannbis i en garderob fodrad med aluminiumfolie och växtlampor var han fena på att ta hand om all slags växtlighet.
Han har lugnat ner sig med tiden, "när fan blir gammal blir han religiös" som det sägs.

Varför odlar ni alruna? Jag skulle tycka det var läskigt. Vidskepligheten säger ju att om manhar en alrunerot kan man trolla i livet men kommer till helvetet när man dör. Låter lite ruggigt...

Soliga hälsningar!
Ulrika
digitalkarin
Nåja, jag skulle bli mer än förvånad om polisen hittade ut hit och tog fast mig för innehav. laugh.gif
Betty
CITAT (Lavendela @ 11-05-2003, 12:08)
Varför odlar ni alruna? Jag skulle tycka det var läskigt. Vidskepligheten säger ju att om manhar en alrunerot kan man trolla i livet men kommer till helvetet när man dör. Låter lite ruggigt...

Man kanske odlar den just därför! Den har ju onekligen en spännande historia. Här kan man läsa mer om den: http://hem.bredband.net/disavi/distext/ort.../alrunameny.htm.
ToT
varför man odlar vissa saker? hmm, förra sommaren hade jag rejäla plantor av cannabis sativa. tyckte de var jättefina och gav bort till vänner och bekanta, (även svärmor). detta var dock innan jag just märkte att det var plantor av just detta slag... he he...

hade även opiumvallmo och datura. även en chili som fick vuxna män att gråta. kul att ha sådan saker i sin trädgård också... som balans till alla pelargoner och annat gulle gull...

wink.gif

röker dem inte utan tycker de bara skapar en skön balans... he he...

skall norpa lite av grannens alruna och belladonna i sommar... har varit på jakt i skogen efter dem fast inte funnit dem... skall förresten även vara fridlysta har jag läst...

raj raj...
mynta
CITAT (Christoffer @ 11-05-2003, 11:50)
Dessutom så kanske ett förbud skulle leda till att fler testade.

[QUOTE] Så sant, så sant Christoffer! Själv hade jag ingen aning om att t ex just blomman för dagen var narkotisk, innan de tillfälligt förbjöd den, för ett par år sedan. Hade jag varit typen som inte brydde mig om att det skadar min kropp att stoppa i mig mysko grejor, så visste man jue var man hittade blommanfördagen ändå. rolleyes.gif
Christoffer
Ja, mynta, det finns faktiskt många fler växter som kan användas i berusande syfte, och många finns vildväxande i naturen, men de ska jag inte gå in på här, för då kanske man uppmuntrar någon att göra det sad.gif
Christoffer
Belladonnorna som jag sått har ännu inte grott, jag vet inte varför, det har trots allt gått en månad och jag har satt två påsar... sad.gif
Christoffer
...men mina tre alruna stormtrivs, de är små då detta är deras första år, men jag blev förvånad att de grodde på bara en och en halv vecka! På påsen stod det 5-15 månader!!! smile.gif
digitalkarin
Visst är det väl konstigt... Ta till exempel svampar. Toppslätsskivling är förbjuden. För den är narkotisk. Flugsvamp är jättegiftig, men den är det ingen som går och FÖRBJUDER, för den blir man inte "rolig" på. Det verkar som om det är lagligt att förgifta sig, så länge man inte har roligt?
mynta
CITAT (digitalkarin @ 12-05-2003, 13:24)
Det verkar som om det är lagligt att förgifta sig, så länge man inte har roligt?

[QUOTE] laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
En tydlig poäng!!! *S*
Fast jag har faktiskt för mig att det är olagligt att begå självmord, fast inte att göra ett självmordsförsök, nu när vi ändå pratar i bizarhumoristiska banor & lagar... laugh.gif tongue.gif
Almabama
Till alla som inte vill vara olagliga men tycker att cannabis
är snygg så kan jag berätta att det är en ny krukväxt på
gång som heter Anthurium polyschistum "Tweed". Hela
plantan var inte med på bilden jag såg så det var lite svårt
att avgöra hur lik den egentligen är. Men det kommer nog ta
ett tag innan den kommer till handeln för som jag förstod
det så var det bara en odlare i Holland som hade den än
så länge eftersom den inte gick att vävnadsföröka. Men jag
väntar med spänning...
Christoffer
Ja, lagarna är allt konstiga! Vill folk berusa sig på valfria växter så gör de det oavsett om det är lagligt eller inte!
digitalkarin
Men alltså!!
Jag såg nånting cannabisliknande på coop! Kan det vara den?
En fembladig med taggiga blad... Helmysko.
abborrmaster
vahetere........

Hur mycket farligare är opium än majja???

Int fatt ja tänkt....... höhö....

Och så var det nåt mer..... Joo... nä jag kom inte på nåt mer haha men det var nåt viktigt smile.gif

/Simon
abborrmaster
funkar vallmo i sverige =) ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon