Full version: Rusta
Kathy
Jag börjar förstå hur de här lågprisvaruhusen fungerar. biggrin.gif

Igår kväll var jag och en medarbetare in på Rusta och kikade på mattor till enheten efter det att vi hade besökt IKEA.

Jag kikade på några mattor, som inte var prismärkta, och passade på att fråga en tjej som gick omkring på mattavdelningen och plockade med mattorna om vad just den mattan kostade som jag pekade på.

"Det står på lappen" svarar hon.

Nja, nu finns det ingen lapp där - svarade jag.

"Jodå, priset står på lappen" fick jag till svar.

Men du, det finns ingen prislapp där, svarade jag och visade henne. (Ramen som hängde på kanten var tom)

"Men priset ska stå på lappen" svarade hon. (det är nu vi började fundera på om hon hade något förinspelat band i riggat någonstanns)

Men du....det finns absolut ingen prisuppgift på mattorna därborta - sa jag. (tydligt - för säkerhets skull)

"Ja, DÅ har jag inte en aaaaaaaaning om vad den kostar" svarar hon och fortsätter vika mattor som om inget har hänt. blink.gif

Ja, vad säger man? laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
ninnisky
Ber att få prata med hennes chef - han kanske har upplysningen. I varje fall så blir han uppmärksammad på att det inte finns någon prislapp på mattan, hi hihi biggrin.gif

RUSTA är inte min favvisaffär! smile.gif
pejori
jag tycker det låter som om du var "i min rusta" scrollan laugh.gif laugh.gif
där låter det så, men jag åker till Kållered istället...där saknas inga lappar och det är en otrolig skillnad på ordningen i affären... smile.gif smile.gif wub.gif
Kathy
Asch.....det är lugnt för min del. biggrin.gif
Det var bara det att jag häpnade över hennes svar....jag menar, någon känsla för att vara serviceminded har man väl (?) om man jobbar i butik?
Hon kunde ju helt enkelt svarat "Jag vet inte, du får kolla med kassörskan". smile.gif

Men bara att säga "DET har jag inte en aaaaaaaaaaaning om" är för mig likhetstecken med att jag jobbar inte här alt jag skiter i mitt jobb alt fråga inte mig, jag blev anställd för mitt utseendes skull tongue.gif
pejori
CITAT (Scrollan @ 07-03-2006, 19:05)
Asch.....det är lugnt för min del. biggrin.gif
Det var bara det att jag häpnade över hennes svar....jag menar, någon känsla för att vara serviceminded har man väl (?) om man jobbar i butik?
Hon kunde ju helt enkelt svarat "Jag vet inte, du får kolla med kassörskan". smile.gif

Men bara att säga "DET har jag inte en aaaaaaaaaaaning om" är för mig likhetstecken med att jag jobbar inte här alt jag skiter i mitt jobb alt fråga inte mig, jag blev anställd för mitt utseendes skull tongue.gif

precis som här...ingen ordning eller koll alls.... smile.gif smile.gif
det dom är bra på, är att tugga tuggummi och se ut som om dom har gått fel laugh.gif laugh.gif
Gillan
Här finns ingen ordning och reda heller, det är nåt man kan
bli galen på, men har aldrig upplevt personalen på det
viset. Frågar man och de inte vet, tar de reda på svaret. smile.gif

Vad som stör mig mest med RUSTA, är att man aldrig blir
klok på vad det är för kvalitet på det man köper.

Roliga "småsaker" brukar inte vara nåt problem. Men några
elektriska saker köper jag inte där. Det brukar aldrig slå fel,
utan att det är nåt som är fel mad.gif

Men det kan ibland vara en kul affär att bara "kika" i smile.gif

/Gillan
Hannele
CITAT (Scrollan @ 07-03-2006, 18:46)
"Ja, DÅ har jag inte en aaaaaaaaning om vad den kostar" svarar hon och fortsätter vika mattor som om inget har hänt.  :blink:  

Ja, vad säger man?  :lol:  :lol:  :lol:  :D
Ja, vad säger man? Att du har blivit gammal & gnällig? tongue.gif

Nästan alla lite större affärer har ungdomar och prao/pryo-elev och annat,
som har fått enkla uppgifter att utföra.
Inget speciellt för RUSTA, i så fall heder åt dom att dom orkar ta emot ungdomar. smile.gif
renate
Ungdomar som är praoelever har en bricka på sig där det står prao på.
Att bara titta kan vara kul,men handlar större grejor har jag inte gjort
*Felix matte*
Rusta...har jag besökt på ett par ställen och jag lovade redan inne i butiken att detta var sista besöket.
Jag var sååå sugen på choklad och där fanns på en hylla ett antal sorter... men efter att ha gått runt i butiken och sett oredan så skulle det mycket till att jag ens köpte en spik där.
Hundra ggr värre oordning än ÖB någonsin haft... även om jag tycker att i deras butik råder smått kaos.
Anki V
Tänk om vi föddes gamla och kloka....... tänk vad mycket kul vi skulle gå miste om då!:lol:

Det brukar bli "folk" av de flesta med god handledning och erfarenhet.

/Anki
Hannele
CITAT (Felix matte @ 07-03-2006, 22:08)
Hundra ggr värre oordning än ÖB någonsin haft... även om jag tycker att i deras butik råder smått kaos.

ÖB har bra ordning i sina butiker här, och massa bra trädgårdsprylar till bra pris. smile.gif
Castea
CITAT (Felix matte @ 07-03-2006, 22:08)
Rusta...har jag besökt på ett par ställen och jag lovade redan inne i butiken att detta var sista besöket.
Jag var sååå sugen på choklad och där fanns på en hylla ett antal sorter... men efter att ha gått runt i butiken och sett oredan så skulle det mycket till att jag ens köpte en spik där.
Hundra ggr värre oordning än ÖB någonsin haft... även om jag tycker att i deras butik råder smått kaos.

Jag köper aldrig en chokladkaka på ÖB heller, efter att ha drabbats av en extrem magsjuka ett par timmar efter att ha ätit choklad inköpt hos dem. Choklad med något slags flytande mintfyllning. En hel påskhelg gick åt helskotta p g a detta. Försökte få en dialog och någon form av ersättning, men de skyllde förstås på annat.
Rossi
För mig är Rusta det lägsta av det lägsta ....
Berith
När jag handlar på Rusta köper jag bara sånt jag vill ha.
Rossi
CITAT (Berith @ 08-03-2006, 07:12)
När jag handlar på Rusta köper jag bara sånt jag vill ha.

laugh.gif biggrin.gif tongue.gif Så agerar jag i alla butiker! laugh.gif biggrin.gif ohmy.gif Aldrig att jag skulle köpa något som jag inte vill ha! laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
Leia
Fniss! laugh.gif Så gör jag också Rossi! laugh.gif biggrin.gif
Berith
Och visst gör det handlandet så mycket enklare, eller hur? smile.gif Är man missnöjd med Rusta t.ex. så behöver man ju inte gå in där. Och då slipper man handla nåt man inte vill ha.
pejori
jag handlar massor på rusta... smile.gif
schampo, tvål, rengöringsartiklar, mattor, tyger och garner laugh.gif laugh.gif
det jag köper mest, är deras verktyg... smile.gif
Bruksbo är jättebra märke...och billigt. smile.gif
men inga köksmaskiner därifrån håller någon längre tid, så det avstår jag ifrån. smile.gif smile.gif
samma med ÖB.... wub.gif
Lady Hamilton
Matvaror skulle jag ALDRIG köpa på ÖB! Eftersom de i sin tur endast köper in "restlager" som ingen annan velat köpa in.

Däremot har Rusta mycket bra trädgårds grejer till bra priser. Inte allra minst deras "miniväxthus" Vilka bra o flexibla hyllor de är att använda till all slags odling. Bara att montera i sär när man inte behöver dem längre smile.gif
Hannele
CITAT (Hamilton @ 08-03-2006, 08:14)
Matvaror skulle jag ALDRIG köpa på ÖB! Eftersom de i sin tur endast köper in "restlager" som ingen annan velat köpa in.

Hur vet du det? Dom har helt vanliga varor; Marabou-choklad, Ajax-tvättmedel och färskt bröd från ett bageri.
Lady Hamilton
wub.gif Insider information......pga angagemang
Hannele
CITAT (Hamilton @ 08-03-2006, 08:14)
Matvaror skulle jag ALDRIG köpa på ÖB! Eftersom de i sin tur endast köper in "restlager" som ingen annan velat köpa in.

Willys köper också in varor med Kort Datum och säljer billigt.
Sådant har jag alltid köpt, vanliga varor, märkesvaror, som snart går ut, billigt.
I en stor familj är det slut samma kväll, hinner aldrig bli gammalt. laugh.gif

Är man inte är rädd (?) för udda chokladmärken och annat, så finns de i varje invandrabutik.
Det kan vara spännande att testa något nytt ibland, för Marabou är gôrtråkigt..
Finns inget roligare än alla konserv- och kryddburkar med arabisk eller kinesisk text.
Maken och jag älskar att botanisera och testa nytt. smile.gif
Pirum
Om jag nån gång går in på Rusta (ligger lite avsides för mig) så blir det billiga produkter typ...ja...batterier, tomma CD-skivor, hushållspapper.
Föredrar nog ÖB, och där köper jag även mat när det finns billig och intressant sådan. ÖB har en del bra verktyg också, fast mestadels skräp. ÖBs spadar kan rekommenderas, de där militärspadarna, de är fånigt mycket bättre än de flesta moderna spadar. Om än tunga.
Vet ej hur det är på verktygsfronten i Rusta, jag är uppvuxen med Bahco-skiftnyckel som napp, ungefär, och menar att verktyg med för mycket plast inte bara är dåliga, utan även fula smile.gif (går ni på auktion, köp gamla verktyg, de är ofta både billiga och bättre)
Kathy
CITAT (Hannele @ 07-03-2006, 21:48)
Nästan alla lite större affärer har ungdomar och prao/pryo-elev och annat,
som har fått enkla uppgifter att utföra.

Men du, jag har aldrig nämnt expeditens ålder...wink.gif
Jag har gärna överseende med prao/pryoelever. smile.gif

Den här damen var i 50-års åldern, så hon hade nog passerat bäst-före-datumet för pryo för några år sen. rolleyes.gif

Men det är klart, hon hade kanske fått enkla uppgifter att utföra. rolleyes.gif
*Dozer*
Jag var inne och handlade på det som då hette Lantmännen, i kassa står en ung tjej, hårt sminkad med en tröja som visar navlen och långa mörklila naglar. Hon var mer intresserad av att visa upp sig för grabbarna än att ta betalt av mig, och när hon väl gjorde det var hon fullständigt ointresserad. Jag vägrade att handla där tills i år (billiga Sörgårds pellisar) men nu hade personalen personalkläder.
Kanske är jag löjlig men jag tycker inte att man ska se ut som hon gjorde om man har ett service yrke.
Reserv
Vadå korta datum?? unsure.gif Nu vet juh inte jag hur länge ni andra ruvar på det ätbara, men jag köper gärna matvaror på ÖB och inte klassar jag det som kort datum heller. Det jag senast köpte va´Liptons lösviktste "Aple spice" där datumet går ut januari 2007 och Heinz vita bönor med datum oktober 2007.
pejori
CITAT (Pirum @ 08-03-2006, 09:15)
(går ni på auktion, köp gamla verktyg, de är ofta både billiga och bättre)

ja...och tunga rolleyes.gif rolleyes.gif
helre då lättare saker, som jag kan lyfta och använda, än dom andra, som blir liggandes i skåpet. wub.gif wub.gif
min "gamla" slagborr väger ton, medans min skruvdragare/borrmaskin från rusta är det bästa jag har köpt smile.gif smile.gif smile.gif
Hannele
CITAT (Pirum @ 08-03-2006, 09:15)
ÖBs spadar kan rekommenderas, de där militärspadarna, de är fånigt mycket bättre än de flesta moderna spadar. Om än tunga.

Jag har köpt olika storlekar järnspett till vårt berg. smile.gif
Isbillen med trähandtag väger 3 kg, perfekt till lökplantering och annat.

Pirum
CITAT (pejori @ 08-03-2006, 09:31)
helre då lättare saker, som jag kan lyfta och använda, än dom andra, som blir liggandes i skåpet. wub.gif wub.gif
min "gamla" slagborr väger ton, medans min skruvdragare/borrmaskin från rusta är det bästa jag har köpt smile.gif smile.gif smile.gif

He, ja, det är ju en helt förståelig åsikt smile.gif
Det som är fördelen med Rusta, ÖB, Jula, och för den skull även exv Bauhaus är ju att man för en relativt liten penning kan få många relativt bra verktyg. Plåtsaxarna och tängerna man köper på ÖB är kanske inte proffssaker, men hellre 5 billiga tänger än att ha råd med 1 eller ingen proffstång... smile.gif
Vi har en skruvdragare/borr från Bauhaus, 269kr och 5 års garanti. Har funkat bra i ett par år nu, men då använder vi den inte varje dag precis. Duger jättebra för våra behov, men duger inte till yrkebehov. En tidigare skruvdragare från Bauhaus för 199kr var dock rena skräpet. Lämnade tillbaks den efter ett halvår, i rätt fult skick pga målarfärg etc, fick pengar i näven, bra service.
kristerh
Köper aldrig mer konserver från ÖB wink.gif sist jag köpte hade datumet gått ut på konserverna, det var bara att kasta, orkar inte åka tillb för några konservers skull wink.gif dessutom smakar det konstigt metalliskt om konserverna som har ok datum, däremot har de ju annat billigt o bra, tvättmedel tex,
Rusta tycker jag har bra saker, både godis, schampo, tvättmedel o annat,
förutom Grumme sköjmedel som jag köpte sist, det är så tjock konsistens på det så det knappt kommer ur flaskan wink.gif
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 08-03-2006, 10:45)
sist jag köpte hade datumet gått ut på konserverna, det var bara att kasta

Då har du inte gjort lumpen...? laugh.gif

Själv går jag alltid tillbaka med defekta varor, eller om datumet råkat vara dåligt.
Fått alltid pengarna tillbaka - i alla affärer.
Kinkigast i en Hälsokostbutik, som tyckte, att maskar i obesprutat mat är naturligt.. wacko.gif
Då hotade jag med kvällstidning och fick då pengarna tillbaka.

Ändå har jag inte slutat att handla där. En vara gör inte hela affären.
kristerh
CITAT (Hannele @ 08-03-2006, 11:14)
Då har du inte gjort lumpen...? laugh.gif

Lumpen wink.gif det var som sagt några år sedan wink.gif jag låg i flottan och vi fick lagad mat varje dag, men jag kan inte tänka mig att det serveras gamla konserver i övrigt när man ligger i lumpen wink.gif
krister
Rossi
CITAT (Hannele @ 08-03-2006, 11:14)
Ändå har jag inte slutat att handla där. En vara gör inte hela affären.

Däremot attityden ..... sad.gif

Alla kan göra fel men det viktiga sen är hur man HANTERAR felet.
kristerh
CITAT (Rossi @ 08-03-2006, 11:29)
Alla kan göra fel men det viktiga sen är hur man HANTERAR felet.

Precis, det är kul när man går ifrån affären när man klagat på nåt och känner sig nöjd, nästan så man har ett leende på läpparna wink.gif
det händer inte så ofta iofs
krister
pejori
CITAT (Pirum @ 08-03-2006, 10:31)
He, ja, det är ju en helt förståelig åsikt smile.gif
Det som är fördelen med Rusta, ÖB, Jula, och för den skull även exv Bauhaus är ju att man för en relativt liten penning kan få många relativt bra verktyg. Plåtsaxarna och tängerna man köper på ÖB är kanske inte proffssaker, men hellre 5 billiga tänger än att ha råd med 1 eller ingen proffstång... smile.gif
Vi har en skruvdragare/borr från Bauhaus, 269kr och 5 års garanti. Har funkat bra i ett par år nu, men då använder vi den inte varje dag precis. Duger jättebra för våra behov, men duger inte till yrkebehov. En tidigare skruvdragare från Bauhaus för 199kr var dock rena skräpet. Lämnade tillbaks den efter ett halvår, i rätt fult skick pga målarfärg etc, fick pengar i näven, bra service.

precis smile.gif smile.gif smile.gif
dom kanske inte klarar 20-års gränsen, men dom tjänar in sina pengar laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Rossi @ 08-03-2006, 11:29)
Däremot attityden ..... sad.gif

Alla kan göra fel men det viktiga sen är hur man HANTERAR felet.

Världen är också full av tråkiga och griniga kunder. laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 08-03-2006, 20:46)
CITAT (Rossi @ 08-03-2006, 11:29)
Däremot attityden .....  :(

Alla kan göra fel men det viktiga sen är hur man HANTERAR felet.

Världen är också full av tråkiga och griniga kunder. laugh.gif

Jag har jobbat i affär och redan när jag som sjuttonåring gick kassakursen fick jag lära mej Kunden har alltid rätt och det tog jag fasta vid. Bemötte alltid kunderna med vänlighet, oavsett hur de betedde sig.
Och då jag kan inte heller komma ihåg att jag någonsin fick "skäll" av någon kund..
däremot kunde jag få en chokladkaka, ett vänligt berömmande ord då o då. smile.gif

Yngsta dottern jobbar just nu i klädbutik, hon har många, många ggr fått höra av mamma att man inte ska t.ex klaga i kassan på något man är missnöjd med i butiken och mottot Kunden har alltid rätt
Hon bemöter "jobbiga" kunder vänligt, lyssnar utan att avbryta och gör allt för att de ska bli nöjda.
Sååå glad mamma blir när dottern berättar att kunder kommer till henne när de behöver få hjälp i letandet... säger att hon är sååå söt och snäll som aldrig blir irriterad fastän vi kan vara sååå jobbiga. smile.gif

Slutligen... Blir jag otrevligt eller nonchalant bemött i en butik så öppnar jag inte den dörren fler gånger.
Hannele
CITAT (kristerh @ 08-03-2006, 11:28)
Lumpen wink.gif det var som sagt några år sedan wink.gif jag låg i flottan och vi fick lagad mat varje dag, men jag kan inte tänka mig att det serveras gamla konserver i övrigt när man ligger i lumpen wink.gif
krister

Ja, jag har hört att till sjöss har de fin mat.
Annat är de för dom, som krigar ute på fält och bor i tält.
Då kan konservburkarna ha åtskilliga år på nacken.
Fast även lumpen har gått över till frystorkat mer och mer. smile.gif
Kathy
En nöjd kund ger tio nöjda kunder.
En missnöjd kund ger hundra missnöjda kunder. wink.gif
pejori
CITAT (Scrollan @ 08-03-2006, 23:31)
En nöjd kund ger tio nöjda kunder.
En missnöjd kund ger hundra missnöjda kunder. wink.gif

nä...en nöjd kund ger tio nöjda kunder till smile.gif
en missnöjd kund, ger INGA kunder laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
Kathy
CITAT (pejori @ 08-03-2006, 23:40)
CITAT (Scrollan @ 08-03-2006, 23:31)
En nöjd kund ger tio nöjda kunder.
En missnöjd kund ger hundra missnöjda kunder.  ;)

nä...en nöjd kund ger tio nöjda kunder till smile.gif
en missnöjd kund, ger INGA kunder laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif

Det har ökat......hm...undras om internet har med saken att göra? wink.gif
Odla-forumet kanske? laugh.gif
Rossi
CITAT (Hannele @ 08-03-2006, 20:46)
CITAT (Rossi @ 08-03-2006, 11:29)
Däremot attityden .....  :(

Alla kan göra fel men det viktiga sen är hur man HANTERAR felet.

Världen är också full av tråkiga och griniga kunder. laugh.gif

Tala för dig själv! laugh.gif tongue.gif
Kathy
CITAT (Rossi @ 09-03-2006, 07:13)
CITAT (Hannele @ 08-03-2006, 20:46)
CITAT (Rossi @ 08-03-2006, 11:29)
Däremot attityden .....  sad.gif

Alla kan göra fel men det viktiga sen är hur man HANTERAR felet.

Världen är också full av tråkiga och griniga kunder. laugh.gif

Tala för dig själv! laugh.gif tongue.gif

....Hehe.....det är förmodligen det Hannele gör. laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
Hannele
CITAT (Scrollan @ 09-03-2006, 09:14)
....Hehe.....det är förmodligen det Hannele gör. laugh.gif biggrin.gif tongue.gif

Tja, jag har stått på båda sidorna av disken.
Och ser dagligen oförskämda kunder, när jag handlar själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon