Christoffer
Min ficusväxt elastica mår dåligt, den har sloknat, men bladen är
lika fina som alltid. Den har stått i lite dåligt ljus, kan det vara det.
Vatten har den fått, dock ingen näring.
Hur får jag liv i den igen?
lolo
Hej Christoffer! Om bladen slokar och jorden är torr, behöver den vatten. Om bladen slokar och kanske har gulnande blad och jorden är våt, har den fått för mycket vatten. Men slokar den bara så där i allmänhet, kan det bero på näringsbrist. Plantera om den i ny krukväxtjord och ställ den i ett norr/västerfönster (fikusar gillar inte södersol) så ska du nog se att det ger gör susen! Fikusar gillar att bli "dränkta" med vatten och sen torka upp. En dusch då och då förebygger spinn, bomullslöss och annat otyg.

Lycka till!

Ann-Louise i Umeå smile.gif
Christoffer
Oj! Tack för rådet! Jag har nog gett den ALLDELES för lite vatten, aldrig dränkt den med vatten! Och näring har den aldrig fått! Det ska jag ge den idag! Den får bara inte dö...
Christoffer
Tack! Nu har ficusen vaknat till liv igen, men det tog ett tag, jag gav den näring och mycket vatten så vaknade den så smått till liv igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon