Full version: köpa digitalkamera
gammelnalle
Strax skall jag ut i vida världen igen... på förra resan bidde ju min digitalkamera (en Dimage) stulen...
sad.gif


men jag fick LITE pengar av försäkringsbolaget ..och nu MÅSTE jag bara ha en...

VAR köpa?? Här på orten finns bara en Expert-butik som jag iofs har bra erfarenhet av. Men inga On-off , Elgiganten el dyl,,, (Närmsta ca 70km)
Nätet?? Känner en ganska STOR tvekan till att köpa på det sättet för att "spara" någon hundralapp... jag vill gärna vata att jag kan gå in i affären och få hjälp (oteknisk som jag ju är med sånahär prylar) och OM det blir strul... så äts väl förtjänsten upp av dubbla porton??

VAD köpa?? 3ggr zoom ?? Digital zoom
2" skärm, 2,5" skärm...
ja, mycket blir det...

och hur stort minneskort?? 512Mbit ??

Jag tar mest snapshots men vill ha hyfsad bildkvalitet iallafall...

Pris? ja max 3000:- MED stort minneskort....

b
AnitaO
Jag har handlat flera gånger på http://www.netonnet.se och är verkligen nöjd!

Sist köpte jag en digitalkamera till min dotter som hon är väldigt nöjd med.
Här finns en direktlänk:
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=67783

Prisvärd!
Piccante
Generellt kan man säga att optisk zoom ger bättre bilder för då zoomar man med optiken och gör bilden skarpare, digital zoom ger lägre upplösning då den mer förstorar en del av bilden. Stor display är en fördel men det funkar med liten oxå tycker jag. Beroende på vad du vill fotografera så varierar behovet av zoomomfång och tänk även på närgränsen! kan kameran inte fokusera allt för nära linsen så kan du inte krypa nära och fota pyttedetaljer. De flesta har väl en närgräns på ca 1 dm- ett par cm.

Kolla: alfadigi och scandinavianphoto den sista har en mkt smart funktion för att sortera och välja ut kamera modeller med den prestanda man önskar.
ninnisky
Scandinavian photo har dessutom en erkänt god service och fackduktiga säljare - handlar ganska ofta där! (fast i butik)
Eva i Skåne
Det finns nog mer än några hundralappar att tjäna på att handla på nätet efter vad jag förstått sleep.gif
men priserna går ju stadigt ner så du kan nog få ganska mycket för tretusen även i en butik.
3xzoom har jag, men jag skulle gärna haft en häftigare, för även om den tar bra foto så vill jag gärna komma närmare både blommor och bin... biggrin.gif

Det lär finnas kameror med 10xzoom för tvåtusen på nätet, var det någon som skrev i en tråd i vintras.
Så du kanske vill köpa min.... rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
johanna_zon3
Hej!
När jag och min sambo köpte vår digitalkamera gick vi in på www.pricerunner.com och kikade på olika modeller.
Det som är bra förutom informationen om produkten är att man också hitta kan omdömen från experter och användare om man har tur.
Priser kan man jämföra och om man vill/vågar köpa via internet så finns återförsäljarna också betygsatta.
Om du vill köpa kameran på din Expertbutik kan du ju ändå leta upp modellerna de har på pricerunner och läsa om och jämföra modeller i lugn och ro innan inköpet.
Lycka till - Johanna
Eva i Skåne
CITAT (johanna_zon3 @ 13-03-2006, 17:20)
Om du vill köpa kameran på din Expertbutik kan du ju ändå leta upp modellerna de har på pricerunner och läsa om och jämföra modeller i lugn och ro innan inköpet.

OCH!!!

Det kan gå att pruta på butikspriset om man hänvisar till nätpriserna.
Inte ner till samma pris, butikerna har ju andra omkostnader, men vi fick ner en av sönernas mobil ett par hundralappar i butiken (Siba, tror jag)
så det kan vara värt ett försök.
LarsV
Om jag inte minns fel så finns en särskild söktjänst på http://www.scandinavianphoto.se . Där drar du reglagen för att komma fram till pris, zoom mm och då får du bara några olika modeller kvar att välja på. Det kan begränsa urvalet.

Annars tycker jag sådär om Scandinavianphoto. Cyberphoto har ofta bättre pris. Jag har beställt över nätet några gånger hos Scandinavianphoto (innan jag hittade Cyberphoto). Då var det strul med leverans. Jag har måst ringa och påminna några gånger för att de skulle ta tag i beställningen. De har inte svarat på mail. Till råga på allt låg fel pryl i förpackningen. Det var ju inte deras fel... Jag hade nog bara tillfällig otur.

Vill du göra jobbet större kan du ju alltid titta på http://www.dpreview.com. Där finns en hel del recensioner över kameror.
Susanne i Linköping
Digital zoom är rena bluffen. Sån "zoom" fixar du själv i nåt bildredigeringsprogram.

Varför värderas inte egenskaper som snabb uppstarttid i tester? "Tillfället kommer som en snigel och försvinner som en blixt" är ett gammalt fotoordspråk.

Batterityp är en annan sak man bör tänka på. Hur mycket kostar ett extrabatteri?

Och minneskort, ofta anger tester bara hur stort det inbyggda minnet är men jag tycker det är viktigare att extra minne är billigt, den inbyggda brukar inte räcka särskilt långt på någon kamera.

Min kamera är en outsider, en Ricoh som jag gillar skarpt. Startar snabbt, mycket snabbare än de flesta andra kameror. Den fokuserar bra även i dåligt ljus. Den har flera starka sidor, minns inte allt just nu. Framför allt är den en suverän snapshot-kamera, men har man gott om tid och vill ha maximal bildkvalitet ska man välja en systemkamera istället.

Fast jag rekommenderar inte att tappa den i ett betonggolv från en dryg meters höjd, min tappar minnet vid varje batteribyte efter den smällen. Funkar dock i övrigt.

Och batterierna är vanliga R6:or, vilket jag var tacksam för den dagen batterierna tog slut då jag skulle fotografera på ett barndop i en kyrka långt ute på vischan och reservbatterierna inte var laddade (slarv). Lanthandeln bredvid kyrkan hade R6-batterier. Räddad!
Ewa L
Jag köpte min andra digitala kamera förra veckan. Även den på nätet.

Jag tänkte igenom vad som var viktigt för mig:
Vanliga, laddningsbara, batterier.
Optisk zoom. (Håller med föregående; digital zoom är rena löjan.)
Närområde. Min nya = 2 cm!!!! biggrin.gif
Kunna göra en del manuella inställningar själv, inte minst med tanke på snö-bilder.
Gärna att befintligt minneskort kunde flyttas över. (Där gick jag bet.)
Och självklart priset.

Jämförde på nätet på samtliga tills jag blev snurrig. Till slut blev det Olympus på Scandinavianphoto. Och blev mycket nöjd över dera service.
gammelnalle
Tack för alla tips och råd..


Nåt klokare????


GISSA!!! ???


huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif
Rhodoskillen
Du kan hitta en riktigt bra digitalkamera för dom pengarna inne på blocket eller på tradera.
Visserligen begagnade eller importerade.

Men varför lägga ut massa på en ny när man kan köpa en som är runt 1 år gammal och köpa ett större minneskort m,m för samma pris?
Fast det är ju bara min åsikt.

Men om du ska köpa en begagnad så är det nog lämpligast att åka å kolla så att den fungerar som den ska innan köp!

Här har du några exempel inne på blocket från igår:

Digitalkamera "Minolta Dimage Z3" säljes, obetydligt använd inklusive 2 st 16Mb + 1 st 64 Mb minne samt kameraväska. Allt i originalkartong. 2500 kr eller bud. Tfn 08-55062090 eller 0708-407555

Har en likadan själv och jag är riktigt nöjd med min.


Digitalkamera Canon Powershot G6
Med kartong,laddare,kablar,manualler,skivor,mm
Allting är orginalt och svenskt
Fungerar bra.
Nypris ungefär 6000kr (idag)
Säjes för 3000kr
Kameran skickas inte!
Mer info ring 076.280 34 22
Ring helst. Finns i Stockholm.

Produktbeskrivning Canon PowerShot G6 - digitalkamera
Typ av produkt Digitalkamera
Dimensioner (BxDxH) 10.5 cm x 7.3 cm x 7.3 cm
Vikt 0.4 kg
Flash-minne 32 MB
Flashminne som stöds CompactFlash, Microdrive
Sensorupplösning 7.1 Megapixel
Tagningslägen Bildläge för film
Linsöppning F/2.0-3.0
Fokuseringsjustering Automatisk, manuell
Min fokuseringsområde 50 cm
Brännvidd 7.2 mm - 28.8 mm
Optisk zoom 4 x
Digital zoomning 4.1 x
Kamerablixt Inbyggd blixt
Reducering av röda ögon Ja
Mikrofon Mikrofon - inbyggd
Sökare Optisk - zoom för direkt avbild
Display LCD-bildskärm - TFT aktiv matris - 2" - färg
Batterier som stöds 1 x litiumjonbatteri - 1390 mAh ( inkluderad )

Praktica Luxmedia 5008
Nästan ny digitalkamera med 5 mega pixel. använd vid endast tre tillfällen, har haft den en vecka. Helt oskad.

Du får kameran + helt nytt stativ + helt nytt 512mb minnes kort + helt ny USB minneskorts läsare (som även kan användas som fickminne)!

allt kostar 3156kr. men ni får allt för 2000kr!!! eller 1500 för endast kameran.
(frakt tillkommer)Bor ni i trakten kring Umeå kan kameran levereras.

Kvitto kan ordnas.

Läs mer om kameran och tillbehören på http://www.jagvillha.se!


Okänt namn i Sverige, men har sett många tyskar med denna kamera. Funderar på att byta till den själv.

Mvh/Daniele.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon