Full version: Grrr!
lisen
Vet inte hur det gick till, men spinn och löss härskar nu i grönskan. sad.gif
Får se vad som kan räddas men är inte så optimistisk.

Några tips?
Susanne i Linköping
Min brutala favoritmetod mot både löss och spinn är att släpa in växten i duschen (mindre växter i köksvasken) och duscha hejvilt ur alla riktningar med ganska varmt vatten. För att inte krukan ska bli dränkt skyddar jag den med plastkassar som surras fast med snöre om det behövs.

Alla växter är förstås inte så glada i den här metoden, koriandern tvärdog när jag testade och basilikan tappar en del blad, änglatrumpeten slokade med alla nya skott men den hämtade sig snabbt. Men det viktigaste är förstås att ohyran brukar försvinna effektivt, enda undantaget hos mig är krukrosen som ser allt ynkligare ut, spinnet kommer snabbt tillbaka trots två omgångar under strilen i köksvasken.

Spinn gillar att ha det torrt och varmt, om du kan ha en del växter utomhus åtminstone några timmar om dagen borde det hjälpa.
lisen
Tack för tipset, ska testa. Ute kan jag tyvärr inte ha dem, det är alldeles föe kallt, tyvärr.
Susanne i Linköping
Ta det för all del försiktigt med unga plantor, testa på en av varje sort för att se vilka som tål behandlingen. Själv kör jag med parollen "det som inte tål det är inte värda att odla", men det är mest ett sätt att förneka det faktum att jag kanske inte har fullt så gröna fingrar som jag skulle önska. Eller också är jag bara lat. tongue.gif
kerstin z5-6
En (för växten )mildare metod, miljövänlig -tom för bin är Florina -K
En oljeparaffin baserad emulsion som du blandar med vatten och sprutar på växten -odjuren kvävs eftersom det täpper till deras andningsorgan

Du kan behöva upprepa till dess växten får stå i en fuktigare miljö =Ute -Gäller fa Spinnangrepp

medlet verkar även bra på löss laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon