virrevarv
Melvin har öroninflammation och det är fullt slagsmål varje gång (tre gånger om dagen!), det är så trist. Har provat att blanda ut Kåvepeninen i allehanda saker men smaken från medicinen bryter igenom allt. Lock eller hot, det kvittar. Han är hellre utan belöningen choklad än att ta medicinen. Han struntar fullständigt om jag stänger tv:n med hotet "ingen tv förrän du tagit medicinen", bara han slipper medicinen. Det känns så trist att med våld tvinga i honom det, får jag i honom hälften ska jag vara glad och det funkar ju inte heller, han måste ju få i sig alla 5 ml (som är kopiöst mycket när man ska få det i en hysterisk tvååring) annars läker ju inte örat!

Snälla ni, berätta hur ni gör med era barn? Krigar ni oxå? Eller har ni hittat något som man kan blanda ut det med? Det knäcker mig att behövar göra så som vi gör nu..

Ha det gott!
Gåsis
Jag bad jättefort att få tablett kåvepenin till min tjej för det finns inget, absolut inget, som smakar så illa som mixtur kåvepenin. Sen använde jag inte hot och belöning, medicinen måste tas så är det. Prova tablett och låt honom svälja själv med tex nyponsoppa eller annat som är lite fastare än vatten.

/Åsa

Nu kom jag på att Ery-Max smakar mindre illa som mixtur men det är inget förstahandsval för öron. Somliga doktorer tycker ändå man ska prova det men motiveringen att det är bättre att få i sig det än inget kåvepenin.
*Felix matte*
Jag brukade få en spruta på apoteket... en sån som en del snusare använder.
Barnen tyckte det var kul när jag sprutade in medicinen...man riktar mot kinden... inte rakt i svalget.
Kanske värt att testa.
Fialotta
Nu har ju inte jag nån erfarehet direkt, men om det är nåt som han gillar att dricka, försök med att blanda i medecinen men låt honom inte se att du gör det bara....testa...men att hota med att stänga av tv, n tror jag får motsatt effekt....efteråt om du ni får i honom det här...så avslöja inte hur du gjorde, men däremot prata om hur viktigt det är att få i sig medecinen...när kuren är klar...kan du berätta att det var för att du fick i honom medecinen som han blev bra.
Nu är jag bara amatör just för det här problemet...men jättemycke lycka till...berätta hur det går wub.gif
Margith
Jadå, det där har jag varit med om! När jag till slut fick i sonen en hel dos Kåvepenin, kom den upp igen sad.gif Då smakade jag själv på den och konstaterade direkt att Kåvepenin går inte att äta! Och den går inte att blanda med nåt så att smaken försvinner. Jag ringde läkaren och sa att det här fungerar inte och då bytte han ut medicinen. Nu kommer jag inte ihåg vad den hette, den medicinen som sonen åt hela sin barndom för ständigt återkommande öroninflammationer, jag minns bara att den smakade jordgubbar. Sonen tyckte att den var så god att han brukade komma och fråga om det inte var dags för medicin nu smile.gif
Så ring läkaren och be att få nåt annat och ge ditt sjuka barn en stor kram från mig wub.gif
*Felix matte*
Undras om det inte är Abboticin som smakar godare.
pejori
håller med alla....skippa den flytande... sad.gif sad.gif
det borde vara förbjudet att skriva ut den sörjan till barn sad.gif
be om tabbletter i stället...mycket lättare och går i nödfall att dela till mindre bitar..
är han för liten, så be om kalsiopen sitället...det är samma sak, men den smakar kola.
lycka till wub.gif
*Felix matte*
Inte alla barn sväljer tabletter... vår yngsta har aldrig svat tablett av något slag
Till o me Alvedon tar hon fortfarande i flytande form smile.gif
Gillan
Finns inte penicillin som stolpiller? Man tycker ju
att dom borde kommit så långt? Alvedon finns ju
som det alternativet.

/Gillan
kerstin z5-6
Testa tablett form och locka inte , hota inte , luras inte-medicin är medicin
Rita en tecknad serie och förklara om den elaka baggen i örat!

Pc kan inte ges som stolpiller

Det går inte heller så bra att byta en sort mot en annan eftersom särskild antibiotika ges mot särskild microorganism.
men varianter som tablett eller flytande brukar alltid finnas

Det är bättre att det smakar dåligt en sekund är illa i en timme... vilket den flytande smöjan gör ..
Hannele
CITAT (virrevarv @ 27-02-2006, 08:51)
Snälla ni, berätta hur ni gör med era barn? Krigar ni oxå?

Tja, viktiga saker krigade vi inte om, medicin är viktigt, inget att snacka om.
Det är inget att diskutera, inget man belönar.
Jag belönar inte ungar, som låter bli att springa framför bilar heller. laugh.gif
Barnen är ju med och hör på vad doktorn säger.

hälsar
en lugn fyrabarnsmor med några sjukhusbesök
ah56
Min dotter som nu är 26 år var ett öronbarn. Jag hade precis samma problem att få i henne flytande medicin. Vid något tillfälle frågade jag läkaren om det inte fanns tabletter istället eftersom det alltid var fullt krig. Läkaren tittade hånfullt på mig och sa:
"Jaha och vem är det som vinner då?" mad.gif mad.gif
Var väl en läkare av gamla stammen.
Jag pratar om ett litet barn ett till två år som inte går att resonera med.
Helen B
Hej,
Vi har ochså haft problem med medicinen. Vi brukar krossa tabletterna i en "medicinkrossarburk". Sedan blandar vi ut smulorna i fil i flera omgångar. Det har funkat ganska så bra. När de var bebisar gick det bra med medicinspruta, men det funkar inte längre.
Hoppas att han blir frisk snart!

Jag hittade ett ordspråk igår som lyder:
"Det finns mediciner som är värre än sjukdomar" (latin)
virrevarv
Tack för alla tips! Jag vet att man varken ska hota eller belöna och jag håller fullständigt med om att "medicin är medicin" men vad gör man? Det känns som ett fruktansvärt övergrepp att nästa våldföra sig på ungen för att få i honom medicinen... Och att resonera med en två-åring? Tro mig vi har testat det oxå... Det går så bra ända tills vi tar fram medicinen, då är det stopp!! sad.gif Men jag ska definitivt testa en del av era tips!

Tack alla för att ni tog er tid, skönt att höra att det inte är bara vi som har ett litet helvete när barn ska få medicin!! laugh.gif

Ha det gott!!
*Felix matte*
Hos doktorn belönas barnen... brukar få ett Bamseklistermärke eller en liten leksak biggrin.gif tycker jag är bra, för då har dom positivt minne från besöket.

Inte är det heller fel att belöna för att de tar medicin... det har jag gjort måååånga ggr och det blev folk av dom ändå laugh.gif

Lycka till! jag vet hur förtvivlad man är när inget funkar sad.gif
fruberglund
CITAT (Helen B @ 27-02-2006, 10:39)
Vi har ochså haft problem med medicinen. Vi brukar krossa tabletterna i en "medicinkrossarburk". Sedan blandar vi ut smulorna i fil i flera omgångar. Det har funkat ganska så bra.

Det kommer jag ihåg att mamma gjorde åt mig också faktiskt, det smakade inte heller gott men det gick ner i alla fall. Vet inte om fil tar bort smaken på nåt sätt men det fick jag också mosade tabletter i.
marigt
Har precis kämpat med mina tvillingar, en hade öroninflammation den andre fick lunginflammation.
de första dagarna var värst sitta och prata hur viktigt det är, och att det är bättre att ta allt i ett svep. men efter två timmar morgon och kväll är man trött och det var ena barnet ohmy.gif
Efter tre dagar kom lunginflammationen på barn nr 2 (egentligen barn nr 1 laugh.gif )
samma visa.
På barn nr 1 med öroninflammation, hon fick 15 ml två gånger om dan
barn nr 2 fick 7.5 ml två gånger om dan, vägrade vi bytte till erymax och 5 ml två gånger om dagen.
Olika styrkor!!!! därav olika ml.
Blanda inte medicin med något gott
ohmy.gif smaken tränger igenom och det goda kanske aldrig är gott mer.
vi ritade samma antal gånger som de skulle ta medicin ;bollar eller nåt annat kul på papper och de fick färglägga en i taget så såg de att det blev mindre kvar.
Hur gamalt är barnet?
Tjata på läkaren att få stolpiller,
Jag orkade inte tjata på mina, Jag gav medicin i "mugg" och ett glas vatten att skölja ner med, sen efter pratet om vikten att ta allt var det bara att vänta. örontjejen är mycket envis men sista dagarna tog hon allt i ett svep och undrade varför hon inte gjort det på en gång. Då hade hon förstått meningen . Undrar nästa gång hur det blir?
Hoppas det dröjer. sad.gif
marigt
såg nu att han var två år. Inget jag skulle diskutera med. Nu är alla barn olika. men jag skulle nog ta han iknä och ta en spruta, och försiktigt spruta ner medicin samtidigt som jag höll fast huvudet,

Kanske låter grymt men medicin är viktigt och så små barn går inte att prata med. De förstår inte följderna.
självklart skulle jag prata med honom och säga att så här blir det, men som sagt jag känner inte din son.
Det är bra att få många ideer så du får känna vad som passar din son.
smile.gif
kerstin z5-6
Antibiotika kan EJ ges som stolpiller .. som sagt ...
Margaretha
Har också haft ett öronbarn. Hela tabletter var helt uteslutet. Gick inte att svälja.
Har däremot ett minne av att vi ibland krossade tabletter och blandade smulorna med favorityoggin eller någon god sylt och att det fungerade för det mesta. Men visst blir det en kamp ibland. Så är det med barn. Ibland måste man vara lite hård.

När det gällde flytande medicin hade vi ett glas saft stående bredvid medicinskeden och en karamell intill. Och berömde mycket när han tagit sin medicin.
Men en tvååring, som dessutom ju faktiskt är i trotsåldern, det är inte lätt!


Jag tycker du ska prata med doktorn om det inte finns något alternativ. Lycka till! wub.gif
anna_rispan
jag fick krossade tabletter med lingonsylt. mest för att jag inte kunde svälja tabletter (knappt nu heller)
lena:-)
Fast tydligen har man inte så många alternativ vad gäller medicinen. Det kostar även att hålla på att byta, och tid tar det med.
Jag antar att det även är viktigt att ge rätt sorts
penicillin och inte "övermedicinera" .
Ger man inte medicinen blir barnen inte friska, så jag tycker nog att milt tvång inte är något övergrepp. Att snabbt ge medicinen och sen vara av med bekymret är nog tusen gånger bättre än att truga, övertala, tjata osv.
En förklaring,-du måste ha medicin för att bli frisk, ett stadigt tag, barnets ena arm bakom ens rygg, fast tag om den andra armen och huvud, sen ger man medicinen lugnt och säkert.
Tårarna efteråt tröstar man, och vill man kan gott ge lite glass för att mildra den beska eftersmaken.
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
virrevarv
Jag har precis pratat med hans husläkare, vi ska få en annan sort, vars namn jag så klart har glömt. rolleyes.gif Sen antar jag att det bara är att kämpa på. Tack alla!!!
netaave
Lycka till!
För det första så finns även antibiotika som stolpiller, jag har fått Imacillin stolpiller till vår lissjänta och till Elle också. Det är ett antibiotika med brett spektra som kan ges till allt.

För det andra så tvinga aldrig i ett barn medicin, det kan sluta i att ni aldrig någonsin får i någon medicin. Diskutera med en 2-åring går ju naturligtvis inte, ta hjälp av Bvc som snabbt kan få berörd doktor att skriva ut nytt.

Det som smakar absolut minst är att krossa tabletterna mellan två skedar och ge med något, men luras aldrig någonsin tala om att det är medicin. personligen tycker jag flytande kåvepenin är något som skulle tas ur sortimenten det smakar urk.
Imacillin finns även flytande och kan ges vid öroninflammationer och lungdito. Smakar fruktsallad enligt mina döttrar, som också vägrat kåvepenin.
Tesa
Har en unge tillräckligt svår lunginflammation så finns inget val...man får i ungen medicin med våld...annars går det åt helsike...
Har suttit grensle över en 2-åring och sprutat in penicillin i munnen medan barnafadern håller ungens huvud och armar...
Hellre det än att han nånsin skulle hamna i det stadiet han var i innan han fick medicin...dvs nästan medvetslös..

Har också hört senare att det skulle gått att få somstolpiller...vilket hade varit himmelriket..
Ungen är stor nu och verkar inte ha tagit alltför stor skada av "övergreppen"..
Eva i Skåne
Nu är det en del år sen mina barn var små, men nog minns jag fasorna med detta vedervärdiga penicillin, men jag minns också att det kom någon minitablett-variant som var ganska lätt att svälja ner även för de mindre barnen.
Smaken av det flytande går inte att dölja i någon dryck, men små tabletter eller tablettkross i t ex en sked sylt har jag för mig funkade bäst hos oss.
Kaa
Jag har hafta ett öronbarn, nu ångrar jag att jag sprang till Vc varje gång han fick ont i öronen. Har hört på Nyhetsmorgon på tv4 av en läkare att dom inte behöver Pencelin alla gånger. Det tar någon dag extra innan dom blir friska.
Och med tanke på hur mycket Pencelin han har ätit och kanske inte behövat alla gångeri blir jag arg.
pejori
CITAT (Kaa @ 27-02-2006, 18:12)
Jag har hafta ett öronbarn, nu ångrar jag att jag sprang till Vc varje gång han fick ont i öronen. Har hört på Nyhetsmorgon på tv4 av en läkare att dom inte behöver Pencelin alla gånger. Det tar någon dag extra innan dom blir friska.
Och med tanke på hur mycket Pencelin han har ätit och kanske inte behövat alla gångeri blir jag arg.

jag VAR öronbarn.. ohmy.gif ohmy.gif
varje dag utan smärta är guld värd... smile.gif
VC så fort det bara går...alla gånger det han värka hål, ledde till bestående hörselskador sad.gif sad.gif
det unnar du väl inte ditt barn..Kaa unsure.gif
Kaa
Så fort min sån fick ont fick han en skivad lök mot örat och tro det eller ej det hjälper mot det onda. Jag menar att det är läkarens sak att se om det ska vara pencelin eller inte.
kerstin z5-6
Imacillin , Amimox är samma substans-de förekommer i fass som
tablett från
250 mg -1g
dragee
kapsel för oralt bruk
samt oral suspension -numera indragen Imacillin -finns kvar som Amimox
Eftersom denna typ av antibiotika ger retningar i tarmslemhinnan (tjocktarmsinflammation (pseudo-membranös kolit),
redan vid oral tillförsel finner jag det osannorlikt att det skulle kunna ges som stolpiller . Inga sådana beredningsformer finns upptagna på något av de närliggande preparaten.
Däremot finns filmdrageerade tabletter och Kapslar avsedda för oralt bruk -via munnen , som inte smakar så illa om man sväljer dem snabbt.
Dessa är de vanligaste antibiotika som ges till barn -iget finns ännu i stolpiller form
Amimox
Amoxicillin Scand Pharm
Bioclavid
Diclocil
Heracillin
Imacillin
Kåvepenin
Pondocillin
Selexid
Spektramox
Tikacillin
virrevarv
Det var Amimox som Melvin fick den här gången. Ikväll var han lite skeptisk men med muta (så får ni säga vad ni vill, bara han tar sin medicin så..) så hoppade han upp i mitt knä och smakade i alla fall, då sa han: Mmm, faft (=saft)!!! Och tog sen utan större prut resten av medicinen. biggrin.gif Man tackar!!!! Jag smakade själv på den och den smakar lite åt hallonhållet. Mycket bättre än Kåvepeninen. Jag begriper inte att det, år 2006, inte kan göras medicin som inte smakar fy f*n, för jag håller med Melvin, den är verkligen vidrig!!

Läkaren sa oxå att man kan, på barn över två år, låta det läka ut av sig själv. Om inte febern håller i sig och det inte rinner från örat, vilket det gör på Melvin. På frågan om stolpiller så sa hon att man i de flesta fall har gått ifrån det eftersom det inte var 100% säkert att allt togs upp innan det kom ut i gen så att säga.

Hur som helst ville bara lämna lägesrapport! Tack för alla era tips, man har mycket kvar att lära som första gångs mamma, det förstår jag!!

Ha det så gott, sköt om er!!
pejori
underbart att det löste sig för dej och lillkillen wub.gif wub.gif
mutor är bra, när dom har blivit misstänksamma smile.gif smile.gif
hellre mutor än "milt våld" smile.gif wub.gif wub.gif
SaraS
1979 var jag 3 år och hade kikhosta. Jag kan fortfarande framkalla smaken av flytande Kåvepenin. Helt fruktansvärt, hur i hela friden kommer det sig att det inte har hänt mer i produktutvecklingen??? mad.gif Tre år senare hade jag dubbelsidig påssjuka och fick krossad tablett på sylt. Mycket bättre och enklare.

Hoppas det löser sig. Jag är också för milt tvång i ett sånt här läge, bättre med ett ordentligt grepp och en snabb kur en en evig konflikt och tusen uppjagade tårar, som ju blir ännu värre av den uppjagade situationen.

MUTOR ÄR ALLTID BRA! framförallt till sjuka barn. Det är piska som är dåligt... laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon