Full version: ympning
Sven Karlsson
Ja, nu är andra ympningen gjord. Det blev flera än det var tänkt då det ofta tar tre år från ympningen till första frukten. Då först vet jag kanske vilka träd det blir som får vara kvar. Men visst är det fanntastiskt vilka träd det finns. Anna, är det någon som har denna sort, resistent mot svampsjukdomar och rönnbärsmal?? Eller ett äpple som smakar som Ingrid Maria i zon 6???
Det blev bara 50% ympar som tog sig i första ympningen trots att jag doppade ympvertygen i T-sprit. Det var mögel i anligningarnas yta på ½ av dem som inte tog sig? Den andra halvan hade inget kallus bildas. Trots att de fick +25 grader i 9 dagar. Nu är jag inne på dag 2 med +25 grader av 9. En blomma av Vinäpple fick blomma för den var mer än vacker i sin mörk röda fägring. Ja, i källaren är det vår och mycket trångt nu. Eftersom jag började i slutet på jan 06 så är en del färdiga för växthuset. Men det är inte färdigt än men har fått tak till 2/3 och en gavel halvfärdig men byggnadslovet dröger ty de tycker att det är ingen vår än??? En meter snö men första natten utan minusgrader men det var fruset på marken. Jag vet att det blir kallt en vecka framåt men snart skall potatisen på groning.
Lästa i en fransk trädgårdskatalog eller rättare såg att det hade handympverktyg? har ni provat sådant? Köpte ett genom Julia och det var kanon men skulle vilja haft att det gjort längre snitt i både grundstam som ädelveden. Får se om en månad om det var bra. (Jag darrar av biverkning från de underbara verktableter som jag måste ta mot verk. I bland blir jag lite för ivrig och får då mycket mera värk och man får då ta lite till för att orka leva. Nu ligger jag vid datorn och kan inte annat på grund av att jag ville ha ett av två vädringsfönster att fungera men sedan vart det sängen hoppas det går att sova i natt. Växthuset blir 30meter2 stort och skall härbärgera c;a 80 små resistenta äppleträd i början av juni. Redan fått första lusangreppet men de avlivades utan prov på fågelinfulensa om man får skämta.) God ymp-vår på er alla. wub.gif wub.gif
RibesRubusVitis
Handverktygen används flitigt av vinodlare och deras leverantörer. Det finns också större bänkmonterade maskiner med samma funktion:

http://www.veredelungszange.de/

http://www.cjindustries.co.uk/it080001.html

http://www.antes-web.de/images/Veredlungsmaschine.jpg

Med avancerade metoder som ”Omegasnittet”, där ympen bara trycks fast i rotstocken, kan man spara flera arbetsmoment och därmed tid och pengar. Som ”rotstock” används en nytagen stickling; man behöver inte binda fast ympen, bara doppa skarven i vax, och sedan behandla alltihop som en enda stickling.
Cilla
Intressant att läsa Sven. Jag har bara ympat på friland och känner inte till växthusförhållanden. Fick jag mögel och annat på så stor del av ymparna som 50% skulle jag kontakta andra som har erfarenhet av växthusuppdragning av träd. På friland får jag de flesta år iallafall 90% sammanläkta ympar trots att jag inte ympar så mycket att jag är van.

Ta det lugnt med kroppen och värken!
arborator
Jag tycker att man behöver inga fina och dyrbara verktyg. Jag har använt över 20 år mattkniv och målartejp med god resultat. Mattkniven har tillräckligt tunn blad och behöver ingen slipning och målartejpen hinner inte strypa. Klivymp är bra för tjockare grenar, då använder jag vanlig kniv och klabb.
Tiden, vanligen jag lagrar inte ympkvistar. tar direkt från trädet ända upp tills knopparna öppnar sig.
Sven Karlsson
CITAT (RibesRubusVitis @ 18-03-2006, 21:58)
Handverktygen används flitigt av vinodlare och deras leverantörer. Det finns också större bänkmonterade maskiner med samma funktion:

http://www.veredelungszange.de/

http://www.cjindustries.co.uk/it080001.html

http://www.antes-web.de/images/Veredlungsmaschine.jpg

Med avancerade metoder som ”Omegasnittet”, där ympen bara trycks fast i rotstocken, kan man spara flera arbetsmoment och därmed tid och pengar. Som ”rotstock” används en nytagen stickling; man behöver inte binda fast ympen, bara doppa skarven i vax, och sedan behandla alltihop som en enda stickling.

Julas handympverktyg är likt det på bilden men mycket billigare i pris och med klippmöjlighet. Har ympat ett 100 tal ympar nu och tycker den är bra men skulle vara lite större böj så snittet blivit större men de verkar ta sig.(Är sjuk och tar medicin som gör att jag darrar och då får ej bra snitt med kniv. Jag har sett bilder att man ympar vin med maskin av ekonomiska skäl?)
Pirum
Intressant att höra om ympningar, för mig är det en signal om att våren är i antågande smile.gif Även om man inte kan tro det, det kom dryga 20cm snö här igår blink.gif (

Arborator : Med "målartejp" så menar du sån där som är av papper? Använder du den helt utan vax?

Jag kommer inte att ympa in några nya sorter i år (tror jag), måste se vilka som rådjuren ätit upp, vilka som tagit sig, och vilka som måste kompletteras / ympas igen. Så det blir ympningar, men inte av nya sorter alltså.

Potatisen ligger på groning, men, tror inte vi hinner få ner den i slutet av april som vi hoppades...aldrig att denna snö är borta innan 2 veckor in i april, och sen ska ju jorden bearbetas också smile.gif (men potatis i växthus blir det, i hinkar, så vi får till midsommar åtminstone)
RibesRubusVitis
I kommersiell vinodling har man knappast tid att gå omkring och skära för hand, särskilt inte om vinstockarna byts ut relativt ofta. Där risken för vinlusangrepp är stor måste rötterna tillhöra resistenta amerikanska sorter, vilkas druvor anses ge sämre vin. Ädelveden är därför europeiska Vitis vinifera.

Hanteringen blir mycket enklare, snabbare och billigare med maskiner som i ett enda arbetsmoment kapar båda sticklingarna och trycker fast ädelveden (bara någon centimeter med knopp upptill) i rotstocken. Sedan doppas hela skarven inklusive knopp i vax så att uttorkning förhindras. Tids nog bryter knoppen själv igenom vaxskiktet.
Nu behöver man inte vänta flera år på att få en färdig rotstock att ympa på, och buntar om hundratals eller tusentals sticklingar kan skickas från plantskolan till vinodlaren.
arborator
Pirum, ingen vax behövs. Den vanliga målartejpen har litet plast på ytan och och det räcker för ett lyckad resultat. Och det är lätt att forma med fingrarna luftätt tex om man gör kilymp. Om jag har inte haft målartejp har jag även använt eltejp eller den vanliga.
Jag tar färdiga bitar av tejp och trycker dem till vänstra handen och sen tar bitar och rullar på ytorna.
Jag har nog många digifoton on det här men förstår inte svenska systemet, det uppmanar något om URL
Pirum
Ah, ok, eltejp är ju bra. Men den sitter lite väl "hårt" ibland. Hur länge ska den sitta innan man kan skära bort tejpen?

URL menar att du måste länka till en bild som redan ligger på internet någonstans, genom att klistra in bildadressen.
Odla.nu erbjuder ett album åt användarna där man kan lägga upp bilder.

Jag har några här : http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...pirum&pid=28857

Annars funkar andra gratisbildtjänster. flickr.com eller vad som helst.

Här är en bild från förra våren, ligger nu på flickr.com :

Cilla
Tejpen ska sitta minst till september, då sammanläkningen ska ha hårdnat. Men man kan också låta den sitta kvar till växtsäsongen därpå.

Jag ympar i mina större träd och kommer inte alltid ihåg var jag satt ymparna. Därför använder jag postens gummisnoddar. Tiden för när den går upp av sig själv pga solen och att ympen är sammanvuxen sammanfaller. Mycket praktiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon