silos
Och lyckligare och gladare blir jag för varje docka som jag tillverkar wub.gif

Dockorna är sååå goa där dom sitter och står tillsammans på skrivbordet i mitt skapar-rum wub.gif

Då och då hör jag hur de ropar till mig:KOM och LEK med oss biggrin.gif Idg har de tjatat om att:när kommer Hietanen;vi lääängtar efter honom säger dockorna och undrar samtidigt:vad är det för en docka som du gör mamma nu;vi känner inte igen henne och vi vet att hon inte kommer att stanna hos oss när hon är klar!?!

De är sååå oroliga för hennes resa till den nya"mamman" som väntar och de vill att jag skall packa henne ordentligt så att hon inte far illa under resan!!!

Jag var bara tvungen att ta en liten paus från docktillverkandet eftersom de andra dockorna förde sådant oväsen tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Biggan_
CITAT (silos @ 25-02-2006, 23:27)
Och lyckligare och gladare blir jag för varje docka som jag tillverkar wub.gif

Dockorna är sååå goa där dom sitter och står tillsammans på skrivbordet i mitt skapar-rum wub.gif

Då och då hör jag hur de ropar till mig:KOM och LEK med oss biggrin.gif Idg har de tjatat om att:när kommer Hietanen;vi lääängtar efter honom säger dockorna och undrar samtidigt:vad är det för en docka som du gör mamma nu;vi känner inte igen henne och vi vet att hon inte kommer att stanna hos oss när hon är klar!?!

De är sååå oroliga för hennes resa till den nya"mamman" som väntar och de vill att jag skall packa henne ordentligt så att hon inte far illa under resan!!!

Jag var bara tvungen att ta en liten paus från docktillverkandet eftersom de andra dockorna förde sådant oväsen tongue.gif biggrin.gif laugh.gif

Ja det är ett sjå och ståhej att vara mamma ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
silos
CITAT (Birgitta P @ 25-02-2006, 23:30)
CITAT (silos @ 25-02-2006, 23:27)
Och lyckligare och gladare blir jag för varje docka som jag tillverkar wub.gif

Dockorna är sååå goa där dom sitter och står tillsammans på skrivbordet i mitt skapar-rum wub.gif

Då och då hör jag hur de ropar till mig:KOM och LEK med oss biggrin.gif Idg har de tjatat om att:när kommer Hietanen;vi lääängtar efter honom säger dockorna och undrar samtidigt:vad är det för en docka som du gör mamma nu;vi känner inte igen henne och vi vet att hon inte kommer att stanna hos oss när hon är klar!?!

De är sååå oroliga för hennes resa till den nya"mamman" som väntar och de vill att jag skall packa henne ordentligt så att hon inte far illa under resan!!!

Jag var bara tvungen att ta en liten paus från docktillverkandet eftersom de andra dockorna förde sådant oväsen tongue.gif  :D  :lol:

Ja det är ett sjå och ståhej att vara mamma ohmy.gif laugh.gif laugh.gif

Visst är det det;och det gör sååå ont att "föda fram" dessa dockor;fingrarna är alldeles ömma av nålstick!

Men det märkliga är att jag stuckit mig en enda gång på ett finger nu när jag tillverka dockan som skall flytta sedan ohmy.gif
medans när jag tillverkade familjedockorna så stack jag mig hela tiden så att det blödde ohmy.gif

Skall bli spännande att se hur det blir när jag fortsätter med Hietanen som är också familje docka (morfar) !?!
silos
Förresten så har jag tagit kartonger från affären och tänker göra vånings sängar till dockorna i sinom tid biggrin.gif

Men de kommer att bli till mindre dockor;eftersom kartongerna inte är så stora. Kartongerna kommer jag antigen fodra med tapeter eller tyger och jag skall även sy maddrasser,kuddar,lakan,örngott och täcken biggrin.gif

OJ OJ OJ vad jag älskar dockornas underbara värld wub.gif wub.gif wub.gif
silos
Tänk:en hel dag för mig att hålla på med vad jag vill om Gud också vill det wub.gif
pejori
CITAT (silos @ 25-02-2006, 23:39)
Visst är det det;och det gör sååå ont att "föda fram" dessa dockor;fingrarna är alldeles ömma av nålstick!

Men det märkliga är att jag stuckit mig en enda gång på ett finger nu när jag tillverka dockan som skall flytta sedan ohmy.gif
medans när jag tillverkade familjedockorna så stack jag mig hela tiden så att det blödde ohmy.gif

vet du varför???? smile.gif
den du syr nu, har du inga relationer med, där du har blivit sårad, mer en en gång, hittills wub.gif wub.gif
alla nålsticken, står för en kommentar, eller händelse där du blivit sårad eller ledsen. wub.gif wub.gif
jag tror att den nyas mamma ber om ursäkt för den kommentaren.

men du får trösta dockorna, med att hon kommer att få det bra hos sin mamma, berätta för dom att det är som att vänta barn för den nya mamman... biggrin.gif biggrin.gif
hon längtar säkert efter sin "bäbis" wub.gif wub.gif
silos
CITAT (pejori @ 26-02-2006, 10:12)
CITAT (silos @ 25-02-2006, 23:39)

Visst är det det;och det gör sååå ont att "föda fram" dessa dockor;fingrarna är alldeles ömma av nålstick!

Men det märkliga är att jag stuckit mig en enda gång på ett finger nu när jag tillverka dockan som skall flytta sedan ohmy.gif
medans när jag tillverkade familjedockorna så stack jag mig hela tiden så att det blödde ohmy.gif

vet du varför???? smile.gif
den du syr nu, har du inga relationer med, där du har blivit sårad, mer en en gång, hittills wub.gif wub.gif
alla nålsticken, står för en kommentar, eller händelse där du blivit sårad eller ledsen. wub.gif wub.gif
jag tror att den nyas mamma ber om ursäkt för den kommentaren.

men du får trösta dockorna, med att hon kommer att få det bra hos sin mamma, berätta för dom att det är som att vänta barn för den nya mamman... biggrin.gif biggrin.gif
hon längtar säkert efter sin "bäbis" wub.gif wub.gif

Det var en mycket bra tolkning!

Och den nya dockan lääängtar efter sin mamma och säger till mig hela tiden:jag vill aåka NUUU; men jag svarar:lugn lugn;du är inte färdig för den resan ännu biggrin.gif

Under natten satt dockan i fåtöljen brevid min säng och vi pratade med varandra en lååång stund biggrin.gif
Dockan frågade till ex. är det du Dockmakerskan som ge mig mitt namn eller kommer den nya mamman ge mig ett namn?
pejori
döp den till nått trevligt vet jag... smile.gif smile.gif
det tycker den nog om wub.gif wub.gif
du får tänka på att den blir nervös om den är namnlös.. wub.gif
silos
CITAT (pejori @ 26-02-2006, 12:45)
döp den till nått trevligt vet jag... smile.gif smile.gif
det tycker den nog om wub.gif wub.gif
du får tänka på att den blir nervös om den är namnlös.. wub.gif

Dockan har fått namn:Evelina Julia wub.gif

Igårkväll började jag att tillverka dockan Hietanen och det gick åt ett täcke och 2 kuddar att fylla dockans kropp biggrin.gif hade nämligen inget annat att ta och hade så bråttom att göra honom eftersom han har mumlat sådant under flera dagar laugh.gif

Hietanen har redan ögon näsa och mun och han har suttit i fåtöljen brevid min säng under hela natten och sjungit har han gjort biggrin.gif,gamla finska sånger biggrin.gif

Direkt som jag vaknade ropade han:HYVÄÄ HUOMENTA och så skrattade han så att han höll på att tappa andan laugh.gif

Nu väntar Hietanen på att jag skall fortsätta med att göra honom klar biggrin.gif
pejori
ÅÅÅÅ vilket fint namn...det gillade jag laugh.gif laugh.gif smile.gif wub.gif

*evalina julia hi hi *
*Felix matte*
CITAT (silos @ 27-02-2006, 09:31)
Direkt som jag vaknade ropade han:HYVÄÄ HUOMENTA och så skrattade han så att han höll på att tappa andan laugh.gif

Nu väntar Hietanen på att jag skall fortsätta med att göra honom klar biggrin.gif

Skrattar så tårarna rinner
pejori
silos!!!!
det blev inte ett paket idag..... sad.gif sad.gif

det bidde TVÅ!!!!! laugh.gif laugh.gif
ta med dej bärhjälp när du går till Bengtsons och hämtar ut det laugh.gif laugh.gif
silos
CITAT (pejori @ 27-02-2006, 15:41)
silos!!!!
det blev inte ett paket idag..... sad.gif  :(

det bidde TVÅ!!!!! laugh.gif  :lol:
ta med dej bärhjälp när du går till Bengtsons och hämtar ut det laugh.gif  :lol:

Oj oj oj;vad rooooligt biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag tar min lilla kärra när jag skall hämta paketen och tack på förhand wub.gif smile.gif wub.gif
silos
CITAT (Felix matte @ 27-02-2006, 09:43)
CITAT (silos @ 27-02-2006, 09:31)


Direkt som jag vaknade ropade han:HYVÄÄ HUOMENTA och så skrattade han så att han höll på att tappa andan laugh.gif

Nu väntar Hietanen på att jag skall fortsätta med att göra honom klar biggrin.gif

Skrattar så tårarna rinner

Visst är de roliga mina dockor som skrattar och babblar sådant;kan de vara att de är som jag själv ohmy.gif biggrin.gif laugh.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (silos @ 27-02-2006, 16:15)
CITAT (Felix matte @ 27-02-2006, 09:43)
CITAT (silos @ 27-02-2006, 09:31)


Direkt som jag vaknade ropade han:HYVÄÄ HUOMENTA och så skrattade han så att han höll på att tappa andan laugh.gif

Nu väntar Hietanen på att jag skall fortsätta med att göra honom klar biggrin.gif

Skrattar så tårarna rinner

Visst är de roliga mina dockor som skrattar och babblar sådant;kan de vara att de är som jag själv ohmy.gif biggrin.gif laugh.gif smile.gif

Jag såg framför mig hur Hietanen satt där i stolen och skrattade...och då kunde jag nästan inte sluta skratta. laugh.gif
Tack Solis för dagens godaste wub.gif
silos
Jag har tagit bort bilden på dockan.
*Felix matte*
Ja herreminje vad jag har skrattat igen laugh.gif laugh.gif laugh.gif
tänkte på Hietanens skratt imorse laugh.gif

fast jag tycker nog att han ser liiite sorgsen ut på bilden unsure.gif
pejori
mörka minnen där? silos unsure.gif unsure.gif
han kommer att bli så stilig smile.gif smile.gif
silos
CITAT (pejori @ 27-02-2006, 21:22)
mörka minnen där? silos unsure.gif unsure.gif
han kommer att bli så stilig smile.gif smile.gif

Mörka minnen som jag inte minns;men det känns bra att göra dessa dockor och åter igen sticker jag mig på nålen och blir alldeles öm på fingertopparna.
Men det gör jo ont att "föda" fastän det är en docka ohmy.gif
pejori
CITAT (silos @ 28-02-2006, 11:07)
CITAT (pejori @ 27-02-2006, 21:22)
mörka minnen där? silos unsure.gif  :unsure:
han kommer att bli så stilig smile.gif  :)

Mörka minnen som jag inte minns;men det känns bra att göra dessa dockor och åter igen sticker jag mig på nålen och blir alldeles öm på fingertopparna.
Men det gör jo ont att "föda" fastän det är en docka ohmy.gif

ett bra sätt att bearbeta känslor och det undermedvetna silos.... wub.gif wub.gif
den dockan kommer att ge dig många stick, men det blir bra sedan wub.gif wub.gif
silos
CITAT (pejori @ 28-02-2006, 18:25)
CITAT (silos @ 28-02-2006, 11:07)
CITAT (pejori @ 27-02-2006, 21:22)
mörka minnen där? silos unsure.gif  unsure.gif
han kommer att bli så stilig smile.gif  smile.gif

Mörka minnen som jag inte minns;men det känns bra att göra dessa dockor och åter igen sticker jag mig på nålen och blir alldeles öm på fingertopparna.
Men det gör jo ont att "föda" fastän det är en docka ohmy.gif

ett bra sätt att bearbeta känslor och det undermedvetna silos.... wub.gif wub.gif
den dockan kommer att ge dig många stick, men det blir bra sedan wub.gif wub.gif

Uj uj uj;du har rätt Pejori!!! Så som jag har stuckit mig medans jag håller på denna min docka och dessutom hade jag svårt att andas igårkväll medans jag arbetade med dockan och synen blev under en stund ganska dålig och hjärnan känndes som att den ville explorera i miljoner gnistrande skärvor och nu börjar jag gråta medans jag skriver här och hela kroppen min ryser!!!
silos
Det är härligt att vakna till liv varenda morgon i vetenskap om att det åter igen är en ny dag för mig att vistas i min Dockverkstad-vardagsrummet d.v.s om Den STORE Skaparen också vill det och fortsätta med skapandet av dockorna biggrin.gif

Allra först på morgonen väcker vovvarna mig och är lika glaada som jag är biggrin.gif Sedan säger jag Godmorgon till vovvarna och Hyvää huomenta till dockan Hietanen som sitter och väntar i fåtöljen brevid sängen och tar honom under armen och ställer honom i soffan i vardagsrummet, där han måste vänta tills jag kan börja arbeta med honom biggrin.gif

Det är nästan magiskt hur dessa dockor har påverkat mitt liv och det endast till det bättre; de har givit till mig nycklar till de låsta utrymmen djupt inom mig och DET är mycket spännande och även lite skrämmande!
ingrid fuxwall
Du har ju gjort så många dockor nu - ryms alla?

ingrid
silos
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-03-2006, 11:40)
Du har ju gjort så många dockor nu - ryms alla?

ingrid

Finns det hjärterum så finns det stjärterum wub.gif
silos
Idag har Hietanen och jag dansat och det var roooligt biggrin.gif
silos
Hietanen tycker att jag arbetar alldeles för långsamt;men då säger jag:arbete med kännslor behöver ske lååångsamt och Hietanen svarar:näin on!
silos
NU är vi vakna,vovvarna,dockorna och jag;GODMORGON biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
silos
LYCKAN GLÄDJEN och ivrighetenär STORidag här hemma hos mig biggrin.gif

Hietanen är nu klar biggrin.gif och alla dockorna är mycket glaada och pratar i mun på varandra laugh.gif och det pratar hela tiden så klart på finska biggrin.gif

Från tygerna hörde jag faktiskt ett speciellt mummel idag och det från just en hög av tyger och ett VRÅÅL av glädje då jag plockade fram tyget som jag skall använda till nästa docka biggrin.gif Tygbiten började nästan hoppa i händerna på mig och ville att jag genast skulle hämta saxen, men jag sa:du måste vänta lite eftersom jag bara måste kolla lite på Odla biggrin.gif

Men NUUU skall jag till dockverkstaden och tygerna biggrin.gif wub.gif biggrin.gif
silos
Det är verkligen otroligt vilken ro som lägger sig över hela mitt väsen då jag sy för hand på en docka ohmy.gif !?!
Varje gång blir jag lika förvånad ohmy.gif !

Idag fotgraferade Kalinsi dockan Hietanen så snart kommer ni att få se honom biggrin.gif
silos
Jag har tagit bort bilden på dockan.
silos
Jag har tagit bort bilden på dockan.
*Felix matte*
Ser både förvåning och undran i Heinonens ögon... men det är ju bara du som kan vrida om nyckeln och få "direktkontakt" wub.gif
silos
CITAT (Felix matte @ 06-03-2006, 22:35)
Ser både förvåning och undran i Heinonens ögon... men det är ju bara du som kan vrida om nyckeln och få "direktkontakt" wub.gif

Hietanen var mycket förvånad över det faktum att han var tvungen att stå i snön för att bli fotograferad och undrade :VARFÖR ohmy.gif Sedan var han mycket glad då han fick komma in i hemmets värme och sätta sig tillsammans med de andra dockorna biggrin.gif

Jag hörde en lång stund hur Hietanen pratade med alla de andra om utomhusvistelsen och om de kalla vintrarna då han var barn. Han kunde inte fatta varför människorna gnäller över snön och kylan;eftersom dessa människor har varma kläder och ordentliga skor.
pejori
CITAT (silos @ 07-03-2006, 09:15)
Han kunde inte fatta varför människorna gnäller över snön och kylan;eftersom dessa människor har varma kläder och ordentliga skor.

hur vet du det? ohmy.gif
silos
CITAT (pejori @ 07-03-2006, 09:37)
CITAT (silos @ 07-03-2006, 09:15)

Han kunde inte fatta varför människorna gnäller över snön och kylan;eftersom dessa människor har varma kläder och ordentliga skor.

hur vet du det? ohmy.gif

Hietanen har hört mig att berätta hur människorna gnäller för att det är kallt, det är för mycket snö.... det vill säga:dessa människor har jag själv sett att de har varma skor och varma kläder på sig och ändå gnäller de över vädret.

Dessutom berättade Hietanen hur fattiga människor var ; när han själv hade stor familj; att alla barn kunde inte vara ute samtidigt eftersom de hade inte tillräckligt många skor.

Hietanen och jag har kommit underfund med att:bättre ställt människorna har materiellt så ännu mera gnäller de (inte alla givetvis).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon