Mio
Skulle tro att det är zon 1-2. delvis bergstomt, ganska blåsigt. Ganska öppen. Jag vill gärna plantera något träd. Vet någon, något träd som klarar att växa trots att rötterna ej kan gå särskilt djupt? något träd som trots det kan bli ganska stort, burrigt och ge mycket skydd?
Tacksam för svar!
Mio
Kalle Mandelstam
Tall är väl ett ypperligt träd för sådan ytor, vackert så det förslår också

smile.gif

Kalle
Lena i Torslanda
Ett träd som passar alldeles utmärkt i din miljö är oxel. Den tål både vind och salt luft. Den vanligaste användningen i våra trakter (jag bor vid L:a Varholmen)är som häck ffa runt äldre trädgårdar men den är som sagt även ett riktigt vacker träd med vit blomning och röda bär.
Trädet (ZonV)
Vitgran (Picea glauca ), används som vindskydd och har hög salt tolerans.
Kanske kan vara något......
frugb
Hej Mio,
Jag tycker att du ska satsa på silveroxel - det ska jag göra, några stycken på rad. Lite känsligare än vanlig oxel har jag lärt mig här på odla, men med lite silvrigare blad.

Vi kan ju samordna inköpet ;-)

Vad vi ska åka runt på plantskolor i vår medan våra män musicerar tillsammans!!!

Kram från din kära vän på grannön!!! Alias frugb! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Hannele
CITAT (Mio @ 27-02-2006, 09:33)
Skulle tro att det är zon 1-2. delvis bergstomt, ganska blåsigt. Ganska öppen. Jag vill gärna plantera något träd.

Är det helt kalt på tomten?
Jag skulle ta vara på det vilda som redan växer där.
Kankse formklippa lite.
Cilla
Mio, kika in på Hanneles hemsida så får du mängder av tips för en bergig västkusttomt!
Hannele
CITAT (Cilla @ 02-03-2006, 23:43)
Mio, kika in på Hanneles hemsida så får du mängder av tips för en bergig västkusttomt!

Eller varför inte komma och titta live. smile.gif
Mio
CITAT (frugb @ 02-03-2006, 20:53)
Hej Mio,
Jag tycker att du ska satsa på silveroxel - det ska jag göra, några stycken på rad. Lite känsligare än vanlig oxel har jag lärt mig här på odla, men med lite silvrigare blad.

Vi kan ju samordna inköpet ;-)

Vad vi ska åka runt på plantskolor i vår medan våra män musicerar tillsammans!!!

Kram från din kära vän på grannön!!! Alias frugb! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Så fort vi kan sätta speden i jorden ska vi plantera! Då åker vi på shoppingspree!!!!! laugh.gif
frugb
CITAT (Mio @ 06-03-2006, 11:15)
Så fort vi kan sätta speden i jorden ska vi plantera! Då åker vi på shoppingspree!!!!! laugh.gif

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif Ska bli så himla kul...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon