Full version: Aaaaaj!
Kakaduan
Efter offert på strax under 6000:- beslöt vi oss för att ta bort vår oljetank själva. Vi har inte råd att köpa olja och tanken tar plats i källaren.

Har nu tillbringat hela lördagen och hela söndagen med tigersåg, ståendes och sittandes i de mest omöjliga vinklar. 15 timmars sågning i skift. 3 mm plåt - skitigt, tungt och iskallt eftersom man måste vädra hela tiden. Förkyld dessutom. Stentunga bitar har vi kånkat uppför smal källartrappa. Nästa helg hyr vi släp och kör till tippen med åbäket.

Pust! Vi har aldrig varit så utmattade och sovit så djupt som denna helg. Ont i varenda muskel har vi också, men vad gör man när man inte har 6000:- "över"?!

wacko.gif
Kakaduan
karjo
Usch! Det lät inget vidare! Vi har också en tank i källaren som väl måste bort... Vilka regler gäller egentligen? Vet någon var man kan läsa mer om det, jag surfade lite men hittade inget bra som sa exakt vad som gäller.
Kakaduan
Vet inte om det finns några särskilda regler för just tankar, men om man delar "problemet" i dessbeståndsdelar har vi gjort som följer.

1. Tankrengöring - all kvarvarande olja måste lämnas in på destruktionsanläggning eller miljöstation. Kolla med den återvinningscentral som finns där du bor (eller sopföretaget) vad som gäller. Hur mycket man får lämna in, var, etc.

Vi sög upp med pump i dunkar.

2. Tankrengöring - vi använda avfettningsmedel för bil, diskmedel och vatten och skrubbade tanken invändigt. Allt skopades i dunk för inlämning på miljöstationen.

3. Tanken - vi sågade isäg med tigersåg och lämnar den på sopstationen i containern för metall.

Det är precis alla de steg och regler som följs av företag som gör detta, så jag har svårt att tänka mig att någon skulle kunna anmärka på något.

Kakaduan
kristerh
usch vilket jobb wink.gif jag hade nog betalat de 6000:- som det skulle kosta ohmy.gif
krister
Kakaduan
Ja, det är lätt att vara efterklok... Vi blev lite "lurade" (snällt menat) av en bekant som hade gjort samma jobb och trodde sig minnas att det hela tog en sisådär 4 timmar. Det kändes ju rimligt tyckte vi.

Å andra sidan valde vi mellan att lägga 6000:- på tanken eller att ha ytterligare 6000:- i reskassa när vi åker till New York i vår. Det valet tyckte vi var rätt lätt, så vi hade nog gjort såhär ändå.

smile.gif
Kakaduan
Kathy
CITAT (Kakaduan @ 06-03-2006, 10:10)
Har nu tillbringat hela lördagen och hela söndagen med tigersåg, ståendes och sittandes i de mest omöjliga vinklar. 15 timmars sågning i skift. 3 mm plåt - skitigt, tungt och iskallt eftersom man måste vädra hela tiden.

Ojj...Kakaduan, snacka om "work-outpass". ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Imponerande... wink.gif
Jag hade nog skakat fram de 6000kr i alla fall..... sad.gif
Gillan
CITAT (Kakaduan @ 06-03-2006, 10:10)
Efter offert på strax under 6000:- beslöt vi oss för att ta bort vår oljetank själva. Vi har inte råd att köpa olja och tanken tar plats i källaren.

Har nu tillbringat hela lördagen och hela söndagen med tigersåg, ståendes och sittandes i de mest omöjliga vinklar. 15 timmars sågning i skift. 3 mm plåt - skitigt, tungt och iskallt eftersom man måste vädra hela tiden. Förkyld dessutom. Stentunga bitar har vi kånkat uppför smal källartrappa. Nästa helg hyr vi släp och kör till tippen med åbäket.

Pust! Vi har aldrig varit så utmattade och sovit så djupt som denna helg. Ont i varenda muskel har vi också, men vad gör man när man inte har 6000:- "över"?!

wacko.gif
Kakaduan

Jisses, vilket slit!
Hoppas du får lite extramuskler som lön för
mödan smile.gif

Ja, vad gör man inte när plånboken inte är till-
räckligt tjock. Då har man inte mycket att välja
på, än att prioritera var de stackars pengar man
har, ska läggas. wub.gif

/Gillan
kristerh
CITAT (Kakaduan @ 06-03-2006, 11:32)
Å andra sidan valde vi mellan att lägga 6000:- på tanken eller att ha ytterligare 6000:- i reskassa när vi åker till New York i vår. Det valet tyckte vi var rätt lätt, så vi hade nog gjort såhär ändå.

smile.gif
Kakaduan

då får ni gå på någon lyxrestaurang och bara njuta och tänka på den fd tanken biggrin.gif
krister
jendah
Vi ska också ta bort tanken så snart som möjligt... men vi har fått prisuppgifter på dryga 3000. Det får vara värt det för oss....
Finns så mycket annat jobb här hemma som vi gör själva, så ett tungt smutsigt jobb som oljetanken får vara...

Dessutom, har man otur får man betala en del för att bli av med avfallet efteråt (skiftar per kommun tror jag...)
Kakaduan
"Beggars can't be choosers" säger de ju klokt. Så är det. Nu har vi råd att inreda utrymmet vi fick över dessutom - byggmaterial kostar ju. Reglar, isolering, cement, klinkergolv, etc. Dessutom funderar vi på att köpa sådana där keramikrör som man lägger vinflaskor i. Såg på Blocket att de är överkomliga i pris.

Grannen har med glädje tagit hand om 60 liter villaolja som vi pumpade ur tanken och metallen lämnar vi gratis på deponi.

Ja, det blir en brakmiddag i New York till tankens ära. Vet precis vart vi skall gå och smörja kråset. Dock ej för 6000:- biggrin.gif

Kakaduan
karjo
Keramikrör till vin? Nu blev jag nyfiken! Hurdana ser de de ut?!
Kakaduan
Om du går in på blocket och söker på "keramikrör" så finns det annonser med bilder.

Kakaduan
Anki på Öland
Se bara till att ta bort påfyllnadsröret på utsidan av huset annars kan detta hända. ohmy.gif
Anki
Biggan_
CITAT (Anki på Öland @ 07-03-2006, 12:17)
Se bara till att ta bort påfyllnadsröret på utsidan av huset annars kan detta hända. ohmy.gif
Anki

ohmy.gif ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kakaduan
Jo, vi HAR tagit bort det. Men... det GÅR ju att få in en slang genom hålen i väggen om man ger sig 17 på det, förstås... laugh.gif

Hualigen - det måste ha varit något i hästväg. En DROPPE villaolja luktar ju så att man svimmar nästan.

wacko.gif
Kakaduan
Gossen Ruda
Det var väl ca 20-25 år sen våran oljetank togs bort. Först kom en slamsugningsfirma och sög bort den mesta oljan som sen pumpades ner i en farbrors tank. Därefter sög dom ur resten och gjorde så rent det gick. Sen gick jag löst på tanken med skärbrännaren, jag har en komplett sats för skärning och svetsning. Bitarna la jag ute vid gatan. Därefter kom min bror med firmans lastbil och hämtade högen och körde till nån skrotfirma, han jobbade då på en mekanisk verkstad. Visst startade jag ett par småbränder i och utanför tanken men det gick bra. Bra plats blev det efteråt.
ejjan
En firma var här och tog bort vår tank - det kostade 3000.-

Det var det värt - det förstår man efter att ha läst denna tråden biggrin.gif
Limeblossom
Min sambo tog också bort våran själv. Han tyckte inte det var sååå roligt men han skulle aldrig betala för det när han kunde göra det själv. Minns inte hur lång tid det tog. Väldigt skönt när den kom bort så vi fick mera plats för ved.
Zanna
Det var olika prisuppgifter på samma sak, tänk att det kan skilja så mycket.

Jag har också en 3 m3 oljetank i källaren som ska bort, hade hoppas kunna få ut den ur garaget med lite hjälp, rengöra den och sedan få hjälp med att köra den till soptippen. Med tanke på allt jobb som ni la ner, Kakaduan, så låter det dock väldigt avskräckande, jag kollar nog vad det skulle kosta att hyra in en firma först. Är det inte 2006 som alla oljetankar måste besiktigas?

I dag var jag och kollade på en elektrisk geringssåg, jag är less på min manuella, den bara sågar fel och det tar sååååå lång tid och är båkigt (jag kanske inte ska skylla på sågen blink.gif ). Det är mycket roligare att lägga pengarna på något som man har nytta av - eller en resa.
jendah
Kolla runt på priser!
Vi har precis fått offert för vår 3m3 tank, ska bort den 22 mars, 3200kr. Så det behöver alltså inte kosta 6000! smile.gif

Jo det är besiktning i år.
Svärföräldrarna fick sin tank besiktigad nyligen, det kostade dem över 3000 kr, så om vi inteskulle ta bort tanken nu hade vi också fått besiktiga tanken, och sen borttagningen på det... blä vad dyrt! sad.gif
Annlo
Vi gjorde rent (nåja, min sambo då) vår oljetank och använder den numer som pelletsbehållare... sleep.gif två flugor på smällen s.a.s! laugh.gif
Hannele
Pengar till alla som skrotar oljepannan.
jendah
CITAT (Hannele @ 08-03-2006, 09:51)
Pengar till alla som skrotar oljepannan.

Tja, får väl se om och när det blir av... Vi skickade in preliminär ansökningen för 3-4 veckor sen... Definitivansökan går idag, för nu har vi fått sista fakturan... Men pengarna är ju redan slut för i år...

Dyrt blev det... och 30%... nä... inte precis... max ligger på 14 000, vilket är ungefär 18% av vad vi fått ge... men förhoppningsvis tjänar vi på det i längden smile.gif Dessutom luktar det inte illa i källaren längre så det var nog värt det oavsett bidrag eller inte smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon