Full version: IQ-test!
Caprice
Gör en kul IQ-test, här är mitt resultat:
// Resultat

15 rätt. Du har möjlighet att klara inträdesprovet. //

Du hittar testet här!
AndreasBlomquist
Detta är ju svenska Mensas webtest. Riktigt enkelt och inte alls en riktig återspegling av det riktiga provet som är mycket svårare.

Kolla på www.mensa.dk så får du en bättre koll på vad Mensas riktiga inträdesprov innehåller.

Varför har de då gjort webtestet på svenska Mensa enkelt? För att man betalar för att göra provet så klart!

Mitt resultat då?

//
Resultat

Alla rätt. Du har mycket goda möjligheter att klara inträdesprovet.
//

Whoopii va glad jag blir. Både jag o sambon är medlemmar men vi kanske kan få göra inträdesprovet igen? wink.gif Det är svårt som faan!
Pirum
Vad är det för vits att vara med i Mensa? Obs, ta inte detta som kritik, jag bara undrar.
Caprice
CITAT (Pirum @ 08-03-2006, 23:53)
Vad är det för vits att vara med i Mensa? Obs, ta inte detta som kritik, jag bara undrar.


Kanske liknande som att vara med i Odla...? smile.gif

Träffa likasinnade...
Pirum
Tja. Men är alla med höga IQ-siffror likasinnade? För mig så ter det sig som att vara med i en klubb där alla har blått hår eller är över 190cm långa.
Kathy
CITAT (Pirum @ 09-03-2006, 00:22)
För mig så ter det sig som att vara med i en klubb där alla är över 190cm långa.

Finns redan. wink.gif

King size klubb.
Kathy
Finns även denna:

Föreningen för kortvuxna.

Eller denna:

Överviktigas riksförbund.

Finns säkert fler... wink.gif
Pirum
Haha, jo, men där kan man ju tänka sig praktiska fördelar med att ha en klubb, man kan diskutera eventuella problem en majoritet av medlemmarna kanske har, med för små flygplanssäten (knäna) eller whatever.

Vad är nästa steg? En klubb för alla med 2.0 på högskoleprovet? Känns även det rätt meningslöst. Men vad vet jag smile.gif (provet är visserligen lättare nu än förr, och för ordningens skull så har jag själv inte fått 2.0 på det)
AndreasBlomquist
Haha.. ja jo, jag är förvisso över 190 cm men..

Vi gjorde provet på skoj, eller rättare sagt för att se vem av oss som skulle få bestämma hemma. Var iväg samtidigt och gjorde provet, båda blev intagna men inte fasicken är vi aktiva medlemmar. Vi har varsin pin någonstans men näe, vi gjorde det inte för att träffa liksinnade..
Rossi
Men hur smart kan man va när man kallar föreningen för Mensa?!

laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
Floppy
Jag gjorde testen iaf...och jag har aldrig varit intresserad av sådana tester förut...så för mig var detta första gången...å jag tycker att jag klarade mig riktigt bra fast jag bara fick 13 poäng...och jag har möjlighet att klara inträdesprovet....
...innan jag fatta hur man skulle tänka.... blink.gif wacko.gif
Sen såg jag efter halva testet att det var på tid....gissa om jag fick bråttom... laugh.gif
silos
Aldrig i livet att jag skulle göra en sådan test;jag fattar inte ens meningen med det hela!
Latmask
14 rätt
Betty
CITAT (Rossi @ 09-03-2006, 07:17)
Men hur smart kan man va när man kallar föreningen för Mensa?!

laugh.gif   biggrin.gif   tongue.gif

Så här smart:
Ordet Mensa är latin och betyder bord. Mensa är en rundabordsförening som saknar politisk och religiös målsättning.

Mensa Sverige är en förening med internationella kopplingar. Föreningens syfte är bland annat att främja mänsklig intelligens och utgöra ett diskussionsforum för våra medlemmar. Inträdeskravet är att man ska tillhöra de 2 % av befolkningen som har högsta IQ-resultaten. Det innebär 131 eller mer på IQ-skalan (med medelvärde 100 och standardavvikelse 15).

rolleyes.gif
Rossi
CITAT (Betty @ 09-03-2006, 10:44)
CITAT (Rossi @ 09-03-2006, 07:17)
Men hur smart kan man va när man kallar föreningen för Mensa?!

laugh.gif   biggrin.gif   tongue.gif

Ordet Mensa är latin och betyder bord. Mensa är en rundabordsförening som saknar politisk och religiös målsättning.

rolleyes.gif

Jo, men det ger lite andra associationer i Sverige. När man skapar nya kännetecken är det viktigt att ta reda på vad ens kännetecken kan ha för betydelse i länder där det ska användas.

Ett typexempel är ju Honda Fitta som dock inte kunde lanseras här av förklarliga skäl.

Ett annat exempel är en parfym som man av ett engelskspråkigt företag tänkte döpa till Mist (= dimma). Det är bara det att parfymen skulle även säljas i Tyskland och där betyder Mist dynga ...
Betty
CITAT (Rossi @ 09-03-2006, 10:48)
Jo, men det ger lite andra associationer i Sverige. När man skapar nya kännetecken är det viktigt att ta reda på vad ens kännetecken kan ha för betydelse i länder där det ska användas.

Mensa är inte särskilt nytt. Mensa Sverige bildades 1 januari 1987
Rossi
CITAT (Betty @ 09-03-2006, 10:55)
CITAT (Rossi @ 09-03-2006, 10:48)
Jo, men det ger lite andra associationer i Sverige. När man skapar nya kännetecken är det viktigt att ta reda på vad ens kännetecken kan ha för betydelse i länder där det ska användas.

Mensa är inte särskilt nytt. Mensa Sverige bildades 1 januari 1987

Vad har det med saken att göra? Kvinnor hade väl mens i Sverige även 1987 när föreningen bildades? sleep.gif
Betty
Vad har menstruation med ordet Mensa att göra? huh.gif
Jag för min del säger i alla fall; "att ha mens" - inte "att mensa"... rolleyes.gif
Rossi
CITAT (Betty @ 09-03-2006, 11:05)
Vad har menstruation med ordet Mensa att göra? huh.gif
Jag för min del säger i alla fall; "att ha mens" - inte "att mensa"... rolleyes.gif

Ja, men ursäkta då mig så hemskt mycket som uttalade mig i den här tråden och försökte att skämta till det. Jag är nog väldigt unik och är nog den enda som får de här associationerna när jag hör ordet Mensa så det var hemskt dumt av mig att ta upp det här.
Betty
CITAT (Rossi @ 09-03-2006, 11:09)
Ja, men ursäkta då mig så hemskt mycket som uttalade mig i den här tråden och försökte att skämta till det. Jag är nog väldigt unik och är nog den enda som får de här associationerna när jag hör ordet Mensa så det var hemskt dumt av mig att ta upp det här.

Jag uppfattar ovanstående citat som surt och grinigt... Är du det? och i så fall: Varför? Allt jag har skrivit i den här tråden har jag skrivit med ett leende på läpparna, förstår inte varför du har uppfattat mig så negativt.
Du behöver inte alls be om ursäkt för att du uttalade dig i den här tråden.
Jag tror att om du läser det jag skrev en gång till - men med en gladare inställning - så ser du att du varken behöver snäsa eller fräsa - om det nu var det du gjorde...
Rossi
Jodå, jag har haft smileysar med från första början som du ser i mina inlägg men det var visst bara jag som tyckte att det var kul.

Jag ville bara skoja till det med mitt första inlägg. Jag brukar tycka om att skoja men det är inte alla som uppskattar det.
Hannele
CITAT (Betty @ 09-03-2006, 11:05)
Vad har menstruation med ordet Mensa att göra? huh.gif

Mensa är latin och betyder bord, man ska sitta vid ett runt bprd och diskutera, med andra. smile.gif
Betty
CITAT (Rossi @ 09-03-2006, 11:29)
Jodå, jag har haft smileysar med från första början som du ser i mina inlägg men det var visst bara jag som tyckte att det var kul.

Jag ville bara skoja till det med mitt första inlägg. Jag brukar tycka om att skoja men det är inte alla som uppskattar det.

Jodå, jag har sett dina smileys, även jag använder såna. Du säger: "Jag ville bara skoja till det med mitt första inlägg." - Tänk att det var precis det jag med tyckte att jag gjorde! rolleyes.gif

Det är så lätt att misstolka det skrivna ordet, det är ju inte lika nyanserat som när man pratar med varann irl och inte alltid hjälper det att ha med en massa smileys - deras innebörd kan ju också misstolkas. sleep.gif
No hard feelings...?

unsure.gif
Rossi
CITAT (Betty @ 09-03-2006, 11:46)
sleep.gif
No hard feelings...?

unsure.gif

Självklart inte! Jag är en välvilligt inställd person! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon