Kakaduan
...varför det i varenda beskärningsbok står att man ska ge 17 i det? Har ett körsbärsträd och ett plommonträd som är något år nu men vågar inte ge mig på att beskära eftersom jag inte fattar problemet. Att de blöder förstår jag, men beror det på att de inte "bryter" som tex äpple? Hur ska jag tänka? Hur ska jag bära mig åt för att få träden fina så här i början? Låta dem vara?

Kakaduan
trädgårdskungen
Det går utmärkt att beskära stenfrukt, men bästa tiden är hösten.

Min erfarenhet säger mig att körsbär har väldigt lätt för att bryta nya skott, det kommer en hel kvast vid beskärningssnittet. därför brukar jag försöka, så långt det är möjligt, ta grenarna ända in vid stammen när jag beskär, jag undviker att korta in befintliga grenar.
Big Gardener
Först och främst: Vad vill du uppnå med beskärningen?

Mer frukt? Vackrare träd? Eller bara för att det kliar i fingrarna? Då säger jag att du bör låta trädet vara. Min erfarenhet säger mig att du generellt inte får mer frukt på ett beskuret körsbärsträd än på ett obeskuret. En lätt utglesning kan visserligen göras om grenarna skulle sitta väldigt tätt, men på unga träd bör det inte handla om mer än en eller två grenar.

Körbärsträd utvecklas bäst av sig själv och beskärningsåtgärder gör ofta att du förhöjer risken för sjukdommar till trädet. Körbär har dessutom betydligt färre sovande knoppar (ögon) än vad äpple har så risken är att man får väldigt kala partier vid beskärning. Vid eventuell beskärning gäller principen att alltid skära in till nästa grenfäste och att utföra beskärningen under sommarmånaderna.

När det gäller plommonträd är dessa inte riktigt lika känsliga, men även här bör man vara försiktig med beskärning.
Cilla
Hej kakaduan,
Anledningen att det står så i de flesta (bra) beskärningsböcker är just det som Birger nämner: Syftet med beskärning.

Vill man ha frisk och mycket frukt på ett friskt körsbärsträd håller man saxen borta i frisk ved. Vill man däremot i första hand forma sitt körsbär på annat sätt än det växer av sig själv kan man beskära. Blödningen i ett- och tvåårsved vid vårvinterbeskärning är det inte så farligt med upp till zon 3 ungefär, men däremot inte bra i äldre och därmed grövre ved.

Med plommon är det lite annorlunda, många av de sorter vi odlar har svårt att bära all den frukt de får på grenarna och dessutom kommer den så tätt att frukterna drabbas av fruktmögel. Efter det purunga trädets första beskärning (som ofta görs i plantskolan) behöver man för det mesta inte beskära alls (är min erfarehet, zon 3) om syftet är att få fram lagom mycket och välplacerad frukt. Efter ett antal år, t ex 10 eller mer, kan vissa sorter som Victoria få så mycket frukt att grenar kan knäckas. Då får man välja mellan att kartgallra, stötta eller - det svåraste - att beskära för styrka.

Plommonodlare som har träden i en åker och inte satsar på lång levnad skulle inte hålla med mig. De odlar för det mesta i varmare zoner, kartgallrar långt mer än någon trädgårdsodlare gör, styr tillväxten med näringstillförsel mm och beskär därefter.

Cilla Lundström
www.juniper.se/tradvard
arborator
Jag tycker att en stor skillnad i beskärning mellan körsbär och plommon skall vara höjden av trädet. Körsbär måste plockas men plommon kan man skaka ned, det skadar ofta plommon men de duger till konservering.
Trastar äter snabbt körsbären, som skyddas inte med nät, stora träd är svåra att sätta nät på.
Alla yrkesodlingar har i nutid väl låg höjd för kostnadskäl.
Sommartorparn
CITAT (arborator @ 04-03-2006, 09:04)
Jag tycker att en stor skillnad i beskärning mellan körsbär och plommon skall vara höjden av trädet. Körsbär måste plockas men plommon kan man skaka ned, det skadar ofta plommon men de duger till konservering.
Trastar äter snabbt körsbären, som skyddas inte med nät, stora träd är svåra att sätta nät på.
Alla yrkesodlingar har i nutid väl låg höjd för kostnadskäl.

I så fall ska man hellre plantera körsbär på svagväxande stam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon