Anki V
Nu börjar man skymta karaktärsbladen på de första "uppstickarna" i Meconopsissådden. I hela lådan är det säkert över 50 st som grott och det verkar sticka upp fler och fler för varje dag. laugh.gif

Än så länge verkar det gå bra med svalskåpet på natten, lysrör och så svalt som möjligt på dagen vilket innebär 14-15 på förmiddagen och 18-19 när solen värmt upp på eftermiddan. Förhoppningsvis så ska det väl snart bli över noll dagtid så dom kan få stå i skuggan på altanen under dagarna.

Eftersom jag börjar skymta de "riktiga" bladen så börjar jag också att fundera på utskolning.

Meconopsis=pålrot har jag lärt mig.

Räcker det att skola ut i de lite högre vita "varmdrycksmuggarna" som finns eller behöver dom ännu djupare och större utskolningskruka?

/Anki
kerstin z5-6
Det går bra även i vanliga 9x9cm krukor -men det ska göras lite snabbare än vanligt -alltså när de har ett par få blad bara , vanliga sorter tål att stå kvar länge- som dåliga samveten .. inte Mec .
Anki V
Tackar!

Det var bra det, jag gillar fyrkantiga krukor bättre. Dom står liksom stadigare när dom ska flyttas in och ut ur kylskåpet . laugh.gif laugh.gif
Med den här takten så är det nog dax att ta dom första redan nästa vecka. wub.gif

/Anki
kerstin z5-6
grattis , då kan du snart blåsa faran över klarar de flesta omskolningen är de inte alls lika kinkiga efter det att de bildat rötter i nya krukan -men aldrig direktsol den första avhärdningstiden .



mässar
K tongue.gif
Agneta z5-6
Anki,tog det lång tid innan meconopsis började sicka upp ????
Mina syns med sin frånvaro sad.gif
Anki V
Så här står det i mina anteckningar:

Sådd 4/2, placeras i kylskåpets sval 8-10 gr.
1:a grodd 8/3, 13/3 5 groddar. Placeras under lysrör på dagen ca18 gr och i svalen på natten.

Det gror fortfarande frön i sådden. laugh.gif laugh.gif. Jag trodde aldrig att det skulle kunna bli så många av "dammet" som jag strödde ut
Anki V
Nu är det panik!!! ohmy.gif ohmy.gif

Två meconopsisbarn låg ner i sålådan när jag kikade idag. Vad göra?? sad.gif

Jo, Jag tog och skolade ut 8 st mycket, mycket små plantor, dom hade åtminstone ett karaktärsblad där man kunde se att dom var "håriga" och ett till på gång.

Det är nu bara att hålla tummarna för att det ska gå bra!

Om dom ser ut att leva i morgon kväll ska jag fortsätta med fler då eller jag vänta och hoppas att "fallande sjukan" inte fortsätter?

/Anki
ewa zon 3
Håller tummarna för dej. Går själv och väntar på åtminstone ett karraktärsblad innan jag skolar om. Men än så länge händer det inte mer än att fler och fler gror.

/Ewa
kerstin z5-6
jo , sådana är de .. bra att du omskolade smile.gif
Anki V
Tack, här behövs alla "hållna tummar" om detta ska gå vägen

De 8 jag skolad om i går ser ut att må bra även om det är aldeles för tidigt att "ropa hej......" ännu. "Plantorna" är bara några mm stora ohmy.gif

Jag kan inte se att någon fler i sålåda fallit så jag avvaktar vidare utskolning till i morgon.

Det var väl någon fler här som hade problem med sina småMeconopsis!
Hur har det gått??

/Anki
Agneta z5-6
Håller tummarna för dig Anki V smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon